Had dit probleem ook en nu bleek bij onderhoud dat er te weinig water op de wagen zat (geen sensor in reservoir) water bij gevuld en nieuwe bougie’s en nu gaat hij weer als een trein.Blijkbaar bevroor er telkens iets in de motor dat het gas moet omzetten.S’morgens starten op benzine en vanaf het moment dat hij op gas overschakelede kon ik maar een paar honderd meter rijden en had ik geen vermogen meer en hoort je de wagen op 3 cilinders draaien.Ik voelde eerst ook altijd dat de wagen op gas schakelde namelijk een lichte schok en dat is nu ook helemaal weg
Citronius schreef:De auto is weer van de garage terug en rijdt weer als een zonnetje!
De Bobine bleek defect en de oorzaak van de storing.Een collega van me had vorige week dezelfde storing, en ook bij hem was het de bobine. Hij heeft alleen een VW Passat ipv een C5. :
Zijn auto is ook net 3 jaar oud, en bobine is onder garantie vervangen omdat zo’n ding bij VW niet zo snel al defect hoort te zijn. Blijkbaar denkt Citroën daar anders over en kon ik er 348 Euro voor betalen!Maar goed, probleem is verholpen.
Kapotte bobine’s zijn een bekend C5V6 probleem (zie http://www.problemcar.nl), deze zijn later gemodificeerd. Vraag het oude onderdeel op, als deze van voor de op problemcar genoemde serie is mag de dealer zich hier niet zo makkelijk van afmaken.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
De immer vriendelijke Oldenhage heeft inmiddels mijn C5 meerdere keren in de werkplaats gehad en de lambdasondes, de bougies (weer) en de bobine (2x) vervangen door al dan niet gebruikte onderdelen, de computer opnieuw ingeregeld of hoe dat ook mag heten en nog steeds is het nog niet helemaal weg, maar wel een stuk beter! Dit weekend weer een wat langere afstand gereden en nu slaat hij nog maar zelden een slag over. Het blijft allemaal zeer willekeurig, er is geen pijl op te trekken wanneer het wel en wanneer niet zal gebeuren. We gaan stug door met zoeken!!
Succes,Johan.
Ik dacht dat het probleem met nieuwe bobine’s opgelost zou zijn….maar helaas… na drie weken rijden met zeer weinig km, zo’n 300 schat ik, is het probleem weer terug.
De C5 staat nu bij de dealer ter controle, ze hebben echter geen idee wat er mis mee is.
Bij de vorige storing is er ook een nieuwe radiateur in gekomen omdat hij koelvloeistof lekte. Ook dit bleek verkeerd te zijn en hij lekt nogsteeds koelvloeistof! al met al twee ‘reparaties’ zonder resultaat die mij wel 1000+ euro hebben gekost! En wie weet wat dìt mij weer gaat kosten!
Je zou van de ex-importeur van Nederland (Citroën Amsterdam aan het stadionplein) toch beter verwachten. Hoe was die spreuk ook al weer: “Toch maar liever (niet) naar de echte dealer.”
C5 3.0 V6 Exclusive
Citroën history:
XM 2.0 Ambiance
BX 1.6 TGI
BX 1.4 TE
Visa 1.1 RE
Nu zegt de dealer dat het aan de katalysator ligt, en dat ze alle drie vervangen moeten worden (500 + 450 + 630 Euro alleen al aan materiaal!!).
Dat zou betekenen: 1000 (piepende remmen) + 1000 (Bobine & Radiateur) + 2000 (katalysatoren) = 4000 Euro reparaties in 3 maanden! (Natuurlijk allemaal net na verlopen van de garantie).
Misschien ben ik te arm om citroën te rijden en moet ik maar Audi of Lexus gaan rijden…
M.b.t. het lekken van koelvloeistof zegt de dealer dat een van de slangenklemmen van de radiateur niet goed vast zaten. Ik geloof daar eerlijk gezegd niet zoveel van aangezien hij nog precies even veel lekt als voordat de radiateur vervangen was. Ik neem dus aan dat het gewoon een lek leidinkje van 10 euro of zo was, maar men wel even de radiateur heeft vervangen omdat ze daar een goede marge op hebben.
C5 3.0 V6 Exclusive
Citroën history:
XM 2.0 Ambiance
BX 1.6 TGI
BX 1.4 TE
Visa 1.1 RE
De katalysatoren zijn vervolgschade van de kapotte bobine’s. Dit is een productiefout
Problemcar:
Er zijn problemen geweest bij de bobijnen.
Deze zijn goed na N° 353-1 (gegraveerd onder de connector).
(bobijnen is vlaams voor bobine’s)
Dus bij de importeur aankloppen voor tenminste een groot stuk genereuze coulance.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Hier had ik zelf ook al aan gedacht.
Natuurlijk heeft Citroën Amsterdam de bobine’s niet meer en kan ik dus niet controlleren of de verkeerde soort er op zat. Gelukkig voor mij heb ik wel een volledige onderhoudshistorie waarin vast is te stellen dat de bobine’s nooit vervangen zijn.
Dit is natuurlijk wel een zeer slechte zaak voor Citroën Amsterdam, ze hebben mij de rekening laten betalen, maar zelf de financiele vergoeding die zij hier ongetwijveld van PSA voor krijgen in hun zak gestoken. Als je het hard wilt spelen zou je het zelfs oplichting kunnen noemen.
Wat erg vervelend is voor Citroën Amsterdam, is dat ik vanuit mijn werk contact heb met het managment van PSA. Die zullen vast wel bereid zijn om Citroën Amsterdam even goed op de vingers te tikken.
Kijken of ik dan mijn katalysator gratis gerepareerd kan krijgen, en natuurlijk mijn geld van de bobine reparatie terug.
C5 3.0 V6 Exclusive
Citroën history:
XM 2.0 Ambiance
BX 1.6 TGI
BX 1.4 TE
Visa 1.1 RE
M&M schreef:Ik merk toch echt op dat de meeste klachten bij C5’en icm LPG voorkomen ... en daar kan Citroën toch niet altijd wat aan doen maar is meestal het probleem van ‘verkeerde/foutieve’ inbouw , danwel onwetendheid van dit systeem ...
:
Dit is absoluut onjuist.
Ik heb een 2002 C5 2.0 16v Break met dezelfde ellende (ook bij garage Koelman) Sinds de aankoop niets dan ellende met rookgasstoringen, een achterraam dat niet meer dicht wilde (bedrading kapot, elektronica in handgreep kapot), ruitensproeier vloeistof ‘laag’ indicatie, ruitersproeier achter begint te werken als voor het niet doet, of andersom. Parkeersensoren die constant alarm geven.
(Allemaal gerepareerd, behalve rookgasstoring en stoterig lopen. De auto komt vaker in de garage dan onze 12 jaar oude Hyundai Pony ooit geweest is. Alleen reguliere beurten en 1x carburateur herafstellen.)
Het belangrijkste is dus: rookgasstoringen en stoterig lopen rond 70 en 90 km/uur in z’n vijf.
Een comfortabele auto met (piep-censuur) technische afwerking!
na al die tijd , en bij 3 Citroen garages te zijn geweest
nog steeds dezelfde klachten.
(zie Blz.3)
Ik rij dus niet op gas maar op Benzine.
GAAN ER NOG STEEDS GEEN STEMMEN OP
OM ER COLLECTIEF WAT AAN TE DOEN ????
met T.V. of Kranten erbij .
Zullen we luid toeterend bij de importeur langsrijden in filevorm?
En een rookbom op de stoep leggen.
Misschien is het zinvol als ik wat van mijn C5 geschiedenis met jullie deel:
C5 2.0 16v break Exclusive. Tweede hands gekocht (14K op de teller, nu 60K) Bij proefrit: ‘Biep: Rookgasstoring’. Geen probleem volgens de dealer. “Lossen we op”.
Inmiddels zijn bougies vervangen, EGR schoongemaakt, kleppen etc. schoongemaakt, bobine vervangen, te veel om op te noemen.
Symptomen: Een eind rijden, ca. uur, met vrouw en kinderen (beladen dus) op de cruise control in Duitsland 130, 140 of 150. Beep! Motor gaat stotteren. Hup snel een plekje op zoeken om te stoppen. Motor uit. Tien-twintig minuten wachten. Lampje motormanagement knippert niet meer (wel aan) en motor loopt weer goed. Na verloop van tijd (enkele keren stoppen en starten) gaat lampje motormanagement vanzelf weer uit.
NB: als de auto niet zwaar beladen is (alleen chauffeur) treedt het probleem niet op. In Nederland ook niet, omdat ik daar nooit harder rijd dan 120, of maar heel kort 130-140.
Wat helpt om de storing te voorkomen is af en toe langzaam rijden. Het gebruik van Wynn’s injection plus of 3xA lijkt te helpen, maar bewijzen kan ik het niet.
Mijn hypothese: als de motor moet presteren (beladen en relatief lang ‘hoge’ snelheid) worden de uitlaatgassen zo ‘vies’ dat het systeem dit niet meer aankan. Het is gewoon te fijn afgesteld?
Overigens: soms gaat de katalysator stinken (zwavel) zonder dat er een storing optreedt. Samen (storing *en* stinken) komt bijna nooit voor.
Ik ben gek op Citroen (zeer comfortabele reisauto), maar ik word ook gek van deze aanhoudende problemen.
Nadat ik de C5 van de garage opgehaald had, en hij overigens gewoon goed rijdt ondanks het brandende gele lampje van motorstoring en uitlaatgasstoring op het display, was de foutmelding na een paar keer de auto gebruikt te hebben gewoon weer weg!
Had dus helemaal niets met de katalysator te maken en ik zou dus mooi 2100 euro uitgegeven hebben voor het vervangen van de Kat zonder dat het een oplossing zou zijn voor die uitlaatgasstoring. Thanks Citroën Amsterdam!
Ga dit weekend weer een langer stuk rijden, kijken of het weer terug komt. Ik vind het wel zeer irritant dat Citroën dit probleem niet op kan lossen en zit er sterk aan te denken om dan maar een oncomfortabele A6 te gaan kopen…, na de problemen met de C5 vertrouw ik die C6 ook voor geen meter, ook daar zullen vast vele elektrische problemen mee zijn.
C5 3.0 V6 Exclusive
Citroën history:
XM 2.0 Ambiance
BX 1.6 TGI
BX 1.4 TE
Visa 1.1 RE
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Ik kan mij nu ook scharen in dit rijtje, maar gelukkig was bij mij de oorzaak onschuldig.
Vanmorgen de gastank leeggereden. Normaal houdt de motor dan even in en wordt er direct overgeschakeld naar benzine.
Vandaag ging dat niet zo vlug, dus inhouden en wat horten en stoten en pats gelijk katalysator en uitlaatgas storingen.
Vanmiddag maar even laten resetten. Tijdens de 30 seconden horten en stoten werd een hele ris meldingen gelogd in de compouter, waaronder overgeslagen onstekingsmomenten en nog veel meer.
Dus voortaan schakel ik wel met de hand over naar bezine als de tank bijna leeg is. Ongeveer precies bij de 500 km, dus das makkelijk te onthouden.
Toen die toch aan de computer hing nog even wat puntjes doorgenomen:
Mijn Exclusive uit 2002 heeft geen follow me home verlichting, monteur dacht dat deze optie niet beschikbaar is bij Xenon.
Heb de verlichting in appel danwel Zweedse modus laten zetten, ik vind dat de sensor redelijk laat het licht aan doet in de schemering.
Ook nog wat info over radio harder bij hogere snelheid, je kan het zelf aan of uit zetten, maar fabrieksmatig staan de stapjes op 0, dus werken zal het niet doen.
Tocch weer een hoop geleerd.
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
plugge schreef:Zullen we luid toeterend bij de importeur langsrijden in filevorm?
En een rookbom op de stoep leggen.
Nou ik ben er bijna toe instaat !
Maar we kunnen ook de Importeur bestoken met E-mail.
Waarom de Electronica ermee uitscheid na de garantie periode!!!
Als je ziet op hoeveel forums er over dit soort dingen klachten zijn
ONGELOFELIJK ....
Is iemand het al op gevallen door hoeveel mensen dit al bekeken is ??
ZEGT GENOEG DENK IK ...