Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
maartens schreef:Nog een keer gekeken.
Kan inde de voorste imbus bout zijn van de stoel.Het hitteschild dat ik bedoel zit veel verder naar voren.
.
Ik weet wel zeker dat de voorste imbus bout van de linker stoel onder of door het hitte schild komt in de koker (waar jij het gaasje van dicht had zitten) .
Dit omdat ik voor nood bij mij daar een groot gat in heb gemaakt om de voor stoel vast te kunnen zetten.
Dus de bout wie bij de linker stoel recht voor zit.
Dus ik snap nu niet waar jij het over hebt/ had.
Want de “koeltunnel ” zit vast met 4 bouten (sleutel 13)
En vooraan zit het gebogen hitte schild en die met 2 vast en die zit bij het gaspendaal
Ben zeer beniewd.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
F.SvM schreef:Waardoor maakt het dat wanneer je um in de hoogste stand zet geen wiel/as druk nodig hebt….
VgF
In de hoogste stand heb je gewoon altijd maximale remdruk achter. Zo ben je niet meer afhankelijk van het gewicht op de achteras.
De druk in de achterbollen is immers ook maximaal.
Totaal aantal Berichten: 9407
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zet je ‘m dan op 3 wielen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Maakt niet uit, op 3 wielen kan. Maar je kan ook gewoon de gehele achterkant op bokjes zetten, dan kan je beide kanten direct doen.
Elke CX specialist doet precies hetzelfde op de brug. 2 koloms met de wielen vrij of een steun onder de achteras op een 4 koloms.
Ik ben niet zeker, maar wellicht komt het hier ook aan bod in het filmpje over de werking ervan:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240122
Ja! In het fimpje wordt vanaf ongeveer 12 minuten en 14 seconden de belastingsafhankelijkheid van de achterrem getoond.
Geen druk in de veercilinder (auto qua hoogte verstelling in de “rijstand” en achterzijde opgekrikt o.i.d.) geeft geen remdruk achter.
Bij het instellen van de wagenhoogte op de hoogste stand komt de volle werkdruk van het hydraulische systeem op de veercilinders te staan. De hoogteregelaar doet dan feitelijk niets meer. In de hoogste stand met gedemonteerde achterwielen kan je dus prima de achterremklauwen ontluchten.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gisteren dacht ik dat het tijd geworden was om mijn achterremmen te ontluchten.
De auto hangt op een 2 koloms brug ‘met de wielen van de vloer’.
Ontlastingsschroef aangedraaid, hoogteregelaar in hoogste stand, voetrem via een stok vastgezet en de motor gestart.
Dat ging even goed….
Ontluchten ging zonder problemen. Als je de ontluchtingsnippels opendraait spuit de olie eruit.
Echter toen bleek dat de rechter achter veercilinder lekte. De bol zat niet goed gemonteerd.
Motor uit. ontlastingschroef weer open maar inmiddels had de veercilinder zich wel ‘vastgezet’. Veercilinder gedemonteerd en de leidingen er af gehaald. Zodra ik de HD-leiding van de veercilinder los schroefde ontstond de eerste straal LHM. De druk was er nog niet af….
De bol opnieuw gemonteerd en alles weer aangesloten. Tweede poging.
Toen lekte de HD aansluiting op de cilinder. Weer gedemonteerd en een tweede straal LHM spoot de garage in.
Opnieuw gemonteerd maar het bleef lekken en de wartel was inmiddels zo ‘rond’ dat ik die niet meer vast of los kreeg.
Enfin huidige staat:
- enorme plas LHM in de garage;
- HD leiding gedemonteerd, waarvoor ook de benzinepomp eraf moest om bij de betreffende koppeling te komen. Benzine leiding gedemonteerd en vervolgen liep een straal benzine de garage in…. (leiding gaat hevelen en als je niet snel reageert loopt je hele tank leeg);
- Nieuwe leiding besteld.
NB: de leiding van de rechter achter cilinder loopt naar een koppelingsstuk vlak bij de benzinepomp. Er komen daar vier HD leidingen bij elkaar. Er wordt gezegd dat je altijd de rubberen afdichting bij de HD-leidingen moet vervangen als je de leiding los hebt gehad. Daar kom ik dus niet bij….. want die koppeling zit op een plaats dat ik die afdichting er niet uit gepeuterd krijg. Alternatief is dat ik alle leidingen van die koppeling loshaal. Het koppelstuk demonteer en dan alle 4 de rubbers eruit peuter. En dan weer alle leidingen monteren. Daar heb ik geen zin…. Geheid dat er dan weer een andere wartel ‘rond’ wordt en nu zit alles mooi in elkaar en is lekvrij. Zal ik maar gewoon de nieuwe leiding in het koppelstuk steken en hopen dat ie dan lekvrij is?
[removed][removed]
(de witte lijn geeft aan hoe de HD-leiding loopt voordat ik deze heb gedemonteerd)
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 10304
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het gaat best vaak goed als je het oude rubbertje laat zitten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En anders lukt het vaak wel om het rubbertje eruit te pielen met een spaanplaatschroef.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 9407
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb van een oude fietsspaak een haakje gemaakt, werkt ook.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik heb zo een setje
en daar krijg je de rubbertjes er wel mee uit, maar het probleem is simpelweg dat het verdeelblok zo zit dat je er niet bij kunt. Er zit maar een paar cm tussen het verdeelblok en de onderkant van de auto.
Een schroef lukt vaak ook, maar mocht het niet lukken dan weet wel zeker dat het rubber is beschadigd.
Ik heb maar een keuze: laten zitten en het beste er van hopen, mocht de zaak toch lekken dan moeten alle leidingen eruit en moet ik alle rubbers eruit peuteren waarbij ik moet hopen dat de leidingen loskomen en de wartels onbeschadigd blijven.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9407
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Welke sleutel gebruik je om de leidingwartels los te draaien?
Mocht je die nog niet hebben, scoor dan eerst een open ringsleutel 8 mm van een gerenommeerd merk.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik vervang die rubbertjes nooit. Alleen als ze heel erg rafelig zijn…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Inmiddels alle leidingen weer aangesloten en het lijkt lekvrij allemaal.
Wat wel lekte was de retour van de veercilinder linksvoor. De retourleidingen komen samen in een rubberen ‘viersprong’ bij de linkervoorpoot. CX Basis noemt dit een Rucklaufmuffe.
Een van de leidingen was eruit gesprongen
Geen probleem om de leiding weer te monteren maar:
er komt een behoorlijke straal lhm uit die leidingen, althans er stond een grote plas onder mijn auto en de leidingen kun je wel erg makkelijk in het blokje steken (en komen dus ook makkelijk weer eruit, als er wat spanning op de leiding staat). Dat baart mij wel wat zorgen voor de toekomst. Schieten die leidingen niet vaker los?
Verder bedacht ik mij dat op dit blokje zowel de retour van de veerpoot zit als de aansluiting van de lekzak. Die komen samen in dit blokje (het ene is een zwarte en de andere is een doorzichtige rilsan leiding).
Ik vraag me dan af waarom niet de retour LHM niet (ook) richting de lekzak gaat stromen. Dat is toch de weg van de minste weerstand?
Ik dacht altijd dat de lekzakken via een aparte leiding richting het voorraadvat zoude stromen, maar dat is dus niet zo.
@Wijnand: dank voor je uiteenzetting in LCER. Mooi gedaan.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9407
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Veercilinders hebben geen retourleidingen, de retourstroom gaat via dezelfde leiding als de aanvoer via de hoogteregelaar naar het vat.
Het zijn de lekleidingen van de lekzakken, als daar een te grote stroom LHM uit komt, heeft de cilinder een te grote inwendige lekkage, revisie dus.
Het zwarte slangetje uit de lekzak hoort vrij te eindigen, die zorgt voor de ont/beluchting van de lekzak.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Je hebt helemaal gelijk. De zwarte leiding is voor de ontluchting. Dat had ik eigenlijk wel moeten weten…. want ik heb net de achter veercilinders opnieuw gemonteerd. Dom!
Ik moet dan nog wel even uitzoeken welke retourleidingen wel op dat blokje uitkomen.
De veercilinders hebben m.i. geen inwendige slijtages. Althans de HD pomp pompt niet extreem vaak.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI