Ik ben sinds kort eigenaar van mijn eerste Citroen, een C4 uit 2016. Via de app zag ik dat er binnenkort onderhoud uitgevoerd moet worden en ook de auto geeft nu aan dat dit over 900km gedaan moet zijn. Het gaat om:
- basisbeurt standaard werkzaamheden
- vervangen van het luchtfilter
- vervangen van de bougies
- controleren van de Ph-waarde van de koelvloeistof
- vervangen van het interieurfilter
Het vervangen van de bougies, lucht- en interieurfilter wil ik zelf doen, heb de onderdelen al besteld. Waar ik vooral mijn vraagtekens bij heb is de ‘basisbeurt standaard werkzaamheden’. Ik heb een lokale garage gebeld en die wist mij niet te vertellen wat dit in zou houden, erg vreemd. Weet iemand wat ze dan doen en wat dit ongeveer zou mogen kosten?
En ook het controleren van de Ph-waarde van de koelvloeistof klinkt mij erg vaag Ik neig ernaar zelf de vloeistof te vervangen. Helaas kan ik geen onderhoudshandleiding vinden van deze auto. Weet iemand waar de afvoer voor de koelvloeistof te vinden is?
Tot slot ben ik wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het zelf uitvoeren van onderhoud aan deze auto’s, zijn er bepaalde zaken om op te letten?
Dank jullie wel!
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Ik denk dat daar zeker oliewissel en een nieuw oliefilter toe behoort.
Ga niet zelf sleutelen zonder voldoende kennis en goede documentatie!
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 17-01-2014
- BX 19 TZD AUTOMATIC
Olie verversen+oliefilter vernieuwen,remmen reinigen gangbaar maken en/of vernieuwen, bougies over het algemeen bij een grote beurt vervangen, hetzelfde voor het luchtfilter,interieur filter 1X per jaar,ruitensproeier vloeistof bijvullen,eventueel als extra uitlijnen en balanceren van de wielen, knoeivloeistof testen, waarom zou je die vervangen als het niet noodzakelijk is ? Om en nabij 400,00 Euro incl arbeid en btw.
Mijn eerste gedachte is dezelfde als de tweede zin van Dirkvdmei.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Een grote beurt wordt vaak gezien als het controleren en eventueel vervangen van wat sapjes, filters en slijtage onderdelen volgens fabrieksvoorschrift (onderhoudesschema). Quick gefit, noemen we dat
Een echte beurt bevat ook: een kritische proefrit en een professionele blik. Voorbeeld: een bijna doorgeroeste uitlaat, een rammel in de ophanging, een bijna versleten rubber, een roestplek op een dragend deel.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Gaat het om een 3 cilinder motor met turbo? met distributieriem in de olie??
Basisbeurt houdt in: controle breedte distributieriem met de daarvoor bestemde mal!! Als de riem OK bevonden wordt vervolgens de olie verversen en de oliefilter vervangen. Reset onderhoud, controle werking van alle verlichting alsook ruitenwissers/ruitensproeiers; bijvullen ruitensproeiervloeistof, controle niveau koelvloeistof, niveau remvloeistof, banden op de juiste spanning brengen en afhankelijk van uitvoering reset bandenspanning, controle remmen, controle accessoireriem op barsten, + visueel nazicht onderkant voertuig zoals stofhoezen aandrijfassen, stofhoezen stuurhuis, remflexibels, uitlaatsysteem, eventuele lekkages etc…
Grote beurt ten laatste elke 60.000 km; wat inhoudt basisbeurt + luchtfilter, bougies en pollenfilter.
Ook niet onverstandig is het remcircuit verversen!
Groove schreef:Gaat het om een 3 cilinder motor met turbo? met distributieriem in de olie??
Basisbeurt houdt in: controle breedte distributieriem met de daarvoor bestemde mal!! Als de riem OK bevonden wordt vervolgens de olie verversen en de oliefilter vervangen. Reset onderhoud, controle werking van alle verlichting alsook ruitenwissers/ruitensproeiers; bijvullen ruitensproeiervloeistof, controle niveau koelvloeistof, niveau remvloeistof, banden op de juiste spanning brengen en afhankelijk van uitvoering reset bandenspanning, controle remmen, controle accessoireriem op barsten, + visueel nazicht onderkant voertuig zoals stofhoezen aandrijfassen, stofhoezen stuurhuis, remflexibels, uitlaatsysteem, eventuele lekkages etc…
Dank voor de reactie! Wat betreft het olie verversen + filter lijkt het erop dat dit (volgens de app dan) niet bij de basisbeurt hoort. Dit werd namelijk apart, naast de basisbeurt, genoemd in het lijstje van onderhoudswerkzaamheden bij een vorige beurt.
Maar goed om te weten wat er verder allemaal bij deze beurt komt kijken, dank!
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mij blijft de vraag of je voldoende ervaren bent om dit allemaal zelf te doen.
En als dat niet het geval is, waarom zou je dit dan deels wel doen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Nog een extra waarschuwing, bij dit type motor echt alleen de voorgeschreven olie gebruiken, anders krijg je op termijn grote problemen. Er zijn al voldoende motoren van dit type naar de eeuwige jachtvelden geholpen door ondeskundig onderhoud.
René Jongejan schreef:Bij mij blijft de vraag of je voldoende ervaren bent om dit allemaal zelf te doen.
En als dat niet het geval is, waarom zou je dit dan deels wel doen?
Bougies en filters vervangen heb ik ook in andere auto’s gedaan. Vloeistoffen ga ik niet mee vogelen omdat ik de ruimte/middelen niet heb om dit netjes te doen.
Ik denk dat het goed is om dat wat je zelf kan ook zelf te doen. Naast dat het leerzaam is vind ik het ook een prettig idee om m’n auto zo goed mogelijk te ‘snappen’.
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Veel plezier bij het sleutelen! Het is al gezegd maar gebruik alleen Total 0w30 olie!
En ik neem aan dat je geen garantie meer hebt, anders zou ik even wachten met zelf sleutelen, de garantie vervalt namelijk. En dat geldt ook als je een 3 pitter puretechmotor hebt die geen garantie meer heeft maar minder dan 100.000 km gelopen heeft. In het geval van vroegtijdige slijtage van de distributieriem voor de 100k, wordt deze namelijk onder coulance vervangen door Citroen, maar als jij zelf olie hebt vervangen of andere klusjes hebt gedaan, mag je 900€ neertellen voor de vervanging want ook deze garantie vervalt dan….... En dat dan als je op tijd bent met signaleren, anders kun je een nieuwe motor laten plaatsten
martekie schreef:Veel plezier bij het sleutelen! Het is al gezegd maar gebruik alleen Total 0w30 olie!
Hoho, wacht even. Als dit inderdaad zo’n 3-pitter met distributieriem in motorolie betreft dan moet er niet zomaar Total 0W30 in. Er moet EXACT de door Citroën aangeraden olie in, dus check de exacte specificaties van de olie. Verkeerde olie en de riem wordt aangetast en je motor loopt in de soep als je er niet op tijd bij bent.
Ik snap trouwens best dat sleutelen aan auto’s leuk is, doe ik in kleine mate ook. Sensortje hier, uitlaat hanger daar, lampje wisselen, olie bijvullen, andere radio inbouwen. Maar ik vraag me af wat de meerwaarde is om zelf de filters en bougies te doen en dan naar de garage voor de vloeistoffen…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Wat de meerwaarde is om t zelf te doen? Dat is toch niet zo moeilijk, uurtje in de garage is 80 euries de onderdelen zijn 4 x zo duur als op internet, Total 0w30 first kost bij een olieboer 5 liter 35 euro. nou alleen daarom is t al leuk om t zelf te doen. Maar ja, als je geld genoeg hebt, laat je de banden nog oppompen door je garagehouder. Ik doe in ieder geval bijna alles zelf aan mijn Cactus, ook t riempje controleren op schilfers en barstjes. Het vervangen van de riem laat ik natuurlijk wel doen, specialistisch werkje, wat wel 5 uur in beslag neemt.
De Cactus is gelukkig best een simpele auto, waarbij je niet voor elk onderdeeltje met de OBD diagnosestekker hoeft te resetten.
gr Rene