Heb me een Xantia 1.8i van 98 aangeschaft. Ik ben 2 de eigenaar en heb deze gekocht van een man op leeftijd.
De wagen is echt in propere staat en heeft amper 138.000 kms.
De wagen is blanco gekeurd en heeft amper opmerkingen bij het rapport voor verkoop.
Dus een goede aankoop dacht ik.
Nu door enkele dagen met de wagen te rijden merk ik kleine gebreken op.
Bij het rijden op hogere snelheid boven de 100km/u en vooral bij het afremmen voel je dat de auto niet mooi uitgelijnd en/of uitgebalanceerd is. Dit hadden we al opgemerkt bij de aankoop. Spoor op de voorste banden.
Aanjager blijft volop draaien. Ook gemerkt bij de aankoop maar dacht dat het aan bedieningshendel zou liggen. Door wat door het forum te snuffelen heb ik de indruk dat het heel wat anders kan zijn bv weerstand… verwarming en airco werken goed enkel bediening zacht hard auto of uit werkt niet.
Lampje ABS blijft branden. Dat hebben we niet opgemerkt bij de aankoop. Ook al gelezen dat dit verschillende oorzaken kan hebben. Vuile of kapotte sensors, contacten, bedrading geknakt,....
Ik denk dat ik hem best eens naar een gespecialiseerde garage ga brengen ter controle en herstelling van deze zaken. Gelukkig is hier in de buurt een garage die heel wat ervaring heeft met dit type voertuig.
Al bij al ben ik zeer tevreden over deze aankoop. Het is een leuke aangename wagen en hou van deze nostalgie. Zo n wagens maken ze vandaag de dag niet meer.
Hebben jullie tips of opmerkingen. Doe gerust. Let wel ik ben nog een leek maar heb heel veel interesse.
Totaal aantal Berichten: 1224
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Welkom op het forum.
De dingen die je noemt zijn geen onoverkomelijke problemen, veel is zelf best te doen als je zelf tenminste wilt sleutelen tenminste. Dit zijn geen punten waar je een mooie auto voor moet laten staan.
Veel plezier met je Xantia
Dank je. Ik denk dat dit een goede aankoop is en dat ik er nog veel rijplezier mee ga hebben. In alvast fijn om in zo n wagen rond te rijden. Zo n wagens maken ze de dag van vandaag niet meer. Heerlijk die nostalgie. En inderdaad een wagen van 22 jaar zal er hier en daar wel eens wat kapot gaan. Maar dat nemen we er zeker bij.
Het eerste probleem dat ik wil aanpakken is de blower die enkel nog op volle toeren draait. Heb er al veel van gelezen op dit forum en dit zou aan de weerstand liggen. Nu ben ik er enkel nog niet uit welke weerstand ik net heb.
Er zouden verschillen zitten tussen geen airco, manuele en automatische airco. Ik vermoed dat ik een manuele airco heb. Al heb ik ook wel een stand AUTO bij de blower maar deze is met een hendel te bedienen. Voor de zekerheid straks eens bekijken wat voor weerstand dit is.
De vraag is ook welke fabrikant ik best een weerstand koop. Er zijn er zovele en prijsverschil is soms enorm….
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Je hebt automatische airco. Manuele kom je ook bijna niet tegen (origineel heb ik het alleen nog maar gezien op 93’ers, waarop ik dan weer nooit automatische airco heb gezien). De hele printplaat op je kachelmotor vervangen kan (de hele kachelmotor kan natuurlijk ook), maar vaak kom je dan uit op setjes van Aliexpress die ook niet altijd werken…
Zelf zou ik aanraden om de twee transistors op je printplaatje te vervangen. Dat zijn namelijk waarschijnlijk ook de enige onderdelen die stuk zijn . Ik heb deze erin gezet (let op dat je er dus twee van moet hebben). Dit is niet precies het type dat er origineel in zit, maar volgens wat ik me heb laten vertellen is dit wel de rechtstreekse opvolger ervan die langer heel zou moeten blijven. Dat mag natuurlijk ook! Ze werken bij mij in ieder geval goed.
De oude transistors zitten geklonken aan het plaatje. Die moet je uitboren en lossolderen. Vervolgens kun je de nieuwe erin solderen (met een beetje koelpasta tussen de transistor en het koelblok!) en kun je die weer vastzetten. Ik heb dat met inbusboutjes en moertjes gedaan. Zelf was ik ook niet zo ervaren met zulk soort dingen, maar op zich is het goed te doen voor een leek met interesse .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Heb een hele nieuwe regelunit geplaatst van Febi. Alles werkt terug naar behoren. Das fijn….
Bedankt voor de tips….
Nu ABS probleem nog zien te vinden. Best in de garage laten uitlezen denk ik….
Totaal aantal Berichten: 1224
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Bij de Xm zit elke ABS sensor met een stekker aangesloten ergens achter een kunststof binnenscherm van de spatborden. Als je die kunt vinden, de stekker loshaalt en de kabel meet die naar de abs sensor gaat met een ohm meter kun je het zelf misschien wel vinden.
De waarde moet volgens mij rond de 1200 ohm zijn, is die nul of oneindig dan is die sensor kapot.
Bij de garage moeten ze het kunnen uitlezen, dan weten ze meteen welke sensor het is.
Of het moet heel anders zijn bij de Xantia natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
De Xantia kent meerdere ABS-systemen (de XM trouwens ook), maar ze werken allemaal wel ongeveer zo. Die stekker zelf is overigens ook een verdachte.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Zet de auto eens op de krik en zoek even naar de ABS ringen; bij mij ging het lampje weer uit toen ik beide ringen aan de voorzijde (want gebroken) verving.
Succes / en veel plezier met je auto.
————————-
Frank
DS7 Crossback E-Tense
Ik ga morgen eens de ohm meten op de stekker van de ABS. Zo weet ik misschien al over welke sensor het zou gaan…. tenzij het de ringen zijn dan….
voor de volledigheid : Weerstandswaarde ABS sensor 800 - 1400 Ohm.
Ok ik heb het uitgemeten….
Op 2 punten 780 ohm gemeten en 2 kanten op oneindig. Vreemd en zou moeten lukken dat er 2 sensoren of abs ringen kapot zijn.
Maar intussen andere zorgen. Helaas denk ik dat de koppeling versleten is. En dit op 138.000 km….
Heb de test gedaan in hoogste versnelling en vol gas en toerental ging omhoog en viel terug omlaag…. ik merkte ook al op dat de koppeling laat of hoog pakte maar je deze zou kunnen bijregelen. Alleen denk ik dat deze al is bijgeregeld omdat de koppeling versleten was.
Een beetje pijnlijk direct na de aankoop en onverwachts. Auto had volledig onderhoud gekregen volgens verkopers. Ok ja koppeling hoord daar misschien niet bij maar de oliiefilter lijkt mij toch ook niet recent vervangen….
Nu geen nood, dat heb je met zo n wagens daar ben ik mij van bewust en ben nog steeds tevreden over de aankoop ervan. Alleen misschien te veel betaald nu ik weet dat ik zo n 700 eur moet ophoesten voor de koppeling….
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Als de koppeling ook hoog zit, zou je hem inderdaad nog een stukje kunnen stellen. Dat is poging 1 natuurlijk . 138.000 zou ik snel vinden, maar bij veel stadsverkeer zou ik het me kunnen voorstellen. Die van mijn Xantia (wel met hele andere koppeling) was bij 170.000km nog lang niet versleten, maar de krukaskeerring ging lekken en die zat erachter… Neem die ook maar meteen mee als je die koppeling toch moet vervangen, want het is geheid de originele nog en die is inmiddels dus 23 jaar oud.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de koppeling erg hoog zit kun je beginnen de kabel wat losser te stellen.
Over de sensoren: weerstand oneindig betekent dat de sensor kapot is. De staat van de ring kun je niet met een multimeter vaststellen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ah ja ok. Is het niet vreemd dat er 2 sensoren defect zijn ineens…. 2 langs de rechter kant… dus eens goed poetsen met wasbenzine heeft geen nut meer of toch het proberen waard en de contacten controleren op corrosie.
De koppeling. Zou het kunnen zijn dat ze de kabel hebben aangedraaid omdat de koppeling niet goed meer pakte en versleten is. Als ik het nu losser zou draaien gaat mijn koppeling dan nog wel pakken? Het proberen waard zeker….
Maar ja blijft wel het feit dat de koppeling moet vervangen worden niet?
Ook eens geprobeerd om in 3de te vertrekken en koppeling slipte serieus door…. verbrandingsgeur…..
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat kan ook komen omdat er te lang gewacht is met het bijstellen. Hoever moet je het pedaal indrukken om de koppeling vrij te laten komen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik denk dat hij op zen maximum is aangedraaid aan de hendel te zien. Pedaal komt toch een 5 cm hoger als het rempedaal en pakt pas op 5 cm van het einde….