2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Koelmiddel DS, vraagje aan DS-TT
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 14 maart 2021 04:15 PM
  [ # 16 ]

Ik denk dat een hoog kookpunt belangrijker is dan een laag (be)vriespunt. En dat dat de komende jaren alleen maar belangrijker wordt.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 14 maart 2021 08:47 PM
  [ # 17 ]

Ik lees op een website allerlei types: G12/G12+/G12++ en ook SP12, 13, 14.
Citroen gebruikt vanaf 1995(?) die SP14.

Wat is nu het beste te gebruiken? Mengen moet je niet doen begrijp ik

Jaap

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 26 mei 2021 09:36 AM
  [ # 18 ]

toevallig las ik een artikel hierover in een ander blad, en sprak ik daarna met iemand die motoren reviseert en heel veel ervaring heeft als monteur. G11 is dus minder goed voor de alu-delen en veroudert ook snel.G12++ en G 13 eveneens slecht voor alu,mogelijk aggressief,  maar veroudert minder.  G12 /G12 + veel beter voor de alu-delen, maar geeft veel kalkneerslag op de cylinderbussen en belemmert dus de warmte overdracht. bij een klein experimentje hebben ze gezien dat motoren met G12 wel het alu voordeel hadden, maar steeds veel kalk op de cylinderwanden hadden na 100.000 km , en bij G11 alles nog fraai schoon , mits regelmatig ververst.
Nu maken ze gevoelige delen voor corrosie van alu, zoals bv bij de radiatorslang van de waterpomp, eerst goed corrosievrij, en gronden dan met alu-grondverf. daarnaast `(zie mijn vorige post) dus opletten dat je de juiste, goed afsluitende radiatordop hebt (ivm vermijden zuurstoftoevoer). samenvattend zou mijn advies zijn : G 11 gebruiken bv van Kroon en elke 2 jaar wisselen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 mei 2021 10:33 AM
  [ # 19 ]
Jeroen Simons schreef:

Ik denk dat een hoog kookpunt belangrijker is dan een laag (be)vriespunt. En dat dat de komende jaren alleen maar belangrijker wordt.

ja als je gelooft dat de aarde opwarmt…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 mei 2021 10:41 AM
  [ # 20 ]

haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 27 mei 2021 01:16 PM
  [ # 21 ]

Met dank aan de auteur voor overzicht en uitleg van verschillende soorten koelvloeistoffen.

https://de-maasroute.nl/files/Koelsysteem-oldtimer—-de-koelvloeistof.pdf

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 28 mei 2021 11:23 AM
  [ # 22 ]

TOP!
Leuk om te zien dat je vaak goede achtergrondartikelen weet te vinden en te delen.
Dank je wel.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 28 mei 2021 07:23 PM
  [ # 23 ]

Triest om te zien dat de kleuren totaal door elkaar lopen en dat daarom een juiste keuze (ook met bijvullen) schier onmogelijk is.
Stel je voor dat met de hydraulique hetzelfde was……..
Stel: Je hebt rood en groen systeem.die moet je niet onderling verwisselen.
Daarom is er voor het rode systeem vloeistof die rood is of blank. En voor het groene systeem vloeistof die groen is. (Voor zover is het nog duidelijk).
Echter: Soms is de vloeistof voor het rode systeem ook lichtgroen of donkergroen. En die voor het groene systeem oranje of lichtrood. Maar dat maakt in principe niet uit als je maar de juiste vloeistof gebruikt. Anders kan de schade groot zijn. Het hangt van de fabrikant af welke vloeistof gebruikt mag worden, maar deze staat niet in voor verkeerd gebruik.
Er is trouwens ook nog rode en groen long life remvloeistof. Die moet je niet gebruiken want die is voor de remmen van VAG. De olie van SIMcA kun je wel gebruiken want die is niet agressief voor het lichtmetaal . Die blauwe van SIMCA moet je niet gebruiken want die vreet de wit gemarkeerde rubbertjes op.

Jongens, hoe is het zo ver gekomen met die paar sapjes in onze auto’s?

 

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook