Onze Xsara hebben we nu inmiddels negen maanden in ons bezit. Wat me opvalt is, dat ‘ie vooral als de bak nog koud staat, niet echt soepel schakelt. Dit is mijn achtste auto en ik vind ‘m tot nu toe de minst soepel schakelende auto (op de Fiat Punto na dan, maar ja ...do I need to say more?). Maar het is verder wel de heerlijkste auto die ik ooit heb gehad.
Vooral de eerste en de tweede versnelling gaan behoorlijk stroef. Bij verkeerslichten moet ik ‘m soms enigszins in z’n eerste versnelling forceren om weg te kunnen rijden. Maar dat is vooral, zoals ik zojuist al schreef, als het blok en de bak nog koud zijn. Als het zaakje op bedrijfstemperatuur is, dan gaat het allemaal wel iets soepeler. Maar van mij mag het nog wel iets strakker gaan. Ik heb overigens ook geen zin om de boel te forceren.
Is dit een trekje van Citroën, een stroeve versnellingsbak, of kan ik er nog het een en andere aan het mechanisme laten afstellen? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik dat met mijn eerste auto (een BX) ook heb gehad.
De focus cmax van mn moeder had hetzelfde probleem. Daar moest je echt moeite doen om de auto koud in zn twee te krijgen. Warm niets aan het handje. De garage heeft de complete koppeling na 30.000 km vervangen onder garantie en het probleem is weg…
Xsara_Coupe
Xsara_Coupe schreef:De focus cmax van mn moeder had hetzelfde probleem. Daar moest je echt moeite doen om de auto koud in zn twee te krijgen. Warm niets aan het handje. De garage heeft de complete koppeling na 30.000 km vervangen onder garantie en het probleem is weg…
Xsara_Coupe
Hmmm, dat zal wel een duur grapje zijn geweest?
Dat durf ik niet te zeggen. Aangezien het garantie was hebben we totaal geen rekening gezien…
Xsara_Coupe
Ach, het stroeve schakelen is niet erg genoeg om de hele boel ervoor te gaan verbouwen, maar als het nou een simpele afstel-klus zou zijn, dan scheelde mij dat weer een ergernisje.
Ik zou beginnen met het vervangen van de bakolie…
voge schreef:Ik zou beginnen met het vervangen van de bakolie…
Ja, inderdaad. Ik denk dat ik dat zeker zal doen. Trouwens, heeft iemand ervaring met toevoegingen aan de versnellingsbakolie? Er bestaat bijvoorbeeld Slick 50 speciaal voor in de bak. (Dus niet voor in het blok).
Dutch Steph schreef:Ja, inderdaad. Ik denk dat ik dat zeker zal doen. Trouwens, heeft iemand ervaring met toevoegingen aan de versnellingsbakolie? Er bestaat bijvoorbeeld Slick 50 speciaal voor in de bak. (Dus niet voor in het blok).
Als het zo koud is als de afgelopen dagen, dan schakelt de bak inderdaad wat hakerig.
Bakolie vervangen is inderdaad een goede stap, let op, enkel 75W80 en niets anders en geen toevoegingen bij doen als dat niet nodig is.
Verder helpt het afstellen van de koppeling en het smeren van het schakelmechaniek ook.
Dit klusje kun je het beste zelf doen, bij de garage ben je al snel € 100 kwijt schat ik. Als je het zelf doet, ben je voor minder dan € 20 euro klaar, 2L bakolie 75W80 kost bij de Peugeot c.a. €12, 1x carterring a € 0,50, busje teflon spray/vet voor het smeren van het schakelmechaniek. Koppeling afstellen kun je ook zelf doen, is erg simpel, staat in de vraagbaak, effe gratis inkijken bij de boekhandel of bieb.
Of iemand lief aankijken voor een scan per email
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
hoeveel heeft die van jou gelopen?
ik vind die van mij met 81.000 km (type 2, 1.4i) ook wat minder spoel schakelen als toen ik hem kocht met 43.000 km
het gaat vooral om de eerste en 2de versnelling, zeker als die nog helemaal koud is.
volgens mij hoeft bij deze versnellingsbakken de olie nooit ververst te worden?? of zeg ik nu iets verkeerds?
dan lijkt het me namelijk niet waarschijnlijk dat bij 80.000 km de olie niet goed meer is..
Keezx schreef:voge schreef:Ik zou beginnen met het vervangen van de bakolie…
Vervangen bakolie zet vrijwel nooit zoden aan de dijk bij stroef schakelen, aangezien die olie vrijwel niet slijt en/of vervuilt, en al zeker niet bij een 5 jaar oude auto….
Dit hebben wel meer mensen hier op het forum geroepen, blijft toch de vraag hoe je de feiten kan weerleggen dat het schakelen een stuk soepeler gaat na het verversen van de bakolie :
Bij mijn ZX en mijn huidige Xantia, gaat het schakelen een stuk soepeler na het vervangen van de bakolie. Onlangs nog de bakolie bij een AX vervangen die behoorlijk beroerd schakelde, de koppeling stond bij die auto al goed. Vorige week nog de olie 2x ververst bij de Peugeot 405 van een vriend, na de eerste verversing was het schakelen een stuk beter, na de 2e keer was het al hemaal soepel, en ook hier stond de koppeling al goed. We hebben de boel 2x moeten verversen omdat de keering bleek te lekken na het vervangen van een gebroken aandrijfas.
PS: Haynes manual adviseert de bakolie om de 80.000km te vervangen, gek genoeg schrijft Citroen niets voor, die gaan ervan uit dat daarvoor al een as/keering/koppeling ofzo sneuvelt
Bakolie wisselen helpt wel degelijk kan ik uit eigen ervaring vertellen. Noodzakelijk is het niet, maar het helpt wel…
Als laatste zouden het nog de synchromeshes kunnen zijn, echter bij een jonge auto(nougoed, veel stadkilometers doen een hoop kwaad)lijkt me dit te vroeg. Zo ook dat het met een warme bak beter gaat.
Kijk eens of het helpt om de bak niet met geweld in zijn 1 te zetten maar even de koppeling op de laten komen en dan nog eens proberen..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
arjan_verkade schreef:hoeveel heeft die van jou gelopen?
ik vind die van mij met 81.000 km (type 2, 1.4i) ook wat minder spoel schakelen als toen ik hem kocht met 43.000 km
het gaat vooral om de eerste en 2de versnelling, zeker als die nog helemaal koud is.volgens mij hoeft bij deze versnellingsbakken de olie nooit ververst te worden?? of zeg ik nu iets verkeerds?
dan lijkt het me namelijk niet waarschijnlijk dat bij 80.000 km de olie niet goed meer is..
Die van ons staat geloof ik op ongeveer 52000 km. En we hebben ‘m negen maanden geleden gekocht met iets van 45000 km.
Zo, even dit topic afstoffen.
Toevallig heb ik afgelopen week voor mijn werk de beschikking gehad over een Xsara Picasso 1.6i 16v uit december 2006. Hierin ligt hetzelfde blok en wellicht dezelfde bak (?) als mijn Xsara. Maar wat een wereld van verschil! De geleende auto schakelde véél en véél soepeler. Niet te vergelijken mijn eigen Xsara.
Bovendien kraakt de laatste tijd mijn versnellingsbak als ik bij een hogere snelheid dat 45 km/u terugschakel van de 3e naar de 2e versnelling. (...dan gaat ‘ie “tandjes poetsen”) ...‘t Zal toch zeker niet de synchromesh zijn, zoals eerder in een reactie werd benoemd? Is dat een kostbare zaak?
Verder schakelt de bak prima, mits ik maar met beleid en voorzichtig schakel.
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dutch Steph schreef:Zo, even dit topic afstoffen.
Toevallig heb ik afgelopen week voor mijn werk de beschikking gehad over een Xsara Picasso 1.6i 16v uit december 2006. Hierin ligt hetzelfde blok en wellicht dezelfde bak (?) als mijn Xsara. Maar wat een wereld van verschil! De geleende auto schakelde véél en véél soepeler. Niet te vergelijken mijn eigen Xsara.
Bovendien kraakt de laatste tijd mijn versnellingsbak als ik bij een hogere snelheid dat 45 km/u terugschakel van de 3e naar de 2e versnelling. (...dan gaat ‘ie “tandjes poetsen”) ...‘t Zal toch zeker niet de synchromesh zijn, zoals eerder in een reactie werd benoemd? Is dat een kostbare zaak?
Verder schakelt de bak prima, mits ik maar met beleid en voorzichtig schakel.
Als ik het zo lees lijkt het wel een beetje op een klevende (dus niet helemaal loslatende) koppeling.
Ikzelf heb ook een beetje last van een hakerige en weerbarstige bak. Het schakelmechanisme is goed gesmeerd en dus zal ik binnekort ook maar eens de boel laten verversen..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Topic starter heeft volgens mij nog steeds niet de bak-olie ververst en de koppeling laten afstellen
Dutch Steph schreef:Zo, even dit topic afstoffen.
Toevallig heb ik afgelopen week voor mijn werk de beschikking gehad over een Xsara Picasso 1.6i 16v uit december 2006. Hierin ligt hetzelfde blok en wellicht dezelfde bak (?) als mijn Xsara. Maar wat een wereld van verschil! De geleende auto schakelde véél en véél soepeler. Niet te vergelijken mijn eigen Xsara.
Bovendien kraakt de laatste tijd mijn versnellingsbak als ik bij een hogere snelheid dat 45 km/u terugschakel van de 3e naar de 2e versnelling. (...dan gaat ‘ie “tandjes poetsen”) ...‘t Zal toch zeker niet de synchromesh zijn, zoals eerder in een reactie werd benoemd? Is dat een kostbare zaak?
Verder schakelt de bak prima, mits ik maar met beleid en voorzichtig schakel.
koppeling laten controleren.
bakolie verversen.
SCHAKELSTANGEN opnieuw afstellen.
eea smeren.
en tandenpoetsen is synchromesch versleten ergo bakrevisie. dus JA is duur.
als je het bovenstaande zsm uitvoert heb je kans dat je nog een periode zonder bakwissel kunt rijden.
als je niet weet hoe eea te doen, of je vind de dealer te duur ,pm maar even.
mvgr wupke