Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wanner ben je aan de beurt voor een D-riemwissel voor een C4 1,6V?
Ik lees hier en daar 240k of 10 jaar.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die 240k is voor de 1.6 HDI.
Ik zie hier in het boekje elke 150.000, bij zware omstandigheden 120.000.
En die 10 jaar is vrij standaard.
Edit: Ik zie trouwens dat je de verdamper bij winparts gewoon los kunt krijgen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Zware omstandigheden is o.a. draaiuren. Denk niet dat in ons fileland de omstandigheden voor een distributie riem niet zwaar zijn.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat Jan en ik allebei in de gelukkige omstandigheid verkeren dat we files kunnen vermijden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jeroen Simons schreef:Zware omstandigheden is o.a. draaiuren. Denk niet dat in ons fileland de omstandigheden voor een distributie riem niet zwaar zijn.
Ik dacht juist zware lasten trekken, veel met aanhangers, bergen, zeer koude temperaturen of zeer hoge temperaturen (Scandinavië of Spanje), circuit gebruik. Van een beetje stationair draaien in een file heeft zo’n riem weinig te lijden lijkt me?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat wat dat betreft Jeroen eerder gelijk heeft. Het gaat om het aantal omwentelingen dat zo’n ding maakt. En een caravan bergop trekken maakt voor die riem niet uit; je trekt er niet de caravan mee, alleen maar de waterpomp en de nokkenassen.
Gebruik als taxi wordt als zwaar beschouwd. Veel stationair draaien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Eigenlijk wil je draaiuren en draaisnelheid meten en dat samen “calculeren” om tot een gebruiksduur te komen. Dat is niet handig want dat zat nog niet in de Motor ECU. Vandaar: Veel stilstaand/file verkeer etc is veel werk voor de D-riem.
Een caravan trekken op zich zal niet belastend zijn, maar houdt er maar rekening mee dat de motor dan ook heter wordt dan normaal en misschien hogere toerentallen draait.
Ik zou die 10 jaar en tussen de 120.000 km en 150.000 km aanhouden. D-riem kapot is einde motor als ik het goed begrepen heb.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Eigenlijk moet dat toch simpel in de software in te bouwen zijn? Zodat aangegeven kan worden wanneer de riem vervangen moet worden?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@Jantje, ja natuurlijk is dat met software gemakkelijk in te bouwen. In een trekker, een boot en een vliegtuig geldt ook niet de kilometerstand als richtlijn voor onderhoud. Ik denk dat dit een historisch gegroeide maat is in autoland (de kilometers werden toch al gemeten en een draaiurenmetertje kost weer extra geld). Hoewel ik me kan voorstellen dat er eigenwijze (reeds verdwenen?) automerken zijn geweest die hier recht in de leer waren.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn