Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja hallo, het is een Française…
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zijn de lasverbindingen van de halve voortreinen goed?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Als die lasverbindingen nu alwéér stuk zijn (die zijn eind 2017 uitgebreid opnieuw gelast én van schetsplaten voorzien) is het punt gekomen dat ‘t een sloper geworden is. Want als dat er nu nóg een keer uitgebroken is, is er geen materiaal meer over om het opnieuw aan elkaar te knetteren.
Maar serieus: nee, daar is geen enkele aanwijzing voor. Dat past ook niet bij één duidelijke puls per omwenteling van een wiel. Als de voortreinen losscheuren krijg je een heel ander soort trilling.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ok. Ik wist niet dat het recent gedaan was.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nee nou ja, dat is ook. Maar dat is recent gedaan dus. Ik moet er eigenlijk zowel vanuit het verschijnsel zelf als vanuit de recente werkzaamheden dan toch eigenlijk op rekenen dat dat het probleem niet is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik zou um een weekje aan egbert lenen.
Kijken of die de zelfde gedachte heeftals jou
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het is dat Egbert net niet echt naast de deur woont, anders zou ik er inderdaad zo heen willen kachelen om hem ermee te laten proefrijden. Maar behalve misschien een aandrijfas met een probleem waar niet achter te komen is, zou ik niet weten wat er anders aan de hand is dan een remschijf met een probleem. Waar dat probleem dan ook uit bestaat: dikteverschil, slingering, materiaalproblemen, allemaal… Het is overigens niet zo dat je iets aan de rempaddestoel verneemt. De remmen zijn ook niet traag met reageren, zwak of bijterig. Dat gaat allemaal prima.
Op dit moment zou ik m.i. twee dingen kunnen proberen om te kijken of er dan op zijn minst verandering optreedt (als in, dan weet je dat je op het goeie spoor zit): de rechter aandrijfas wisselen voor een andere of er eerst een slijpblokken in zetten en kijken wat er dan gebeurt.
Of ‘t moet een goeie kandidaat zijn voor een DS-TT film “trillen bij remmen: oorzaken, analyse & oplossing”. Dan kom ik ‘m meteen brengen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ik jou was zou ik met het simpelste beginnen: slijpblokken.
Over aandrijfassen: destijds begon bij mijn 23ie het verschijnsel dat hij begon te trillen boven de 140, en niet zo’n beetje ook.
Geen speling te voelen.
Wat bleek: één van de kogels van een tripoide zat min of meer vastgebakken op het driepootje.
Misschien iets dergelijks?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Is al uit elkaar geweest. Ik heb er ook al stevig 185 (op de teller tenminste, zeg eens 175 - 180) mee gereden zonder een centje pijn. Dat lijkt me geen probleem. Ik heb daar dus ook al aan gedacht. Net zoals dat je zou kunnen denken dat er één kruisje van het dubbel kruisstuk moeilijk doet waardoor zo’n as onder bepaalde omstandigheden niet meer voldoende homokinetisch is.
Maar ik denk ook dat slijpblokken verschil gaan maken. Ik heb vanmiddag nog maar eens met de parkeerrem er lichtjes op even los aan de wielen gesjord in plaats van aan de hele auto en dan merk je rechts toch wel een behoorlijk zwaar lopende plek. Dus wat er precies buiten specificatie is, is me niet helemaal duidelijk (als die slingering binnen de toleranties zou moeten zijn) maar daar is wel ‘iets’ aan de hand.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb hetzelfde probleem, eerste oorzaak een lekke radiatior: onderzijde lek. Koelvloeistof op remschijven…... Tweede probleem lijkt een vastzittende zuiger van de remmerij. Het laatste zou bij jou ook wel eens het probleem kunnen veroorzaken; eenzijdige druk op remschijf & bij warme motor behoorlijk fysiek geweld onder de motorkap.
Als je met slijpschijven gaat werken kan je de zuigers gelijk controleren..
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Een vastgelopen remzuiger is geen gekke gedachte en dat wordt ook zeker gecontroleerd, maar hij is vorig jaar door de APK gekomen mét dit probleem. Dan zou je denken dat er links/rechts niet veel verschil in remkracht is, wat je bij en vastzittende zuiger dan weer wél zou verwachten. Maar goed, dat zegt niet alles. Een vastzittende zuiger kom ik bij het plaatsen van remblokken vanzelf tegen, dan kan daar ook nog wat aan gedaan worden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Derk, als een schijf zo krom is als bij jou dan zou je dat bij een test op een rollen-remtestbank absoluut moeten kunnen zien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat zou ik ook denken, ja. Maar kennelijk is ‘t dan dus geen afkeur.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is zeker geen afkeur, maar het is wel leuk om te zien. Bij een auto met goed kromme schrijven zul je bij rustig remmen de slingeren kunnen terugzien op de meetapparatuur.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb het wel eens gezien op een analoge remmentestbank. Da’s inderdaad grappig. Wat je er wel mee bereikt is dat je meteen weet welk wiel er voor het probleem zorgt, maar alle signalen wijzen tot zover op rechtsvoor als belangrijkste boosdoener.
Ik ga gewoon eerst slijpblokken organiseren en dan de auto buiten zetten met de tuinslang erin om de boel eens rustig aan opnieuw in te slijpen, met aandacht voor remzuigers naar bevind van zaken. Afhankelijk van de resultaten daarvan zullen we verder zien.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!