Mooi hé? Ik had er 60 jaar geleden een en heb daar een jaar of vijf mee gereden. Het loopt als een naaimachientje, was in de jaren 50 de snelste 250cc motor en de best verkochte Duitse motor.
Het is puur gevoel. Het wordt straks een beetje ingewikkeld om te kiezen uit vier motoren, maar met deze zal ik zeker de Westfriese omringdijk gaan pikken.
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wat een schitterende machine, in alle opzichten
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als je nu op het www gaat zoeken vind je ze met prijzen tot ver boven 7000 euro en de onderdelen hebben ook soms bizarre vraagprijzen. Zo zag ik een gedemonteerd motorblok te koop staan voor 1950 euro.
Ik heb er een compleet gedemonteerd blok bij, twee nette wielen en nog een kist met diverse onderdelen.
Dit gaat helemaal goed komen.
En vanmiddag heeft hij gelopen en hij loopt als een nieuwe. Je hoort alleen het uitlaatje, mechanisch is hij helemaal stil. De vorige eigenaar had hem sinds 2015 en kreeg hem niet meer lopend.
Dus was alle olie naar het carter gezakt, dus dat heb ik afgetapt en nieuwe olie in de olietank gemikt. De benzinekraan was verstopt en de contactpuntjes waren vuil.
Contactpuntjes gevijld en de benzinekraan even op zijn sodemieter gegeven met perslucht en met twee trappen liep hij als een naaimachientje. Maar de accu is heel zwak, dus die moet ik ff bestellen en dan gaat er nieuwe bakolie in en gaan we gewoon rijden.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat was dus een snelle actie!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
‘Kreeg hem niet meer lopend” is dan ook wel een beetje schrijnend als het zoiets simpels blijkt te zijn
Wat een gave fiets!
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Het leuke van zo’n oude NSU Max is dat hij mechanisch heel stil is, in tegenstelling met de meeste eencilinders van die tijd welke behoorlijke lawaaischoppers zijn. En hij lekt geen olie, zwabbert niet vanwege het stijve frame en heeft ook nog behoorlijk goede remmen.
Ik denk dat ik er vaker mee zal rijden dan met de twee bloedsnelle Honda’s.
Ander voordeel van zo’n oude klassieker is dat hij met gemak 1 op 30 a 35 loopt en dat is met de benzine van bijna € 1.85 per liter ook niet helemaal verkeerd.
Als knulletje van 18 reed ik met deze motor en nu straks weer en dat geeft toch warme gevoelens.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Van 18 naar 81, maar sommige ervaringen blijven !
De tank was na 66 jaar een beetje roestig van binnen:
Je ziet een draadje naar binnen gaan, aan dat draadje zit een stalen pijpje met een paar rubbers er omheen, want als het de tank raakt heb ik kortsluiting. Op dat pijpje staat de pluspool van de acculader en de minpool zit aan de tank zelf. Middels elektrolyse wordt zo de roest verwijderd en die hangt als een vieze smurrie aan dat stalen pijpje. Als de tank van binnen helemaal roestvrij is wordt het stalen pijpje vervangen door een staaf zink en worden de polen omgewisseld. De tank wordt dan aan de binnekant voorzien van een laagje zink en roest niet meer.
Zo ziet het stalen pijpje er uit na een paar uren pruttelen:
Komt goed.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
he Han, dat is precies wat ik nodig heb bij mijn ouwe mobylette! Hoe werkt dat?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zal hetzelfde werken als kathodische bescherming van ondergrondse tanks?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
waterman schreef:Hoe werkt dat?
Werkt op basis van de spanningsreeks van metalen, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsreeks_der_metalen
De 2de stap is gewoon elektrolytisch verzinken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik zou de dampen niet té diep inademen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
waterman schreef:he Han, dat is precies wat ik nodig heb bij mijn ouwe mobylette! Hoe werkt dat?
https://amklassiek.nl/tanks-ontroest-en-elektrolyse-simpel/2019/02/05/
Veel plezier ermee Yuri, eitje.
2d schreef:Ik zou de dampen niet té diep inademen
Ik doe het buiten achter het huis. Maar ik denk dat er alleen waterstof vrijkomt, of zie ik dat verkeerd?