Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik wil de EGR klep uitschakelen. Mijn XM heeft Bosch inspuiting, MSA 11.7.6
Kan ik straffeloos de vacuumslangetjes lostrekken, of moet ik een dichte pakking tussen EGR en inlaat schroeeven.
Jaap
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik heb de slangetjes eerst losgetrokken en afgedopt, later de EGR klep eruit gehaald omdat die een gat had in het stukje pijp van uitlaat naar EGR. Kuddes roet onder de motorkap en stank in de auto.
Volgens mij heb je het blok er nu uit, trek die klep er helemaal tussen uit en dop de beide kanten af, je kan er nu fatsoenlijk bij. Ik denk dat je er later spijt van krijgt als je hem er dan alsnog met ingebouwd blok uit wilt halen omdat die kapot is en lekt. Dan is het een rotklus omdat je nergens bij kan en al helemaal niet bij de plek waar je hem op de uitlaat wil afdoppen.
Natuurlijk, het is jouw keus. Ik vertel alleen mijn ervaring.
Dus ja, je kunt de slangetjes er af trekken, of je ze af moet doppen weet ik niet, ik heb in de slangetjes een dikke korte zelftapper gedraaid om hem af te doppen. Een extra pakking in het inlaathuis is niet nodig volgens mij, de EGR klep blijft gewoon dicht
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
T is een beetje het dilemma van het zo origineel mogelijk houden en geen ellende ermee hebben.
Als ik t schema zo zie krijgt de ECU geen terugkoppeling van de stand EGR-klep. Dus als hij niet functioneert gaat tie niet in noodloop.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
In noodloop? Ik ben overvraagd nu.
Wat is de functie van die terugkoppeling en wanneer zou de ecu in noodloop moeten gaan? Wat is precies het doel van die noodloop? Wat moet die voorkomen?
Ik heb geen noodloop ervaren bij het afkoppelen van de EGR klep. Dus die terugkoppeling is er volgens mij inderdaad niet zoals je zegt.
Ik ga nu wat leren hoop ik
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Moderne auto’s doen dat als er een sensor niet reageert. Bij mijn latere Renooilt DCI was een slangetje naar het roetfilter waar een gaatje in zat genoeg om hem in de noodloop te zetten, geen turbodruk,max 80 per uur.
XM doet t zelfde met de vering, als een hoogteregelaar niet aangesloten is, is de vering stug.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Oh, ok, maar het al dan niet werken van de EGR klep wordt volgens mij dus niet gedetecteerd.
Ik ga nog meer leren geloof ik. In mijn beleving is de hoogteregelaar niet gekoppeld aan de veercomputer.
Maar goed, ik begrijp nu wat je wou zeggen, je was bang dat de motor in noodloop zou gaan doordat de EGR klep afgekoppeld wordt. En dat gebeurt dus niet.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Jaaps schreef:XM doet t zelfde met de vering, als een hoogteregelaar niet aangesloten is, is de vering stug.
Een hoogteregelaar niet aangesloten bij een XM? Die snap ik even niet. Er zitten geen draadjes aan die hoogteregelaars.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Electroklep hydractive bedoelde ik uiteraard
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Maar terug naar de EGR klep, ik ben benieuwd wat je uiteindelijke beslissing gaat worden.