1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Dochters Mini Cooper “Chili”: INPA geïnstalleerd, nog niet werkend
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 maart 2021 07:38 PM

Afgelopen zomer was er bij mijn dochter wegens een verhuizing weer behoefte aan een eigen bolide.
Ik kon het helaas niet uit haar hoofd praten, maar het moest en zou een Mini worden.
Gelukkig kon ik het haar wel aan het verstand peuteren om er niet 1 te nemen voorzien van de Prince-motor.
1 oliezuiper in de vloot vind ik voldoende.
Dus zo geschiedde en werd het een Cooper uit 2003 in de Chili-uitvoering en nog voorzien van een 1.6 Tritec-blok.

Omdat ik intussen begreep dat het voorlopig wel een blijvertje is ben ik op zoek naar wat meer technische info vanwege het onderhoud e.d.
Nu ken ik zo uit de blote bol de Haynes, de Reparaturanleiting en de RTA, maar er blijken er nog meer te zijn.
Zie https://www.tmbbooks.com/nl/autom_Minirep06.html

Iemand een advies welke te kiezen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 maart 2021 08:06 PM
  [ # 1 ]

Ik ben wel fan van de Bucheli Reparaturanleitungen voor Duitse auto’s. De Bentley Service Manual is echter ongelofelijk uitgebreid te noemen, dat boek is echt bedoeld voor garages die geen dealer zijn maar wel aan die wagens werken. Ook aan te raden. De Haynes van de laatste jaren vind ik maar matig.

Leuke auto trouwens die mini. Is de versnellingsbak ok? Of al gedaan?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 maart 2021 08:29 PM
  [ # 2 ]

De Mini heeft een Duitse oorsprong en is enkele jaren terug geïmporteerd.
Geen idee of de bak al gedaan is, momenteel geen problemen.
Het is volgens mij nog wel de eerste variant.

Wat het WPHB betreft, ik neig ook naar de Reparaturanleitung.
Bezit ook een aantal Haynes, o.a. AX en C3, maar daar word ik niet echt enthousiast van.
En heb een RTA van de CX diesel.
Franstalig is overigens geen probleem.

Naar de versie van Bentley Publishers heb ik ook gekeken, maar wel stevig geprijsd en behandelt de USA-modellen, geen idee in hoeverre die afwijken van de EU-modellen.

Dus maar Duitstalig, het is tenslotte een vermomde BMW.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 maart 2021 08:34 PM
  [ # 3 ]

Vermomde BMW met een Braziliaanse motor Laughing Dat BMW aandeel in deze mini valt nog wel mee, dat eerste type is echt een product van R&D bij Rover.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 maart 2021 08:39 PM
  [ # 4 ]

Maar “made by BMW”, er zitten genoeg componenten op en aan met een onderdeelnummer wat je ook terug vindt in “echte” BMW’s.

Overigens heb ik de bakolie direct na aanschaf al vervangen. Als ik de historie niet ken doe ik een soort nul-beurt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 maart 2021 07:33 AM
  [ # 5 ]
René Jongejan schreef:

Het is volgens mij nog wel de eerste variant

Het is inderdaad nog een Midlands-bak, de Mini is van 02-2003 en de Getrag-bak kwam pas per 07-2004.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 27 maart 2021 04:38 PM
  [ # 6 ]

Bentley is inderdaad te gek, ik heb ‘m voor de E39, twee hele dikke pillen. Wel prijzig inderdaad. De Bucheli boeken zijn ook in mijn ervaring goed, maar ook de so wird’s gemacht vind ik erg fijn.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 maart 2021 04:44 PM
  [ # 7 ]

Ik heb intussen de Bucheli Verlag 1288 aangeschaft.

Bentley heeft ook nog een versie specifiek voor “fault-diagnosis”.
Kost de helft.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 april 2021 09:14 AM
  [ # 8 ]
René Jongejan schreef:

Ik heb intussen de Bucheli Verlag 1288 aangeschaft.

En binnen.

Nu eens kijken of ik nog uitleesapparatuur ga aanschaffen voor dit orgel.
Aan mijn Lexia/Diagbox heb ik in dit geval natuurlijk niets en mijn ELM327-interface ziet bijzonder weinig.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 maart 2022 10:38 AM
  [ # 9 ]

Op aanraden van Penny Lane heb ik al enige tijd terug een INPA-kabel inclusief software aangeschaft.

Echter, het moet nog even op een laptop geïnstalleerd worden en dat is nu net iets waar ik eigenlijk geen kaas van gegeten heb.

Vandaar mijn vraag: is er iemand alhier die dat voor mij kan en wil verzorgen?

Uiteraard tegen een nader over een te komen vergoeding.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 november 2024 12:19 PM
  [ # 10 ]

Goed, intussen ruim 2,5 jaar verder en rijdt dochterlief er niet meer mee rond, maar ikzelf.

Recent is het wel gelukt om INPA te laten installeren.

Dus afgelopen weekeinde een poging gedaan om verbinding te maken met de Mini, helaas nog niet gelukt.

Het onderstaande scherm krijg ik als ik INPA opstart.

Probleem 1: geen kabel gedetecteerd

Probleem 2: geen Mini (R-serie) te selecteren.

Wat probleem 1 betreft, al gevonden dat voor een R50 een kabel gebruikt dient te worden met een doorverbinding tussen pin 7 en pin 8. De kabel die ik bezit heeft een schuifschakelaartje, maar in geen van beide standen is dat het geval.
Zie ook https://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=32651

Al met Hilko alhier contact gehad, hij wees mij op de juiste volgorde, eerst OBD-kabel erin, dan contact aan en dan pas INPA opstarten.
Die heb ik niet gehanteerd, dat moet ik nog even proberen.

En dan nog probleem 2, mogelijk niet de juiste versie van de software?

@ Daan @ Lucas, ik heb begrepen dat jullie als mede-Mini-eigenaren ook INPA bezitten.

Heeft de kabel die jullie gebruiken inderdaad die doorverbinding?

En hoe ziet jullie startscherm van INPA eruit?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 13 november 2024 09:12 PM
  [ # 11 ]

Rene, het lijkt er op dat je een aangepaste en uitgeklede versie van INPA hebt. Ik zou daar niet te veel tijd in steken en een werkende installer zoeken.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 14 november 2024 01:07 AM
  [ # 12 ]

Of ga voor Insta. Met een beetje zoeken kom je vanzelf een auto-installer tegen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 november 2024 12:18 PM
  [ # 13 ]

Lucas & Hilko, bedankt voor jullie reactie.

Destijds heb ik deze kabel aangeschaft, zie https://www.amazon.nl/dp/B08DL1MQ4F/ref=pe_28126711_487805961_TE_item?fbclid=IwAR0HUIoCNKLrq6QMG8UBULdS0rolcQfXsYiwOI8KF1Bqshxi4V6D31vfgDI
Dit op aangeven van Penny Lane, ik begreep dat hij ook iets dergelijks aangeschaft had.

Nu bleek bij het installeren dat de bij de kabel meegeleverde Cd-rom niet leesbaar was, de software heb ik ook van Hilko gehad.
Dus is het mijn vermoeden dat die versie nu geïnstalleerd is de versie van Hilko is, maar dat kan ik nog wel even navragen bij degene die de installatie voor mij verzorgd heeft.

Ook vond ik dit nog.

Hier staat onder SHIFT F2 Mini R50, bij mij staat onder SHIFT F2 F01 (F02), die optie heb ik nog niet geprobeerd.

Plan van aanpak, tussen pin 7 en 8 een (tijdelijke) doorverbinding maken, de door Hilko aangegeven volgorde hanteren, kijken of dan de kabel wordt gezien en zo ja, dan kijken of onder SHIFT F2 de R50 te selecteren is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 14 november 2024 12:30 PM
  [ # 14 ]

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet op het aanwezig zijn van Mini’s heb gelet, aangezien ik een BMW heb… Je vroeg om INPA en dat heb ik je gegeven. Hopelijk zit het er toch ergens in.

[edit] Net mijn eigen INPA aangeslingerd: er zitten alleen BMW modellen in deze versie. Je zult dus een andere moeten zoeken.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 14 november 2024 02:12 PM
  [ # 15 ]

René, ik heb dezelfde kabel en die werkt prima met de versie van INPA die ik heb.

Ook heb ik eventueel nog wel een alternatieve versie van de diverse BMW software voor je. Weet alleen niet meer precies welke van de drie ik op mijn laptop heb draaien.

Stuur maar een pb mocht je geïntereseerd zijn!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook