1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Oliefilter langeslag motor (ID19P)
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 18 april 2007 03:32 PM

Kort en bondig: waar zit het oliefilter van een langeslag motor? Bij de korte slag motoren weet ik ‘m te vinden, maar waar zit’ie bij de lange slag motor?

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 18 april 2007 03:38 PM
  [ # 1 ]

ook kort en bondig: Die is er niet Laughing

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 april 2007 03:38 PM
  [ # 2 ]

Re: Oliefilter langeslag motor (ID19P)

Jorikl schreef:

Kort en bondig: waar zit het oliefilter van een langeslag motor? Bij de korte slag motoren weet ik ‘m te vinden, maar waar zit’ie bij de lange slag motor?

Hij heeft geen oliefilter!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 18 april 2007 03:46 PM
  [ # 3 ]

Haha, bedankt. Dan is mijn donkerbruine vermoeden bevestigd… Very Happy

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 25 maart 2021 06:40 AM
  [ # 4 ]

Ik stel de vraag maar onder dit onderwerp. Ik heb bij mijn DS (DS 1964-1964) de motor uitgebouwd. Aangezien de langeslagmotor geen uitwendig oliefilter heeft , zou ik toch graag een dergelijk filter willen aanbrengen. Zijn er onder ons mensen die hier ervaring mee hebben. Hoewel ik op internet heb gezocht kom ik weinig bruikbaars tegen, ook ombouwkits heb ik bijvoorbeeld niet kunnen vinden, maar misschien bestaan deze ook niet. Wie kan mij op weg helpen?

teveel citroenen

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 maart 2021 09:39 AM
  [ # 5 ]

Ik denk dat je dan in dit soort oplossingen terecht komt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 25 maart 2021 11:25 AM
  [ # 6 ]

Is een hele mooie oplossing, maar gaat mij net een tikkeltje te ver. Ik wil het blok eigenlijk niet uit elkaar halen. Ik weet dat je bij een dergelijke oplossing niet de hoofdstroom van de olie hebt, maar je vangt altijd een deel van de verontreinigingen af.

teveel citroenen

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 maart 2021 08:36 PM
  [ # 7 ]

Leuke vraag, deze vraag stelde ik destijds in de rubriek A-types toen ik gewapend met een nieuwe oliefilter mijn 435cc’tje van nieuwe olie wilde voorzien… Laughing tot dat mometn was ik mij er na 20 jaar veel klassieke Peugeots niet van bewust dat er naoorlogse auto’s zonder filter bestonden…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 26 maart 2021 07:43 PM
  [ # 8 ]

Volgens mij hebben de USA versies wel een aanpassing en een uitwendig filter. Zal als ik er aan denk van de week even een foto maken onder de kap van zo’n ding.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 maart 2021 08:04 PM
  [ # 9 ]

Ik heb op een lange slag motor nog nooit een extern oliefilter gezien, ook niet op een us spec of andere PO uitvoering.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 27 maart 2021 01:26 PM
  [ # 10 ]

En zo een motor bestaat nl. de 6 cylinder Delahaye uit de jaren dertig. Is origineel af fabriek. Ik heb enkele jaren geleden zo`n motor gerepareerd. Het uitwendige oliefilter , montage links achter, zit in de retour. De leidingen bevinden zich in de motor.

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 27 maart 2021 01:30 PM
  [ # 11 ]

En voor de volledigheid : is een los inzetfilter.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 maart 2021 01:43 PM
  [ # 12 ]

Dat bestaat voor diverse motoren. Er zijn, zeker in de USA, in de loop van de tijd ook verschillende achteraf-inbouw externe oliefilters geleverd voor motoren die geen filter hadden of om de filtercapaciteit te vergroten. Dat bestaat zelfs nu nog. En om het nog sterker te maken: er zijn verschillende systemen waarbij het filterelement bestaat uit een verse rol toiletpapier (o.a. Frantz, Stilko). In de jachtbouw zijn er ook verschillende mogelijkheden voor.

Wat mij vooral zou interesseren is hoe je bij een langeslag DS-motor een dergelijk filter aansluit in het smeercircuit. Mogelijkheden om er vervolgens een filter bij te zetten zijn er genoeg.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 28 maart 2021 08:24 AM
  [ # 13 ]

de vraag met betrekking tot een extern oliefilter is door mij gesteld, omdat ik, zoals aangegeven dit zou willen monteren. Ik heb gezocht op internet naar mogelijke sets. Bijvoorbeeld geleverd voor de HY. Resultaat voor mij ieder geval, nul.  Mijn gedachte was dan ook, op het forum zijn er wellicht mensen die zoiets al bij de hand hebben gehad.
Een systeem samenstellen zal wel lukken, onderdelen zullen er wel zijn, maar de meest essentiële vraag die Derk ook al stelt: Waar sluit de aanvoer-  en retourleiding op het motorblok aan, zodat het ook nog kan werken. En kan het systeem eigenstandig, dus met de bestaande oliedruk ook functioneren? Kortom nu eerst meer vragen dan antwoorden van mijn kant.

teveel citroenen

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 maart 2021 10:04 AM
  [ # 14 ]

Behalve aan- en afvoer moet er ook nog een bypass zijn voor als het filter verstopt raakt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 28 maart 2021 11:41 AM
  [ # 15 ]

Alle filtervoeten die verkocht worden hebben slechts twee leidingen, een aan- en afvoerleiding. Het is van belang dat je een filterelement hebt met een bypass.

teveel citroenen

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook