Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heeft die motor eigenlijk hydraulische klepstoters? Vermoedelijk wel, want ik denk dat ik ze de eerste 500 m hoor.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, de 1.6 16v heeft hydraulische stoters.
Vandaag het reparatiesetje voor de klepjes bij de dealert besteld.
Morgen komen er een paar weerstandjes van 3,3 ohm in de bus. Die prik ik dan in de stekkers van de airbag ter simulatie. Dan flink rommelen met de bedrading om te kijken of dat een storing oplevert. Zo nee, dan is toch het onwaarschijnlijke waarheid geworden; allebei de airbags stuk.
Gelukkig heb ik een maand garantie op die van Maresia.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Ik heb precies het omgekeerde. De luchtverdeling onder/midden/boven werkt prima, maar links blijft het warm. Ik word gek van die wagen. 89.000 km, nou dit weer stuk.
Reparatiesetje kan de dealer leveren. Nummer 160704480. Kost ongeveer 3 tientjes.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo, de weerstandjes zijn gearriveerd. €6,95 voor een item van 14 cent. Maar ja, de winkels waren dicht.
Airbag er uit gehaald en allebei de stekkers met de weerstanden “kortgesloten”.
Lampje gaat keurig uit.
Het onwaarschijnlijke is dus toch aan de hand. Allebei de airbags kapot.
Of isd di tniet zo vreemd? Ik krijg ondertussen het idee dat die dingen wel heel storingsgevoelig zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo, het dashboardkastje is er uit. Met dank aan René Hoekstra die het betreffende citdoc gemaild heeft. Ik had hierom gevraagd omdat in de Haynes het kastje links zit en de onderkant anders is.
Er is echter een essentiele handeling weggelaten in het document; de drie schroefjes waarmee het kastje vastzit aan de “drempel” waar het deksel in de scharniertjes geklikt zit. Die drempel maakt namelijk geen deel uit van het kastje. Na goed kijken en voelen bleek dat vast te zitten aan het dashboard.
Goed, het is gelukt. Straks naar de klepjesbediening kijken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De ventialie werkt alweer een tijdje zoals het hoort.
Deze week met lekker weer achterremblokken doen, die waren bijna op, en voor schijven + blokken.
Omdat de laatste beurt van de wagen 4 jaar en 50.000 km geleden is denk ik er over om maar gelijk de remolie te verversen.
Zijn daarbij nog bijzonderheden?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik weet niet hoe je dat gaat doen, maar de methode met “pompend remmen” om zo de boel te spoelen, daar ben ik geen fan van.
Waarom?
Door het “doortrappen” van het pedaal verplaats je de remcups in de hoofdremcilinder over een veel grotere afstand dan normaal. Zo komen de remcups in een gedeelte van de hoofdremcilinder waar ze onder normale remomstandigheden nooit komen. Juist op dát deel wil de boring van de hoofdremcilinder aangetast worden door oxidatie, corrosie en andere beschadigingen. Trap je daar nu je al wat oudere maar nog onbeschadigde remcupje overheen dan is ie gelijk stuk.
Het ontluchten met een “eezybleed” setje of drukpomp werkt dan véél beter: daarmee zet je via het deksel van het remvloeistofpotje druk op het hele systeem en kan je ZONDER aan het rempedaal te komen het systeem ontluchten. Heel simpel, 1 voor 1 de nippels op de remklauwen openen en laten doorstromen tot er schone vloeistof uit komt zonder lucht. Tussen door wel regelmatig het “eezybleed” flesje of pomp bijvullen natuuurlijk!
Daarnaast is er nog de methode “omgekeerd ontluchten”: neem een oliespuitje ( je weet wel, zo’n kannetje met een pompje er op), vul dat met remvloeistof en duw een doorzichtig slangetje op de tuut. De andere kant van het slangetje op de ontluchtingsnippel op de klauw, de nippel open en pompen maar met het pompje van de oliespuit. Zo pomp je verse remvloeistof de klauw in, dan de leiding in en tenslotte de hoofdremcilinder in. De lucht ontsnapt heel gewoon via het remvloeistofpotje op de hoofdremcilinder. Ook hier weer regelmatig het oliespuitje vullen met remvloeistof en 1 voor 1 de klauwen af gaan.
Ik werk hier mee:
https://www.hbm-machines.com/producten/aok-professionele-handmatige-koppeling-en-remontluchter
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Duidelijk verhaal over de hrc!
Ik heb een easybleed, die moet zijn druk van het reservewiel halen; dat zullen we dan maar gaab doen.
Hoeft dus niet met diagbox? Voor de volledigheid: ik heb geeb ESP.
Bedankt voor de tip!!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is er ook niet een bepaalde volgorde waarin de remmen ontlucht dienen te worden?
Iets van de langste leiding eerst?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat staat mij ook bij. Maar het gaat hier om verversen, niet ontluchten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat maakt toch geen verschil, feitelijk doe je dezelfde handelingen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt, maar ik denk dat de volgorde alleen belangrijk is als er lucht in zit.
Nog een vraagje: ik monteerde remblokken altijd met kopervet.
Nu heb ik ook keramisch vet. Welke van de 2 heeft de voorkeur?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
René Jongejan schreef:Is er ook niet een bepaalde volgorde waarin de remmen ontlucht dienen te worden?
Iets van de langste leiding eerst?
Klopt. Geldt ook bij ontluchten na verversen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog een vraag voor de specialisten: achter moeten de remzuigers draaiend teruggesteld worden vanwege het handremmechaniek. Nu staat in Haynes dat ze met de klok mee gedraaid moeten worden. Bij de C5 moet dat bij allebei verschillend. Ik twijfel nu of Haynes het bij het goede eind heeft. Ik wil de zaak uiteraard niet mollen!
Wie geeft uitsluitsel?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mijn Pluriel moeten ze beide dezelfde kant op.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986