Ook bij de HA3+ is er meer dan alleen die ene klep. Ook daarin zit een soort “differentiaal-plunjer”, die een belangrijke rol speelt.
Maar waarom Citroën bij HA3+ afgestapt is van die “fail-safe-mode” waarbij hij default op hard staat, snap ik niet.
De consequentie is nu dat, als de klep niet werkt terwijl je hard een bocht doorgaat, de auto veel moeilijker beheersbaar wordt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Er nog eens over doordenkend…..
De Xantia, en z’n voorgangers zijn voorzien van een LHM systeem dat op druk gehouden wordt door een HD pomp die alleen werkte als de motor liep.
Bij de C5 en C6 is dat anders, de pomp voor het veersysteem is elektrisch aangedreven.
Daarmee werd het mogelijk om de auto op hoogte te brengen als de motor niet loopt, zoals gebeurt wanneer je de auto ontgrendelt. En ook werd het mogelijk om de achterkant omhoog te brengen als de motor niet loopt, met een knop in de kofferruimte.
In die situaties moet de middenbol kunnen werken, oftewel, de klep moet open staan.
Dat gebeurt nu omdat hij default open staat, als dat niet zo zou zijn zouden de systemen eerst helemaal uit de “slaapstand” gehaald moeten worden om die klep open te zetten.
Ik vermoed dat dit een rol gespeeld heeft bij het veranderen van de default-positie van die klep…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
volgens mij kan je ook in de sportstand de rijhoogte aanpassen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Da’s geen probleem bij de C5.
In die stand staat de klep ook gewoon open, hij wordt alleen eerder dichtgezet tijdens het rijden.
Hoe dat zit bij de eerste serie XM, waarbij die klep dan altijd dicht staat, weet ik niet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
By hydractief en hydractief 2 werkt de hoogteregelaar zowel in de soft als de hard stand, die werkt namelijk onafhankelijk van de “middenbol”.
Bij Hydractief 3+ niet: Als de elektroklep dicht gaat voor de harde stand dan sluit hij de aanvoer van LDS af. De hoogteregelaar zit in de BHI , de hoogteregelkleppen regelen de LDS stroom naar de voor en de achteras. Als er geen LDS aanvoer kan zijn kan de hoogte ook niet veranderen. Bij hydractief 3 ( alleen geleverd op de C5) kan dat wel, er is geen middelbol met regelaar.
To err is human, not to err is divine.
Als de midden bol om een of andere reden afgesloten staat, betekent het dat bij hoogtecorrecties van de auto die bol niet mee doet. Zodra hij dan weer wel meedoet, krijg je een ongewenste reactie, doordat er een drukvereffening plaatsvindt.
Dat is niet veel, uiteraard, maar toch.
En bij hoogtecorrecties die handmatig uitgevoerd worden, zoals wanneer je ‘m in de hoogste stand wilt zetten, of met name in de laagste, dan blijft de druk in die bol zoals hij was.
Dat is een onwenselijke situatie, toch?
Hoe dat dan gaat bij de eerste XM, waarbij die middenbol in de sport stand continu afgesloten wordt, is me niet duidelijk.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW,
daar is in voorzien: Uit de Hydractief manual.
” The above picture shows the suspension control block in the hard setting. The electric valve does not let the main feed pressure pass and move the control piston. The pressure inside the middle sphere, which is always higher than that of the return path under normal operating conditions, will move the control piston into a position which closes off the middle sphere completely. The remaining pressure in the middle sphere remains unknown (green area in the picture). The control rules for the electric valve are designed with this in mind, so that the pressure is periodically equalized by enabling the control block to assume the soft setting
for a short period of time. This is done because it is possible that the suspension pressure (blue area) is different at the time the control block goes into hard mode and at the time it returns to soft mode, due to either the dynamics of the suspension (acceleration, braking, movement due to uneven surface), or the vehicle height being set differently.”.
In de “harde” positie wordt dus af en toe de soft-stand ingeschakeld om de drukken gelijk te houden.
To err is human, not to err is divine.
Gisteren even langs @Feije gereden om de boel eens even uit te lezen. Daar vlogen de fouten ons om de oren. Van dit schermpje maar even een screenshot gemaakt en toen de foutmeldingen gewist.
De fout die bleef staat was de “Permanent fault front electrovalve”. Dat is nou juist de elektroklep die helemaal kapot was en is vervangen. Wellicht dat het relais in de veercomputer (ondanks dat deze er nog puntgaaf uit zag) dan toch een klap heeft gekregen en toch stuk is gegaan of dat de bedrading niet helemaal goed is. Wellicht dan toch een nieuw relais solderen en kijken of het werkt en anders zoeken naar een nieuwe veercomputer om uit te sluiten dat het niet de bedrading is er naartoe.
Verder gaf Feije aan tijdens zijn testrit met de Lexia aangesloten dat hij heel soms nog wel eens in de zachte stand schiet. Zou het dan toch de bedrading naar de voorste elektroklep zijn?
Super bedankt voor je hulp @Feije! Heb voor het eerst gevoeld hoe het is om met werkende hydractieve vering te rijden in jouw activa, echt een verademing. Hopelijk snel in deze auto hetzelfde comfort!
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Geen probleem!
Ik vond zelf het aantal opgeslagen storingen in je Xantia behoorlijk meevallen. Dit waren de enige vier in je hele auto, en zo’n stuurhoeksensor zit er al heel snel in. Ik heb me laten vertellen dat je die al krijgt als je je auto ergens neerzet zonder je stuur recht te zetten. Dat hij vervolgens niet kan berekenen wat de rechtdoorstand is, lijkt me ook niet zo gek.
Er staat me iets van bij dat je veercomputer geen storing aangeeft op het moment dat zo’n relais stuk is, dus ik zou niet verwachten dat daar je probleem zit. Waar het dan wel zit is mij ook een raadsel .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Zo, we zijn alweer een tijdje verder. Moest even op het juiste gereedschap wachten, want heb alleen klein elektronica gereedschap en de veercomputer zit vast met een moer sleuteltje 10, maar ik het echt niks in huis.
Dus gereedschap aangekomen:
De veercomputer er weer even uitgehaald om een laatste blik te werpen of er toch niet iets lichtelijk doorgebrand kan zijn.
In eerste blik lijkt alles in orde, maar dan zie je het achterkantje van waar de solid state relais opzitten toch wat donkere plekken te zien zijn:
Bovenkant:
Onderkant:
Als ik deze vergelijk met de afbeelding op Xantia007 dan zou deze toch wat minder donker gekleurd zijn denk ik:
En zeker omdat precies bij de solid state relais voor de elektroklep vóór precies een beetje bruinigheid vertoond is het wellicht de moeite waard om alsnog een nieuwe solid state relais erop te solderen. Volgende stap dus even een soldeersetje aanschaffen en even goed uitzoeken hoe je het beste deze relaitjes eraf kunt halen. Mocht iemand nog termen weten om naar te zoeken dan hou ik me aanbevolen. Lijkt me dat het gewoon “desoldering” is en dat ik gewoon goed moet oppassen dat ik geen andere onderdelen verniel. Heb in elk geval zo’n solid state relais ontvangen van mijn garagist, want die had nog eentje liggen.
Mocht dit allemaal niet lukken dan is de volgende stap om maar gewoon een nieuwe aan te schaffen. Voor mijn eigen leerervaring lijkt het me wel eerst leuker om zelf het soldeerwerk te doen en kijken of ik hem nog kan repareren. Nu maar hopen dat dit de oorzaak is.
Feije: [..]Er staat me iets van bij dat je veercomputer geen storing aangeeft op het moment dat zo’n relais stuk is, dus ik zou niet verwachten dat daar je probleem zit. Waar het dan wel zit is mij ook een raadsel huh.
@Feije Ik hoop dat je géén gelijk hebt, want dan wordt de oorzaak zoeken inderdaad een enorm karwei.
Verder had ik nog een vraagje waar jullie wellicht een antwoord op weten: zit bij de rest van jullie de bekabeling naar de veercomputer er ook zo tape-achtig bij? Mag hopen dat het niet de bekabeling naar de veercomputer zelf is die stuk is, dan wordt het helemaal een feestje
Daarnaast zat er nog een rare kabelboom vast aan het tussenschot tussen de veercomputer en de motor ECU, weet iemand wat de reden hiervoor is?
Houdt er rekening mee dat deze foto is genomen met de veercomputer er al van af, dus normaal zit de veercomputer vast aan deze boutjes.
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wat ik nog mis in het verhaal, is de “hardware check”.
Je kan piepjes en klikjes horen en geen Lexia storingen zien, dan nog weet je niet zeker of een hoofd-hydractiefklep ook echt schakelt.
Daarvoor is er maar één manier: Klep demonteren en volledig uit elkaar halen, schoonmaken (ultrasoon) en testen of alle onderdelen soepel bewegen.
Vooral bij oude, verwaarloosde systemen is het zeker niet denkbeeldig dat de hoofd-hydrauliek klep vast zit in de zooi.
Al een paar keer meegemaakt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Inooid schreef:even goed uitzoeken hoe je het beste deze relaitjes eraf kunt halen. Mocht iemand nog termen weten om naar te zoeken dan hou ik me aanbevolen. Lijkt me dat het gewoon “desoldering” is en dat ik gewoon goed moet oppassen dat ik geen andere onderdelen verniel. Heb in elk geval zo’n solid state relais ontvangen van mijn garagist, want die had nog eentje liggen.
“Maak eerst de soldeerogen of pinnen schoon, verwarm daarna de soldeerlabels met toevoeging van vers tin en verwijder de zwevende mosfets met de pincet”.
Dit is ook een optie welke mijn voorkeur heeft: https://www.mijn-artikel.nl/Webwinkel-Product-415677521/Soldeerdraad-Tin-Zuigdraad-Gevlochten-BGA-Gereedschap-Voor-Precisie-PCB-RMA-Tin-Verwijderen-Soldeeraccessoire-Moederbord-Schone-Tindraad.html
https://www.youtube.com/watch?v=-lnRf2biz50
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
JanSr: Je kan piepjes en klikjes horen en geen Lexia storingen zien, dan nog weet je niet zeker of een hoofd-hydractiefklep ook echt schakelt.
Daarvoor is er maar één manier: Klep demonteren en volledig uit elkaar halen, schoonmaken (ultrasoon) en testen of alle onderdelen soepel bewegen.
@JanSr Bedankt voor het meedenken! Lijkt me inderdaad een logische vervolgstap als de Lexia helemaal schoon is, maar het lijkt me eerst belangrijk om de “permanent electrovalve storing” te verhelpen, aangezien we dan in elk geval weten dat het elektrisch allemaal in orde is. Mocht de lexia dan schoon zijn en het volgens de computer allemaal goed moet zijn, dan lijkt het me niet meer dan logisch om inderdaad de mechanische onderdelen eens goed te bekijken. Het lijkt mij (met de kennis die ik nu heb) dat als de regelaar of elektroklep mechanisch niet werkt dat de veercomputer dat niet op zal kunnen merken. Het kan inderdaad nog steeds dat het vervangende exemplaar (gebruikt) ook kapot is, maar tijdens het testen, maakte hij wel de geluidjes die hij zou moeten geven en tijdens de testrit met de Lexia eraan was het soms wel mogelijk om in “Soft” suspension te gaan en alles dan wel goed werkt. Eventueel zou om de elektroklep uit te sluiten we nog kunnen proberen de elektroklep voor en achter om te wisselen en te kijken of de storing naar achter verplaatst (mochten deze dezelfde modellen zijn).
@citroen23 Bedankt voor de linkjes, super handig!
Xantia 2.0i sx e2 (‘94)
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat kan een onthullende optie zijn.
Best wat werk, want je kan er slecht bij.
Voor je dat doet, meet eens de weerstand van de spoeltjes van de elektrokleppen.
Die klepjes zijn er vrij gemakkelijk uit te halen, als ik me goed herinner.
Dus die klepjes verwisselen ipv de hydractiefblokken in totaal.
Ik neem aan, dat je inmiddels weet, dat het pilotklepjes zijn.
Ze laten de systeemdruk toe tot
de “echte” kleppen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Inooid schreef:...zit bij de rest van jullie de bekabeling naar de veercomputer er ook zo tape-achtig bij?
Ik vind het redelijk netjes . Origineel zat er waarschijnlijk een soort plastic omhulsel omheen, maar dat wordt enorm bros na zoveel jaren. Bij die donkere stekker lijkt het alsof er al eens iets aan gedaan is. Dit probleem speelt bij zo’n beetje iedere kabel in de motorruimte.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)