Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
De laatste week merkte ik dat de motortemperatuur flink op liep als ik hem stationair liet draaien. Vandaag tot de conclusie gekomen dat de koelfan niet aanslaat.
Ik heb hem nog niet getest met een plus en een min, dat ga ik nog doen. Hij piepte en rammelde al wel een tijd, er is een kans dat hij gewoon defect is.
Maar zijn er nog andere manieren om te concluderen waar het defect zit?
Ik zou denken aan een zekering of een relais. Iemand suggesties?
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 26-02-2010
- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Beste,
Ik heb een het zelfde gehad.
We kwamen zelfs in Italie stil te staan.
Bij mij was de eerste keer de koelfan van het motortje afgekomen.
Van tevoren maakte de fan al heel veel lawaai.
Dat kwam omdat de koelfan ruimte op het asje had gekregen.
Ik heb op de sloop een andere gevonden en daarna was het probleem opgelost.
Mijn Xsara heeft 2 koelfans en een jaar later ging de andere lawaai maken.
Gelijk weer op de sloop gaan zoeken en de andere vervangen.
Daarna geen problemen meer gehad.
succes
Xsarajan
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
De oplossing bleek heel simpel te zijn. Stekker van de koelfan zat wat los, wel even gecontroleerd of hij werkte en dit werkte, de stekker weer goed aangesloten, even warm laten draaien en opgelost.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Beste lezer
Heb vandaag met kokende motor langs de kant gestaan fan deed niks
Thuis gekomen zekeringen gecontroleerd goed
Fan uitgebouwd fan aangesloten op 12 volt draaien
Fan stekker gemeten uit de koets daar staat netjes 12,5 volt op
De wagen heeft airco en is uit 13-08-2003
Wie kan me verder helpen
Heb het met de kachel ventilator uit een bmw gehad op de 12 volt deed die het in de auto niet zelfde als met de xsara
Nieuwe kachel motor gehaald en werken zou dit ook voor de xsara werken
Er zit dan vast nog een thermoschakelaar in de radiator?
Mogelijk is die kapot of de contacten zijn geoxideerd.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ouderwetse fans krijgen 12 volt of worden aan min geschakeld door een radiator schakelaar. Nieuwe fans hebben een voedingdraad en een stuurdraad die hem ‘aan’ zet. Die kan je niet zomaar uitwisselen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Oké maar als ik op de fan stekker meet tussen de 2 draden het ik netjes 12.5 volt en de fan los dus rechtstreeks op de accu doet het ook
Dus wat kan het dan wel wezen
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Toch het thermocontact als deze schakelt naar massa (min).
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Probleem opgelost er was een kabel door geoxideerd
Dit was de kabel die van het fan huis naar de stekkers achter de bumper gaat dus alles gedemonteerd en het stukje kabel gesoldeerd en nu werk het weer