Ook ik had het bekende probleem met de schakelende voeding (step-up converter). Nadat ik deze gerepareerd had, werkte het instrument cluster weer. Maar nu is het VFD (vacuum fluoriscent display) uitgevallen. Het VFD is vervangen, maar het probleem is er nog. Het moet dus in de aansturing liggen.
De voltages op de pennen van het VFD heb ik gemeten, maar ik kan niet beoordelen of ze allemaal goed zijn. Zie de afbeelding met tabel.
Is er een ‘elektriciën’ die de voltages op de VFD-pinnen heeft gemeten en weet welke waarden ze moeten hebben?
Ik ben je zeer erkentelijk.
Ik weet alleen dat Oldenhage in Nieuw - Vennep ze aan de lopende band repareerde.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Helaas zeggen de spanning die als gelijkspanning meet met een universeelmeter niet zo heel veel. Een aantal pennen zal een signaalspanning voeren en kun je dus eigenlijk alleen met een scoop beoordelen. Bovendien heb je dan ook documentatie nodig. Tegenwoordig is reparatie meer plug and play en dan hopen dat het werkt.
Probleem opgelost. Tussen 1-4 en 23-27 (de uiteinden van de gloeidraden) staat te weinig spanningsverschil, dus de gloeidraden krijgen geen stroom. Daardoor valt het hele VFD display uit. Oorzaak was een breuk in de printbaan bij de trafo.