Heb een paar jaar gereden in 2 xm’s . een 2.1TD en een V6 Exclusive. Beide automaatbakken.
Ik ben een hele rustige rijder en wil graag zo weinig mogelijk geluid in de cockpit. Vooral van de V6 herinner ik me dat die nogal wat toeren maakte op de snelweg, hoeveel weet ik zo niet. Ik rijd meestal 100-110 (ook toen je 130 mocht) .
Mijn vraag is: heb je in de 5e versnelling van een handbak minder toeren dan in de 4e van de automaat?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Nee, meer zelfs. De versnellingen van een handbak zijn veel korter dan die van een automaat. Overigens is die motor heel aardig geïsoleerd, dus het verbaast me dat je last hebt van motorgeluid op de snelweg. Volgens mij zou dat echt niet zo horen .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Even snel opgezocht. BE3(zit denk ik in de 2.1TD)
5e versn 0.756:1, eindoverbrenging 3.937:1
Automaat 4HP18
4e versn 0.740:1 eindoverbrenging 4,277(bij benzineversie, TD denk ik 3.571)
Dus de 4 automaat is ietsje langer dan de 5 handgeschakeld. Verschil in eindoverbrenging zorgt er wel voor dat de benzineversie automaat iets meer toeren draait
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, een Xm V6 automaat maakt bij 100 minder toeren dan een xm V6 handbak ls we het hebben over de ES9J4 motor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste