Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wat ook wel belangrijk is om te weten is welk type Xantia het is
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Xantia 1.8 van 99 iik dacht de x2 dan?
Nee sorry hij is van 98
Nog even een vraag. Indien je de xantia op de hoogste stand zet met draaiende motor en hem dan op een 2 kolomsbrug zet komt er wel druk op de veerpoten en de remmen. Als je motor nu stil legt op de brug blijft hij toch op de hoogste stand staan of niet?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. zolang de hoofdbol druk heeft.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ben net bij garagist geweest. Dit is er gebeurd:
Hij ging binnen voor een nieuwe koppeling. Deze is vervangen.
Voordat hij op de brug ging auto op hoogste stand gezet en ging zonder problemen. Op de brug terug op laagste stand ook zonder enig probleem.
Terug van de brug na het vervangen van de koppeling vermoed ik zet hij de auto op rijstand en laat de wagen even draaien maar enkel vooraan omhoog en achteraan niet. Vooraan staat hij nu op de hoogste stand en achteraan op laagste. Ook is er niks van remdruk meer.
Wat heeft hij al geprobeerd:
Onder de wagen manueel proberen te verzetten naar hogere stand zonder reactie.
Ontluchten van de voorraadbol. Overloop gaat terug naar het lhm reservoir maar daar zit geen beweging in.
Hij heeft ook contact gehad met andere collega’s die bekend zijn met het systeem.
Ene zegt dat de pomp waarschijnlijk defect is of te weinig druk levert. Wat hij vreemd vindt omdat de servo voor stuur wel werkt ( ok deze heeft misschien minder druk nodig dan veerbollen van laagste naar hoogste stand te brengen) en dat die pomp nu ineens kapot zou zijn terwijl hij het gisteren nog deed zonder enig probleem…
Of de voorraadbol is defect?
Wat denken jullie? En hoe kan er getest worden wat er defect is. Nieuwe pomp gemakkelijk 400 eur beetje kostelijk om te gokken…
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Het klinkt allemaal heel bijzonder, je kwam voor een abs storing en toen is de koppelingsplaat vervangen? Je garage weet niet hoe het hydraulisch systeem werkt gezien je vragen?
Het kan best lang duren voordat je auto omhoog komt vanuit de laagste stand, een paar keer in de hoogste en laagste stand zetten wil wel eens helpen. Is de LHM voorraadbak er uit geweest en is er daardoor lucht in de leiding gekomen? Is de bedieningshendel van je hoogteregelaar losgeschoten?
Auto in de hoogste stand zetten met en de achterremmen ontluchten dan kun je lucht in de leidingen uitsluiten. banden er weer om en de wielen op de grond zetten en dan pas in de rijstand. En tegelijk kijken of de bedieningsstang van de hoogteregelaar niet is losgeschoten.
Je auto komt alleen op de goede rijhoogte als de wielen op de grond staan.
Met een kapotte voorraadbol komt hij ook wel op hoogte en druk, alleen blijft de drukregelaar dan tikken.
Zit er wel voldoende LHM in?
Auto gekocht en na 3 dagen brandde het ABS lampje.
Koppeling weken erna gemerkt dat deze versleten was dus doe ik hem binnen voor en nieuwe koppeling en eens te kijken naar abs.
Auto staat nu met banden op de grond. Vooraan hoogste stand achteraan omlaag.
Hij heeft toch wel kennis van het systeem. Is geen Citroën dealer maar een heel ervaren vakman. Ook heeft hij contact gehad met iemand die vooral Citroën doet en ook vele oldtimers….
Deze sprak over voorraadbol.
Indien de hendel zou zij losgeschoten zou hij onderaan toch werken als je aan de regeling komt??
Auto gaat achteraan niet meer in hoogste stand.
Of het reservoir is los geweest weet ik niet. Wel heeft hij de voorraadbol al vele malen ontlucht zonder resultaat….
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Als je aan de regeling komt werkt hij alleen als de banden op de grond staan. Als de wielen in de lucht hangen gebeurt er niks.
Bij lucht in het achterste gedeelte, daar waar het lijkt alsof er geen druk komt omdat hij niet omhoog komt, moet je de achterremmen ontluchten, de voorraadbol ontlucht je niet, die nippel zit er om de laatste druk uit het systeem te halen en die gebruik je als je bijvoorbeeld een bol wilt vervangen.
Ok de wagen staat nu aan de grond. Geen druk achteraan en geen druk in de remmen.
Ok hij heeft aan voorraadbol “ontlucht” maar deze is inderdaad enkel om druk op lhm systeem te verlagen bij vervangen van een veerbol… klopt toch he. Doordat hij dit nu gedaan heeft is er helemaal geen druk meer op het systeem? Hoe krijg je er terug druk in? Remmen ontluchten voldoende?
Maar kan je de remmen ontluchten achteraan als er geen druk op zit. Ook niet op de veren? Ik zou denken van niet?
Aan wat denken jullie als je vooraan wel druk hebt en hij op hoogste stand staat maar achteraan op laagste blijft?
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Sebbe schreef:Is een heel goede ervaren garagist. En heb hem gevraagd of hij Citroën goed kende en hij zei van wel…. dus ja….
Dus niet. Hij snapt naar mijn idee niets van de werking van het hydraulisch systeem.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarschijnlijk zit, zoals bij vele xantia’s de bediening van de hoogteregelaar op de achteras compleet vastgerot. Hierdoor blijft dat ding omlaaggedrukt staan. De hele bediening van de hoogteregelaar moet goed gangbaar zijn, de koppelstang moet er ook goed op zitten. Als het maar een beetje klemt dan werkt het niet. Een goede Citroën specialist kent deze kwaal en lost hetveij eenvoudig op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kan het zijn dat de pomp defect is of te weinig druk geeft? Want daar spreken ze nu over…..
En het feit dat er een abs storing is/was heeft deze hier geen invloed op? Vb abs pomp defect?