Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Vandaag nog een halve dag bezig geweest. Blok is eruit. Ik moest boven de versnellingsbak luchtaanvoerbuizen verwijderen om de kabels van de versnellingsbak en de snelheidssensor te kunnen verwijderen. Allemaal erg krap en lastig. Maar het blok staat er nu naast
Wel weer wat roest op het subframe gevonden, twijfel n beetje wat te doen daarmee
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Jaaps schreef:Vandaag nog een halve dag bezig geweest. Blok is eruit. Ik moest boven de versnellingsbak luchtaanvoerbuizen verwijderen om de kabels van de versnellingsbak en de snelheidssensor te kunnen verwijderen. Allemaal erg krap en lastig. Maar het blok staat er nu naast
Wel weer wat roest op het subframe gevonden, twijfel n beetje wat te doen daarmee
Het ziet er niet dramatisch uit.
Ik heb goede ervaringen met Brantho-Korrux 3 in 1.
Als ik het goed heb kan dat over een lichte roestlaag aangebracht worden. Ik zou daar 3 lagen op zetten nadat je het geheel vetvrij en schoon hebt gemaakt.
https://hollandcoating.nl/brantho-korrux-3in1/
Dat spul hecht zelfs op gegalvaniseerd staal.
Volgens mij hebben meer mensen op dit furum hier ervaring mee.
Ik heb bewondering voor je, ik weet hoe slecht alles bereikbaar is en dat kleine handjes een voordeel zijn bij het klussen.
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Het was geen woest genoegen Ed,
Een hoop tijd verloren gegaan met uitzoeken hoe ik bij een schakelkabel kan komen en deze loshalen ed.
Het is niet plug en play sleutelen.
Maar goed, hij is er uit.
Lijkt idd lekkage vanuit de oliekoeler, vettige bende
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Je kunt nu wel overal goed bij, ook dingen die niet aan de motor zitten zoals de hoezen van het stuurhuis.
Waterpomp en spanrollen vervangen, distributieriem, balansas riem, multiriem (klappert die trouwens ook bij jou? Ik heb er een kortere riem ingezet, was er helemaal klaar mee), startmotor demonteren en reinigen. Ik zou het nu allemaal meepakken nu het blok er toch uit ligt. Hoe is je koppeling? Ik heb het gevoel dat ik nog met de originele rijd maar dat weet ik niet zeker, ik ben bij 200.000 begonnen indeze te rijden en de teller staat nu op 335.000. Oh, ik lees even terug, zag dat de koppeling al op de planning stond.
Maar ik weet hoeveel dingen je los moet maken om ergens bij te komen, het is niet echt sleutelvriendelijk allemaal.
Het olie-, brandstof, luchtfilter, dat gaat goed. maar als er iets meer moet gebeuren…..
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Koppeling en drukgroep wordt vervangen. Krukaskeerringen ook. Balansasriem, distributie, multiriem spanners ed
Zal idd de startmotor even eraf halen en schoonmaken.
Waterpomp laat ik zitten. Riem is nog een keer vervangen(hoewel dat ook niet de wereld kost)
Maar daar kun je nog wel enigszins bij met motor ingebouwd.
Zal wel zo’n O ring bij dat oliefilter moeten vervangen, hoop dat t een beetje te vinden is.
En ff een plan voor de EGR klep
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hier staat je ring, nr 4 volgens mij, maar misschien zit die gewoon los en hoeft er niet eens een nieuwe in, als je het filter er af schroeft kun je bij de bout, sleutel 27 geloof ik, aandraaien is misschien voldoende.
De riem van je waterpomp vervangen is geen lolletje met ingebouwde motor, accu en accubak moet er uit, LHM vat, map sensor, gaspotentiometer, koplamp om de draad van je motorkap en accubak er uit te krijgen en die kunststof buizen van je luchttoevoer, koelvloeistof moet je aftappen. De riem kost maar een tientje. Ik heb mijn riem vervangen na 330.000, waterpomp en spanner ook maar dat heb ik alleen gedaan omdat ik alles er toch al af had, ze zagen er beide eigenlijk nog best ok uit, geen lagerspeling, geen dramatische slijtage. De riem zat wel helemaal vol scheurtjes.
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
T zou ook nog nr 15 kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ja, dat zou ook kunnen, ik zou eerst het oliefilter eraf schroeven, als de bout eronder nog makkelijk aan te draaien is, dan is het waarschijnlijk dat het nr 4 is die lekt
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo te zien heb je geen DIRAVI maar een DIRASS stuurbekrachtiging. Die blijft langer heel dan een Diravi.
Bij de Dirass loopt de bekrachtigingsciinder parallel aan de tandheugel. Die bekrachtigingsciinder zit vast met silentblocs, die het op enig moment opgeven.
Ik heb daar een keer een APK afkeur op gehad. Die silentblocs heb je in verschillende maten, één van de twee was toen niet meer leverbaar, uitgerekend de mijne.
Ik heb toen ff nylon busjes gedraaid. Probleem over. Check dat even, nu kan je er bij. Als je de maten opgeeft kan ik die busjes maken, indien nodig.
Daar is hier ergens nog een draadje over. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218338/
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Dank Jan,
Idd Dirass, 2.5 TD. Stuurhuis was een van de redenen dat t blok eruit moest. Bij bewegen van het stuur zit er ergens iets speling aan de bestuurderskant. Je hoort en voelt een klein tikje. Ga volgende week op onderzoek uit.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Het is niet heel simpel de stuurkogel waar speling op zit?
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
De buitenste niet, misschien de binnenste.
Maar mijn probleem komt wel erg overeen met de wat elders beschreven werd
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Je bent nu op de hoogte, je kunt er relatief eenvoudig bij, je hebt een aanbod voor een met liefde gemaakt hand- en homemade kunststof bus; ik zou je bijna een bofkont willen noemen.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik had bij mijn TD indertijd veel speling op de tandheugel. Ik heb toen een stuurhuis uit een donor met weinig kilometers ingebouwd. Dat is met de motor uitgebouwd een heel eenvoudig klusje.