Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op het C5 forum is Willy4 actief. Is een garagist in Westerlo.
Of een pb’tje naar Walter Bogaerts, ook actief op dit forum (wbogaerts). Die woont iets ten zuidoosten van Antwerpen.
In Zandhoven.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Sebbe:
Je garage man heeft handmatig de hoogteregeling verzet onder de auto.
Nu staat hij voor in de hoogste stand en achter in de laagste, DUS zit de handmatige hoogteregeling niet goed. Stangen niet goed gangbaar ? Voor kan de stang vast zitten en achter de koppeling van de stang naar de hoogteregelaar los zitten, kapot zijn. Koppeling vervangen is bak eruit, dan kom je ook in de buurt van de stangen van de hoogteregelaar onder de auto.
Als je vakman dat niet kan zien dan ben ik bang dat hij vrij weinig kennis heeft van de vering van de Xantia.
Vraag hem eens hoe hij dat handmatig onder auto verzet heeft?
Je ABS probleem is zeer waarschijnlijk een probleem van een sensor, dat is een elektrische storing, dat kun je nameten. Maar ook dan moet je weten wat je doet. Die heeft geen relatie met de vering, behalve dat ze allebei LHM gebruiken. De druk in het systeem wordt door een drukregelaar tussen de 145 en 160 gehouden: Omdat je vering voor omhoog komt heb je druk. Niet genoeg zou heel zeldzaam zijn, vooral als je besturing werkt. “Halve druk” bestaat niet, het is “alles of niets” bij zo’n pomp.
Vilvoorde: Iemand die Xantia’s kent in de buurt van Brussel in België?
To err is human, not to err is divine.
Heel duidelijke uitleg. Dank je. Ik ga er dinsdag mee naar de garagist…
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
“Als je vakman dat niet kan zien”
Is dat niet een contradictio in terminis?
Gezien bovenstaande verhaal twijfel ik erg aan het vakmanschap. Misschien wel een goede monteur, maar van Citroen hydrauliek geen verstand
Ik wil mijn garagist ook niet afbreken. Is een heel eerlijke man die al meer als 15 jaar men vaste garagist is. En me nooit ont zak heeft gezet en altijd wel een oplossing had. Me nooit onnodig kosten liet maken. Ook ik dit geval een collega van hel zei dat de pomp defect zou zijn. Dit geloofde hij niet zomaar. Hij wilt zeker weten dat er daar een defect aan is eer we de kost van 400 eur doen. Er zijn er andere…
Wel moet ik misschien wel toegeven dat hij van de hydrauliek te weinig afweet om dit probleem op te lossen….
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vandaar onze adviezen: Haal er iemand bij die WEL verstand heeft van hydropneumatische vering.
Het basissysteem is niet echt moeilijk te begrijpen.
Maar als je het niet begrijpt, kom je gegarandeerd tot verkeerde conclusies.
De meeste problemen met die systemen zijn supersimpel op te lossen. Dikwijls niet hydraulisch van aard, maar de mechanica daar omheen.
Zoals in dit geval hoogstwaarschijnlijk de handbediening van de hoogteregeling.
En NIET een pomp voor € 400.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik ga dinsdag zelf al eens met deze adviezen tot bij hem. Hij heeft er ook al andere mensen bij betrokken die bv jaren geleden nog bij Citroën hebben gewerkt en ook een andere collega garagist die heel wat aan oldtimers van Citroën werkt. Alleen vreemd dat niemand over de hoogteregelaar begint van deze vakmensen.
Ik ken iemand die wel een stuk 30 Citroën oldtimers bezit, waaronder ene die net 100 jaar is geworden en bij deze laatste garagist allemaal laat onderhouden. Hij had mij ook al voorgesteld om hem daar binnen te brengen maar helaas had ikal een afspraak gemaakt met mijn vertrouwde garagist waar hij nu staat. Misschien een optie dat hij vraagt om er eens te komen naar kijken…
Nu wat ik ook misschien vreemd vind is hetvolgende.
Garagist heeft aan de ontlastingschroef aan de voorraadbol een kwartslag gedraaid maar daar kwam geen reactie op. Hij zegt met dat er dan normaal gezien op een gegeven moment lhm vloeistof terug in het reservoir moet lopen maar dat gebeurde niet?
Hoe komt dit? Vooraan staat hij op hoogste stand en achteraan op laagste. Dus omdat hij voorraan omhoog staat zou ik denken dat er toch op dat moment druk is op het systeem en er dan wel lhm moet teruglopen naar het reservoir?
Nu durf ik het bijna niet te zeggen maar vervolgens heeft hij de fout gemaakt om de ontlastingsschroef er volledig uit te draaien. Ik weet niet of het billetje er is uitgevallen maar wat als dat gebeurd is?
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Die ontlastschroef gebruik je normaliter om je systeem drukloos te maken in de laagste stand, hoogteregelaar naar beneden.
Ik heb geen idee wat er gebeurt als je hem opent draait met de auto omhoog? Valt als een klap naar beneden?
Als die schroef eruit is zal voor ook niet meer hoog staan vermoed ik.
Ik heb alleen een schema hydractief hier liggen, enige wat ik zie dat de remmen en achtervering kan beinvloeden is de “vanne de priorite”. Maar weet dus niet of die bij jou aanwezig is. Vermoedelijk ergens op subframe links tegen schutbord.
En wat is de werking van zo n veiligheidsklep dan juist?
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je onverhoopt een leidingbreuk krijgt in het veringdeel slaat die klep dicht zodat je nog wel kunt remmen.
Als de onlastschroef los is blijft de wagen gewoon op hpoogte. Na verloop van tijd zal hij wel wat inzakken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dit blijft zo natuurlijk gerommel. Maak gebruik van de adviezen in plaats van argumenten te bedenken om bij je eigen garage te blijven. Voor het hydrauliek systeem geldt als je er geen verstand van hebt, blijf er af! En in de hoogste stand aan de regeling gaan prutsen gaat nimmer het resultaat opleveren dat je beoogt.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Helemaal mee enns!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zou niet liever hebben dat hij naar een garagist gaat die hier dan wel verstand van heeft…. alleen is het niet zo simpel als het lijkt.
De wagen staat nu bij deze garagist met het gat naar beneden en zonder remmen. Dit moet opgelost zijn voor ik hem bij een andere garagist kan brengen lijkt me, dus ik ga zeker aan de slag met de adviezen. En ik probeer alle mogelijke oorzaken te weten te komen via dit forum om het probleem te kunnen oplossen zodat hij terug op de baan kan. Al is het om naar andere garage te rijden… ik ben ook niet dom en besef dat hij er blijkbaar te weinig van weet maar de situatie is nu eenmaal zo dat hij daar in panne staat….
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als de auto niet naar de specialist-garagist kan, dan kan een specialist-garagist misschien naar de auto? Het is maar een idee, maar dat zou ik proberen te organiseren
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn