Een paar weken geleden mijn contact slot vervangen van mijn D super 5.
Toen ik de staat van mijn kilometer kabel zag ook maar meteen vervangen.
Beide delen. Dus vanaf de bak tot aan de teller. Identiek aan wat er in zat.
Het gekke is dat mijn teller nu 10 kilometer teveel aan geeft. Iemand suggesties
wat dit zou kunnen veroorzaken?
Dank en fijne Pasen voor iedereen.
Tandwieltje in de bak ook vervangen ?
To err is human, not to err is divine.
Tandwieltje in de bak niet vervangen. Kwam mee naar buiten ,schoon gemaakt
en weer gemonteerd.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De boel loopt nu wel soepel en daarmee geeft je teller meer aan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dat kan eigenlijk niet - dat is een vaste overbrenging. Die kabel gaat niet sneller draaien door soepel lopen. Heb er geen andere verklaring voor dan dat met uit- en inbouw tellerwerk er wat verlopen is.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
De meter wordt meestal afgesteld door middel van het instellen van de veerspanning, misschien is dat wat verschoven.
Als de binnenkabel op het tellerblok drukt dan drukt hij misschien de 2 platen dichter bij elkaar. Dan krijg je iets meer wervelstroom en een hogere uitlezing. Maar als de naald schokkerig beweegt dan kan het zijn dat de platen elkaar iets raken.
Zet de kabel eens wat losser en kijk eens wat het resultaat is ?
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor alle reacties. Wat wordt er bedoeld met de kabel losser zetten?
Met de oude kabel schokte de teller rond 50 kilometer en met de nieuwe rond
de 70 kilometer. DE oude kabel gaf wel de correcte snelheid aan.
Nu komt de aap uit de mouw:
Het schokken van de kilometer teller ligt vrijwel nooit aan je kabel. “Trillen” van de naald misschien wel, maar heen en weer gaan niet. Dat dat nu bij een hogere snelheid optreed verbaasd me niet.
Losser: Als je binnenkabel druk uitoefent op de interne delen van je teller dan loopt je internel teller misschien tegen de meenemer.
To err is human, not to err is divine.
Ga ermee aan de slag. Het gekke is dat met de oude kabel snelheid correct werd
weergegeven met schuddende naald bij 50 km en met de nieuwe kabel schudden bij 70
en 10 km teveel aangeven.
Bedankt voor alle info.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dat heet “karakter”
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Opstandig karakter, maar inderdaad karakter.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb toevallig net bijna hetzelfde gehad; Eerst gaf mijn DS te weinig aan. Ik ben daarna gaan klooien met een nette routing voor de kabel (rechtsgestuurd; kabel ligt tegen stuurhuis aan en over de schakelstang). Dat mislukte en de kabel kreeg een lelijke knik door een stomme fout van mezelf. Gaf toen ineens teveel aan. Die knik heb ik er weer uit gebogen en nu doet hij het wel goed. Ik denk dat de knik de kabel zelf elke keer met een schok per slag laat bewegen en waarschijnlijk daardoor teveel aangeeft? Dat is mijn theorie, maar het kan inderdaad ook gewoon zo zijn dat het magneetschijfje dieper in het aluminium kommetje wordt gedrukt en wervelstroom daardoor effectiever wordt opgewekt…
Kabel ligt van bak naar teller mooi vrij met flauwe bochten en
geen knikken of andere obstakels. Nog geen tijd gehad om de kabel
iets losser te zetten. Hou jullie op de hoogte.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
met het terugduwen van je tellerblok kan ongemerkt wat druk op de aansluiting ontstaan. Of een gewijzigde hoek van de aansluiting.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!