ja dat klopt. Ik heb het hitteschild aan de VOORKANT kleiner gemaakt ipv achteraan waar de beugel gefixeerd is.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Vorig weekend beginnen met afmonteren waterpomp, stuurhuis, hoge druk pomp.
Mijn rechtermotorsteun - die ik 15 000km geleden vernieuwd door een revisie exemplaar, was helemaal doorgezakt. De kwaliteit van vernieuwde onderdelen blijft toch wel een uitdaging.
Maar goed.. De vernieuwde hoge druk pomp zoog meteen aan en de dame stond voor het eerst dit jaar lekker te genieten.
Mijn pompinterval is gestegen van 45 sec tot 6min30. Dat is niet realistisch, deze zal terug verder inzakken maar de eerste tekenen zijn goed.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ook hier een voorbeeld van vernieuwde aanzuigslang hoge druk pomp naar voorraad vat : deze slang is 2 jaar oud. Meteen terug vervangen door origineel exemplaar
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Tijd om nog eens een update te posten als we dan toch opgesloten zitten.
Aangepakte lekkages ( stuurhuis & koppelingsvergrendeling ) zijn kurkdroog nu, maar er trad ‘plots’ een lekkage op de koppelingsregelaar. De overgang naar de versnellingen gingen ook plots een pak trager en slippend over. De KR is dan vervangen door een revisie exemplaar. So far so good
Nu lekt de kachelkraan, die wordt ook meteen vervangen. Dan hoop ik nu ervan een tijdje af te zijn
Verder ga ik de afstellingen van de koppeling conform WPHB volledig nalopen,de wagen trekt een beetje naar rechts, maar dat is snel verholpen door het appeltje te draaien naar rechts.
Interval van de HR is gestegen van 45sec naar ruim 2min 10sec.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Eventjes weer een draadje afstoffen na de vorige grote werken en weer wat leuke kilometers op de teller.
Er stonden weer wat to do items op mijn lijstje en als de wind keert, kun je ruiken dat er iemnand in belgie weeral tot onder zijn oksels in vette troep zit te werken : deze keer is het de beurt aan de draagarmen ( en alles wat je onderweg tegenkomt).
Onderdelen zijn ingeslagen, liters ontvetters én een ultrasoon bak vanaf nu om de onderdelen grondig te reinigen.
Al enkele jaren zit ik met een klein rammeltje RE voor die ik maar niet kon isoleren. Nu alles vervangen is, grondige inspectie heb ik de rammel kunnen reproduceren : onderste draagarm rechts. Rammel/speling is ook maar enkel voelbaar onder een bepaalde hoek van onderste draagarm.
We maken ons gereed voor een leuk draadje..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ultra soon reiniger :
Ik heb een bak gekocht van 30L en daar past net een cilinderkop in :
Dit is mijn vorige kop die ik snel uit elkaar heb getrokken om de onderdelen te reinigen
Oude klepseals
kop in blootje gezet :
kop in ultrasoonbak
Uitdaging is blijkbaar om goed spul te vinden ultrasoonreiniger, daar ben ik nu enkele testen mee aan het doen.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ook deze onderdelen gaan de bak in :
Resultaat is nog niet 100% maar er komt veel troep af. Hier een voorbeeldje van 2 zuigers links gereinigd en een derde ( rechts ) nog niet. De zuigerveren waren wel helemaal aangekoekt,na reiniging ziet het er wel helemaal schoon uit.
Voor een goede reiniging moet je de bak op 60° zetten en 2 tot 3 sessies van een uur. Dat moet volgens mij beter.
Onderdelen na reiniging onmiddelijk spoelen met water en beschermen tegen roest, het roest vrijwel bijna onmiddelijk in contact met lucht.
merktekens zijn terug zichtbaar :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Back on track met DRAAGARMEN :
Demontage veercilinders, stabi stang, hoogteregelaar etc..
Aandrijfassen laat ik lekker zitten.
Eerst alles opgemeten zoals in WPHB staat ( en de maten zoals wielvlucht enzo ) kloppen als een bus. Op de stabi zitte stelplaatjes, die moet je zorgvuldig bijhouden.
Alles is losgemaakt en kan gedemonteerd worden.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Dit weekend verder kunnen doorklussen..
Demontage draagarmen, de fusees losmaken met Kukko trekker.. piece of cake
Eerst de rechterkant gedemonteerd, das simpelste om het in de vingers te krijgen
Dan de lnkerkant, dat is iets ingewikkelder omdat je met leidingen zit en stangetje niet vergeten van de hoogteregelaar die door draagarm loopt.
alles propermaken, ontsmetten, ontvetten you name it
Twins liggen naast elkaar.. nu alles meten vooraleer ik ze uit elkaar trek
Hier zit een matelen kapje, waar je een M7 moer moet opdraaien. Mooi proper maken, alu huis rond verwarmen en met beleid kun je het dekseltje eruit trekken.
De moer kon ik met de hand losdraaien nadat ik het borgpennetje heb weg getikt. Draagarm kun je nu voorzichtig uit het huis tikken.
Deze onderste draagarm rechts is end of life
Ik had nog 3 donor draagarmen liggen, 2 van 3 blijken zeer goede onderdraagarmen te zijn :
Nu begint de grote schoonmaakbeurt voor de onderdelen..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Goed bezig!
Dat roestige lager is dus de reden voor de rammel die je al langer hoort?
Als ik me niet vergis dan draaien ze deze wel eens af zodat er een nieuwe kegellager op past.
Ja, dat klopt. Ik weet het nu zeker 100%.. Rammel is enkel onder een bepaalde hoek te horen van draagarm.
Over wel of niet afdraaien van draagarmen is veel over geschreven. Ik ga draagarmen niet laten afdraaien, ik hou me bij origineel spul. De schuine loopvlak ga ik nog polijsten, alle lagers worden vernieuwd met SKF spul ‘made in europe’. Er zijn ook SKF lagers made in China maar die blijken minder goed. Meer info volgt later.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Grondige aanpak! interessant en herkenbaar!
Ben overigens wel benieuwd waar je de (echte) skf lagers koopt en hoe de lagerschalen te demonteren.
Zijn daar speciale trekkers voor?
Ik zag dat je ook met draagarmen bezig zijt, dat is heel toevallig. Als de lagers nog goed zijn - en dat is dikwijls het geval - dan is het relatief easy.. De originele SKF lagers zijn echt van topkwaliteit, nieuw ( SKF ) vet erin en je kunt weer tientallen jaren verder.
Alle lagers zijn beschikbaar behalve 40x72x21.25 ( bovenste draagarm) maar die heb ik nog NOS kunnen vinden.
Als test heb ik SKF lagers gekocht ‘made in china’ en exact dezelfde ‘ made in germany’. Leg die op een glasplaat en draai er eens aan. Het verschil is duidelijk merkbaar. Ok, die lagers maken geen toeren maar zoals citroen streefde naar de beste materiaal keuze, beoog ik hetzelfde te doen. Wat vandaag al een behoorlijke uitdaging kan zijn.. Ik vraag me af welke lagers toeleveranciers gebruiken voor gereviseerde draagarmen..
De lagerschalen in de alu behuizing krijgen, kan best tricky zijn. Hier op de forum raden ze aan om alu goed warm te maken en lagerschalen in diepvries te leggen. Er zijn montage sets te koop voor ( SKF ) lagers te monteren. Hier moet ik nog over nadenken voor de ‘best practices’ met wat ik heb liggen van gereedschap.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maart schreef:
hoe de lagerschalen te demonteren.
Zijn daar speciale trekkers voor?
Demoteren is makkelijk. Las er een rups op en je pakt ze er zo uit. Monteren idd zoals Mr smith zegt. Lager in de diepvries. Alu heet stoken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Yep inderdaad, zoals Bogaard zegt of als je niet kunt lassen : met een gasbrander het ALU huis goed warm maken en met lange platte schroevendraaier tik je de lagerschalen er zo uit.
Gereedschap :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige