Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Geen idee of de computer programmeerbaar is maar wat goed dat je hem werkend hebt! Toen ik nog BXen had met debietregelaars wist niemand hoe deze te repareren en wat voor informatie hij door moet geven.
Ik ben dan ook geïnteresseerd in alles wat ‘speciaal’ is. De hydropneumatsche vering, en stuurbekrachtiging, de carburator met automatische choke, en dus ook de boordcomputer . Vooral de electrische snufjes.
Zo heb ik op de originele kiekert (centrale vergrendeling) een PLIP (afstandbediening) ingebouwd. Deze bestaat uit 4 RF-gestuurde relais (maar 2 nodig) die aangesloten zijn op de stuurpoorten die al aanwezig waren op de kiekert. De DIGIT had wel een plip, en dezelfde kiekert. Dan heb ik direct ook maar een lichtsigaal ingebouwd via de knipperlichten voor wanneer ik de auto sluit.
Nu was ik aan het zien of ik de meldingslampen voor open koffer en motorkap kon inbouwen. De GT-tellerbak heeft de lampjes en symbolen, maar geen aansluitingen.
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
leuk werk. Ik heb zelf een digit gehad. Daar zat ook een verklikker in voor defecte achterlichten.
Jeej, de bx rijdt. Als ze zin heeft…
Ze start, stationair is ok. Dan rijd ik een stukje probleemloos, zolang ik niet moet stoppen. Wanneer ik dan naar stationair ga valt het toerental volledig weg, en kan ik ze onmogenlijk alleen starten.
Dit voorval is alleen bij een halfwarme motor (denk ik). Ik heb dit probleem gehad bij een rood licht binnen de 2km na start, een winkelbezoek van een half uur.
De enige manier om dan te vertrekken is wat prutsen aan de automatische choke, en een andere persoon probeert te starten. Dan gaat de motor wel. Wanneer de motor warm is zijn de problemen weg.
Ik moet volgend weekend de choke eens beter bestuderen, en het carb.-forum nog eens doorspitten.
Ik vermoed dat het probleem ligt aan de thermosonde die ontregeld raakt (afgekoelde koelvloeistof in warme motor doet de klep dicht en geeft een te rijk mengsel). De Oplossing op dit moment is hendel 26 of 27 bewegen om de motor te starten. Of niet naar stationair gaan natuurlijk.
We zien wel dit weekend. Tips zijn welkom, het probleem ligt 100% zeker aan de carburator (choke)!
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
En we gaan proberen foto’s in een post te zetten…
poging1:
Sneeuw fotoshoot by Sam Dewallef, on Flickr
Goed Regelbaar in grootte, leuk
poging 2 (niet flickr):
=https://www.forum-405.com/t21591-tuto-fonctionnement-et-reglage-carburateur-solex-34-34-z-1 webpagina
=https://2img.net/h/xrms.free.fr/phpwebgallery/galleries/bricolage/090310_carburateur_solex_34-34_Z_1/thumbnail/t_mecanisme_starter_etapes.png foto webpagina
Alleen het formaat kan ik niet regelen voor internetfotos op dit moment. Spijtig. Dit is een schema van de werking van de automatische choke trouwens
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Ik heb mezelf weer iets aangedaan…
Door te prutsen aan de choke wilt ze niet meer stationair lopen als de motor (koelvloeistof) koud is. Wanneer de KVS meer dan 60° is, beweegt de thermosonde en is het probleem weg. De bx rijdt dus nog wel zonder problemen als ze warm is.
De boosdoener is vermoedelijk de vacuumregelaar(nr 20). Die heb ik eens los gehaald (voor het probleem startte). Daar moet dus wat onderzoek naar gedaan worden. In de vorige post is de werking beter zichtbaar.
Binnenkort ben ik specialist in de solex 34-34 Z1 carburator met automatische choke
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Blijkbaar is niet het hele bericht erdoor geraakt, hierbij dus het vervolg:
Binnenkort ben ik dus specialist in de solex 34-34 Z1 carburator met automatische choke .
De wagen heeft vorig weekend 150 km gereden zonder problemen, zolang ze warm is.
Wel is ze beginnen LHM te verliezen via de retourleiding van de stuurbekrachtiging. Alleen LHM-verlies als (veel?) aan het stuur wordt gedraaid. Dit ligt waarschijnlijk de retourhoes op de stuurcilinder. Ik hoop dat die gewoon scheefgetrokken is.
Sorry voor de overbelichting. (en de vuiligheid)
lek retourleiding by Sam Dewallef, on Flickr
Iemand een foto van hoe die wel goed zit?
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ga zo door, een specialist in deze carburateur is welkom! Ik heb er al te veel gedoe mee gehad, en nog steeds eigenlijk…
Een foto van de hoes heb ik helaas niet en de mijne staat nogal ver weg op het moment.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Waarschijnlijk is die retouraansluiting gewoon verhard waardoor die is gaan lekken, komt vaker voor en ze zijn er nieuw.
Leuk dat je zo met de GT bezig bent, ik heb er ook 1.
Om een carburateur goed af te stellen moet ook de klepspeling goed/ binnen de marge zijn. De voorinstelling van de mengschroef is wat ik begrepen heb helemaal indraaien en dan 2 slagen uit. Het is wel fijne schroef draad dus niet te hard vast draaien.
Het is een mk1 GT, ik dacht dat daar Weber carburateurs op zaten, maar ik kan het mishebben.
Dat vacuum bakje is voor te zorgen dat de choke klep niet metteen dichtvalt als je je auto autozet en dan een beetje afkoeld.
Je hebt de carburateur al helemaal schoongemaakt/ nieuwe pakkingen en membramen?
Ik raad wel aan om op 98 te rijden, zeker met carburateur modellen.
Als je de inlaatbuis van de carb haalt kun je goed zien of je choke klep goed beweegt als ie koud en warm is misschien heb je daar wat aan, een foto van de motorruimte en carb, geeft misschien ook wat inzicht om mee te denken
Goede raad is voorraad
Hoihoi,
Waarschijnlijk heb ik iets verknoeid bij de vacuüm-trekker van het vacuümbakje. Ik ben bijna 100% zeker dat het daaraan ligt, want wanneer ik zelf aan dat asje trek blijft da motor wel draaien. Ik heb eigen pakkingen geplaatst rond de membranen in de hoop dat de vacuüm zou blijven, maar ik vrees dat een volledig nieuw membraam ga moeten steken. Een beetje spijtig want juist die miste in de pakkingset die ik gekocht had een half jaartje geleden. Ik heb toen voor zover ik kon de carbu proper gemaakt.
De afstelling met de mengschroef ken ik. De oorspronkelijke verkoper had die al heel wat slagen uit gedraaid om de motor draaiende te houden. Iets wat dus de eerste dingen was die ik moest doen, de afstelling stationair en rijkheid afstellen. Ik rijd nu met 1,5 toeren uitgedraaid.
Zoals Redbird dus opmerkt, de choke klep beweegt niet, tot dat de thermosonde die bediend bij warme motor. Deze activeert, en opent de klep volledig . Dit geeft mij indicatie dat het membraam dood is, of de vacuüm niet goed genoeg. Iemand die weet hoeveel dat zou moeten zijn. Via het buisje naar de luchtbuffer (zwarte doosje links tegen de carbu) zuigt die een beetje, maar niet dat je denkt van, wouw, dat kan een hele klep en de veer bewegen.
motorruimte by Sam Dewallef, on Flickr
Mits dat de motor met koelwater boven de 60° goed draait (ik heb een thermokoppel vlak voor de thermostaat gestoken), lijkt de klepstelling goed (genoeg). Het verbruik ligt ook niet zorgwekkend hoog (rond de 9 l/100km), dus de motor lijkt op dit moment goed.
Alleen bij koude motor dus de gas niet loslaten. En bij elk roodlicht dan maar de motor herstarten. Beter dan voorheen waarbij ik moest uitstappen, een 2de persoon starten en ik wat poken in/aan de carburator.
Natuurlijk krijgt de BX 98. Ik heb inderdaad uitvoerig onderzoek gevoerd naar welk type brandstof te gebruiken, en toen de conclusie gemaakt dat de motor de dure brandstof wou. Maar ze verdiend het.
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Als ik na de foto kijk vallen mij een paar dingen op:
De Koudeluchtaanvoer slang ontbreekt
Dit is niet de carburateur waar de GT ooit mee geleverd is, die plastic vacuum bakjes kwamen pas in 1987 als ik me niet vergis, en dat petje op de carburateur (ipv de slang uit 1 stuk) kwamen pas in 1987/88. Maar dit maakt verder niet uit, ik vindt die petjes beter werken dan die grote slang die altijd kapot scheurt.
Verder zie ik dat de koelwaterslangen op de automatische choke verkeerd om zijn aangesloten, De slang met de bocht erin die vanachter de carburateur komt moet er aan de voorkant op en die andere slang moet er aan de zijkant op. Maar die slang hoort dan naar beneden tegaan en aangesloten te worden op jouw radiateur. Bij jou gaat die slang richting het thermostaathuis, ik kan niet zien waar die op aangesloten is maar daar zou je ff een fototje van moeten maken.
Misschien een foto zonder het petje en bovenkant luchtfilter geeft misschien ook wat duidelijkheid
Het vacuum bakje is alleen bedoeld om de choke klep open te houden bij warme motor, zodat ie niet met choke start als de motor warm is. Dat asje kun je wel een beetje afstellen. zal er nog ff naar zoeken hoe dat moet
Oliepeilstok is niet van deze motor, daar zou ik wel een nieuwe voor bestellen, het kan zijn dat er teveel of te weinig olie in je blok hebt met een verkeerde peilstok
Goede raad is voorraad
Interessant,
Dat de koudeluchtslang ontbrak wist ik. Maar dat heeft geen grote invloed op de werking.
Het feit dat de carb nieuwer dan de auto is verbaasd me niet, op het peugeot 405-forum was al vermeld dat die vacuümpot een nieuwer model was.
Dat die KVS-leidingen omgekeerd zaten wist ik niet. Deze zitten al zo sinds ik de auto heb, dus miss hoort het zo? Als ik de afbeeldingen bekijk komt de voorste leiding van voor de thermostaat. Daar ben ik zeker van want ik was eens vergeten die leiding vast te zettten en bij het starten van de motor had ik een KVS fontein. De andere leiding sluit aan ergens achter de carbu, geen idee waar (is op foto wel te zien), maar het moet een retour naar ergens zijn.
Ik heb 5 foto’s in het album toegevoegd. Ik zet maar eentje hier voor de lengte van het bericht te beperken. De foto’s zijn al ouder, maar ik kan pas in het weekend terug bij de auto geraken.
DSC_0282[1] by Sam Dewallef, on Flickr
Hoe ik het chokesysteem begrepen heb, is al volgt (gestaaft door de solex-carb. PDF)
- vacuümpot zorgt voor openen klep bij koude (KVS) draaiende motor.
- bij warme motor(KVS) houd de thermosonde de klep open.
—> zie tekening post 50
Bij mij blijft de klep volledig dicht (bij koude motor), dus bij het starten krijgt de motor volgens mij veel te weinig lucht.
Ik weet nog niet het exacte probleem. Maar mits de auto op 5 minuten met dit koude weer boven de 60° geraakt is het een probleem dat ik pas ga oplossen wanneer ik meer tijd heb. De KVS-leidingen ga ik dus zo laten steken op dit moment. Het werkt, dus ik ga het even zo laten voor ik begin te expirimenteren. De BX is op dit namelijk de backupauto, en ze rijdt.
Al zijn tips altijd welkom. Dankjewel om mee te denken Redbird, wss ga ik meer naar jou kunde moeten vragen .
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Ze hebben waarschijnlijk al langer/eerder aan dit probleem gewerkt (vorige eigenaar), ze hebben de flow van de kvs omgedraait naar de automatische choke omdat ze dan dachten dat ie eerder warm wordt, dit heeft eigenlijk een tegengestelde effecten:
- Nu is de kvs slang een stuk langer dus meer weerstand en minder flow dus duurt het langer dat ie warmer word. en er zal meer koelvloeistof via andere slangen/circuits gaan lopen.
- Als de kvs slangen origineel zijn aangesloten dan warmt de carburateur zelf ook eerder op (daar is het aansluitblokje achterop de carburateur voor), zodat ie sneller warm wordt (niet bevriest) en beter de brandstof gaat verdampen.
Je ziet dat het benzine filter is weggehaald, je ziet dat er een doorverbinding zit na de brandstofpomp daar hoort ie.
De choke klep moet juist dicht zijn bij koude motor, de motor krijgt minder lucht maar op deze manier wel meer benzine in verhouding, en dat is wat je wil bij koude motor.
ik vind het trouwens wel fijn als er foto’s in dit forum worden geplakt, ik zie vaak met oude post dat die foto’s zijn komen te vervallen omdat die links van foto sites zijn verwijderd dat maakt die oude posts een stuk minder waardevol.
Goede raad is voorraad
Die brandstofilter die ontbreekt was een actie van mij. Die is ondertussen al vervangen. Die filter was lek. Ik heb direct een nieuwe gestoken, maar blijkbaar zijn deze foto’s van toen er geen opzat.
Is er ergens een schema van de kvs-leidingen? Haynes en de vraagbaak helpen niet met deze leidingen. Toch niet dat ik terug kan vinden. Ik begrijp namelijk niet helemaal wat je bedoeld. vooral de leiding naar de radiator lijkt me raar, doordat daar volgens mij geen aansluiting is. (ik kan dat pas bevestigen vrijdagavond)
U zegt dus dat de tekening in post 50 verkeerd is? want daar is bij koude draaiende motor de bovenste klep open…
tout_savoir_sur_le_carburateur_solex_34_34_Z1__rev_B.pdf
Eerste link openen, pagina 28-30 is de uitleg.
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV