Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Uiteraard nieuwsgierig naar dit nieuwe speeltje.
Helaas kan ik het nog niet vinden op service.citroen.com
En na enig googelen ook nog geen adequate technische beschrijving, afgezien van wat folderpraat.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 16-12-2017
- DS 5 e-HDI 110 EGS So Chic +
Ik ben benieuwd of ze ook toepasbaar zijn in bestaande modellen. Optie voor mijn DS5…?
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010
- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
Zou je De phc ook onder een phase 1 cactus kunnen schroeven ?
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Hallo,
stilaan loopt voor mij het tijdperk Xantia op een einde.
Wellicht wordt de volgende auto dan een C4 Cactus.
Ik vroeg me dan ook af of er al iemand PHC-dempers onder een originele Cactus heeft gemonteerd.
Dezelfde vraag dus als in het berichtje hierboven !
Eerst natuurlijk de vraag : kan het ?
Wie weet meer ?
groeten, Bart
Ik meen ergens in een ander topic gelezen te hebben dat dat opzettelijk erg moeilijk is gemaakt, zodat zo veel mogelijk mensen een nieuwe Citroën kopen en niet zomaar voor een paar honderd euro hun oude wagen (eventueel van een ander merk) kunnen aanpassen. Maar misschien vergis ik mij.
Ik vroeg me af, zijn er mensen op het forum die al echt met PHC hebben gereden? Is het nou echt de moeite waard?
De lol van rijden in een citroen is voor mij echt de hydraulische vering. De cactus van mijn vrouw (type 1) is een prima, degelijk, zuinige diesel voor een lage prijs met lage kosten. Maar het voelt niet als een echte Citroën.
Mijn C5 is minder zuinig, de accu loopt soms spontaan leeg, electrisch zit er soms een spook in en bij snelheden vanaf 130 begint ie olie te vreten. Ook heb ik er een paar keer pech mee gehad. Twee keer vastgelopen handrem op zelfde klauw, bobine, olie lekker waarvoor de bak eraf moest… Hij heeft soms zo zijn dingetjes, maar de vering en de ruimte (break) maakt veel goed. Vraag is… Als de C5 het begeeft, wat is dan de nieuwe slimme keuze? Bx? Leuk, maar erg oud. Xantia? Geweldige auto, maar je ziet ze minder en ze beginnen gewild te worden. De Xantia die nu op de markt pagina staat heeft gas, dus liever niet. En toch ook al een beetje oud. C5 type 1 of 2? Misschien, maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn huidige C5 type2 niet probleemloos is. Komt duidelijk van na de tijd dat auto’s werden gemaakt om lang mee te gaan. En de C5 type 3? Of C6? Prachtige auto’s, maar duur helaas. Zeker de diesels.
Dan zou je dus kunnen kijken naar een nieuwe occasion met PHC. Maar dan is de vraag dus… Nouja, zie boven. Is het de moeite waard?
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tot afgelopen juli heb ik vrijwel altijd in hydraulisch geveerden gereden, sinds 1978.
Bijna 2 jaar geleden in de cactus met de nieuwe vering kunnen rijden. Was de lease auto van stiefdochter.
Ik moest eerlijk bekennen: het viel niet tegen. Niet zoals hydraulisch, maar ergens tussen hydraulisch en wokkels in.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik heb destijds in de proto mogen rijden van de ‘oude’ cactus met het PHC-onderstel. Maak niet de vergissing te denken dat dit hetzelfde rijdt als hydropneumatiek, absoluut niet. Maar de snelheid waarmee je over drempels kunt rijden is onovertroffen. En daarbij rijdt de auto verder wel strak.
Kortom geen hydropneumaat, maar zeker interessant om eens in te rijden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maakt dat jou nu een echte drempelridder?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb een week met een C5 aircross met die nieuwe vering gereden door Europa en ik vond het heel erg lekker rijden. Echt comfort.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
jantje1948 schreef:Bijna 2 jaar geleden in de cactus met de nieuwe vering kunnen rijden.
Die zou ook extra fijn moeten zijn vanwege de stoelen toch? De stoelen van de type 1 zijn degelijk en strak (precies wat mij vrouw er mooi aan vindt) maar ze zitten niet lekker, zeker tijdens een lange rit.
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
2d schreef:Ik heb destijds in de proto mogen rijden van de ‘oude’ cactus met het PHC-onderstel. Maak niet de vergissing te denken dat dit hetzelfde rijdt als hydropneumatiek, absoluut niet. Maar de snelheid waarmee je over drempels kunt rijden is onovertroffen. En daarbij rijdt de auto verder wel strak.
Kortom geen hydropneumaat, maar zeker interessant om eens in te rijden.
Leuk voor de drempels dus (tijd geleden nog eens een bumperklevende Audi op de stenen laten klappen. Heerlijk). En hoe doet ie het op de lange afstand?
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
waterman schreef:Ik heb een week met een C5 aircross met die nieuwe vering gereden door Europa en ik vond het heel erg lekker rijden. Echt comfort.
Oké, leuk voor de lange afstand dus. Dat is mooi.
Maar die nieuwe C5 aircross is best aan de prijs toch? Als een dikke C6 diesel (of C5 type 3 diesel) buiten mijn budget zit, dan ben ik bang dat dat met de C5 aircross ook zo is. En ik weet niet goed wat ik van dat SUV achtige moet denken…
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Ik heb er mee proefgereden, persoonlijk vond ik het tegenvallen. Ben er bewust ook een stuk mee gereden door een woonwijk met veel drempels en dan is de balance in de vering weg het voelde en hoorde als of de achterwielophanging niet kan volgen dat viel me echt tegen.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
IK heb DS, C5 en C6 gereden. Alle met hun eigen variant op het hydropneumatische principe. Momenteel rijd ik al ruim twee jaar in een C5 Aircross met PHC. Het rijdt (zeker tov de concurrentie) erg comfortabel. Dat is ook wat ik terugkrijg van mensen die meerijden. Maar qua comfort(beleving) is het onvergelijkbaar met hydrauliek. PHC heeft voornamelijk betrekking op de demping en niet zozeer op de algehele veerkarakteristiek.
Overigens is PHC onderdeel van het ‘Advanced Comfort’ principe van Citroën, waarbij men ook andere (lees: dikkere en zachtere) stoelen monteert, waardoor de beleving als geheel comfortabeler is.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Zo’n 50 jaar heb ik met “bollenkarren” gereden, van DS tot C5, de laatste was een PH2 V6 Break.
Sinds een paar dagen heb ik een C5AC-Hy, uiteraard ook uitgerust met deze PHC dempers.
Hier staan ze nog even gebroederlijk naast elkaar.
Deze uitvoering is uitgerust met een andere achteras dan de C5AC, hij heeft net als de 4-wiel aangedreven Peugeot en Opel een onafhankelijke wielophanging achter.
In combinatie met het hogere eigen gewicht, een gevolg van de tractie-accu, de E-motor en de bijbehorende extra spullen, geeft dat wat andere rij-eigenschappen en veergedrag.
Wat ik merk is dat deze C5AC-Hy prima veert op kleine oneffenheden, het afrolcomfort is daarbij ook beter dan bij de bollenkarren.
Voorts kun je met stevige snelheid over drempels, waar de C5 nog wel eens “klapte” in de voorvering bij het afrijden daarvan, heeft deze auto daar geen last van.
Het grote verschil zit in de wijze waarop lange oneffenheden genomen worden, met name hoe de achtervering daarop reageert.
Bij de bollenkarren gaat dat langzaam terug naar de oorspronkelijke positie, deze C5 doet dat veel sneller, waardoor je iets meer knikneiging van de auto ervaart.
Dat is wennen, maar het is niet echt onaangenaam zoals je dat bij andere auto’s wél vaak ervaart.
Mede door het lage zwaartepunt en het hoge(re) gewicht van deze uitvoering, is het overhellen in bochten zeer beperkt. Minder dan m’n C5 dat deed, en heeel veel minder dan de DS’en dat destijds deden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor