Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Hey, na mijn voorstelling in het gastenboek zit ik met volgende,
Bij mijn GS club c-matic heb ik het koppelingshuis van de versnellingsbak genomen. Er was een serieus olielek bij draaiende motor via het draadeind waarmee beide aan elkaar zitten links onder de aandrijfas, daar waar het onderste pasbusje steekt. Bij demontage was de papieren pakking daar stuk (was dit de reden van lekken ? of ging ze stuk bij demonteren ?) Nu kan ik eenvoudig de prise-as uitnemen en daarop zijn twee stuks dichtingen zoals de titel van dit topic te vinden. Ze zien er behoorlijk uit, misschien wel wat harder geworden ? Toch had ik ze liever vervangen, maar zijn niet zo snel te vinden ? Zijn er onder jullie ervaringen ? Is er iemand die me wat wijzer kan maken over de c-matic, bv.staat de volledige aandrijving onder oliedruk of wordt dit beperkt tot koppeling en omvormer ? Dit zou misshien kunnen verklaren waarom hij lekte, doordat druk verloren gaat via de eerdergenoemde dichtingen en zo te veel druk komt in het differentieel ?
Dichting achter het filter GX 08 123 01A is zelf wel te maken ?
De opsluit veer voor de kilometerteller kabel 75 419 947 heb ik ook nog nodig, deze is te maken van een gaskabelspeld ?
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik weet niet welke documentatie je hebt (blijkbaar wel een onderdelenboek). Als je een C-matic bak demonteert van de auto moet je de koppelomvormer in het koppelingshuis laten. Maar blijkbaar ben je al verder.
Op de priseas zitten afdichtingen die je moet vervangen voordat je de boel nu weer in elkaar zet.
Ik zal straks even een scan maken van het werkingsschema van de halfautomaat. Dan wordt je hopelijk daaruit duidelijk wat de oorzaak van de lekkage kan zijn
wat onder druk staat is de koppelomvormer, de oliepomp erachter, de elektroklep bovenop het koppelingshuis en de externe oliekoeler. De laatste staat niet echt onder druk maar zit wel in de olieflow. Tussen deze componenten zitten oliekanalen en daarom ook cruciale afdichtingen.
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
akkoord, wanneer je de motor uitneemt en er dienen geen werkzaamheden te gebeuren aan de versnellingsbak hou je de omvormer op zijn plaats. koppelingscarter afnemen al over de omvormer zal moeilijk gaan.
Het clipje voor de kilometerteller kabel (75419947) is hier nog te koop:
https://tresbeau.nl/product-tag/75419947/
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
ik probeer toch nog wat reacties los te krijgen want er zit heel wat ervaring bij vele van jullie. ik heb twee viton ringen met een juiste buitenomtrek (26mm) aangepast naar een juiste binnen diameter (23,8mm) en dikte van de ring (2,5mm)
een goeie oplossing ? Het riskante hieraan vind ik, dat die dichtingen pas opnieuw te bereiken zijn na veel werk !
iets anders, wanneer jullie kleppen uitnemen voor het vervangen van de seals, steek je ze gewoon op dezelfde plaats terug of beter een beetje roderen ?
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
András schreef:...viton ringen met een juiste buitenomtrek (26mm) aangepast naar een juiste binnen diameter (23,8mm)...
oei, je hebt ringen met de juiste snoerdiameter genomen en die kleiner gemaakt? Ik weet dat er van die setjes bestaan waarbij je van een eind snoer je eigen ringen kunt lijmen, geen ervaring mee eigenlijk… Het is geen dynamische toepassing, ik zou de las boven doen en kijken wat er gebeurt heb je geprobeerd de juiste uit één stuk te krijgen? De club en diverse specialisten hebben ze.
András schreef:...wanneer jullie kleppen uitnemen voor het vervangen van de seals, steek je ze gewoon op dezelfde plaats terug of beter een beetje roderen ?
Als je al zo ver bent, zou ik ze even inslijpen. Geen stoelendans, gewoon op hun plek laten en met de juiste pasta’s en een slangetje om de klepsteel heen-en-weer draaiend slijpen.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er zijn ook stokjes met een zuignap die je op de schotel kunt zetten. Dat gaat beter.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
klopt, maar dat beter, daar zijn de meningen over verdeeld…;-)
met een slangetje trek je aan de klep, en zit de schotel beneden. Dan valt er sowieso geen slijpspul in de klepsteelgeleider. Ik heb het de laatste keer ook gedaan met een zuignapje, kop zo neerzetten zoals ie in de auto zit (voor de uitlaatkleppen) en draaien maar. Ik hoor ook wel dat er boormachines opgezet worden…
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Zal inderdaad goed zijn er op te letten dat de klep met haar kop naar beneden hangt tijdens de rodering, op de prise as riskeerde ik het niet de zelfgemaakte viton ringen te gebruiken, bij nader inzien leunen de originele (die erop zaten en terug 0pzitten) ringen meer aan bij teflon ? Deze ringen vond ik niet in Engeland, Duitsland of Frankrijk. Iets anders, bij mijn gs steekt er links een aandrijfas met een opsluitmoer maat 35, net als bij een cx, diameter van het draadeind is ook groter dan het normale. Aan differentieel zijde zijn beide assen gemonteerd met bouten ipv draadeinden (aanpassing nav het loskomen ?)
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Wat betreft die afdichtingen, waarom zo moeilijk doen om zelf iets te fabriceren. De afmetingen zijn 18x35x2,5. Viton hoeft het ook niet te zijn, want zo heet wordt het niet.
De aandrijfassen worden normaal gezien gemonteerd met 2 tapeinden en 4 bouten. Dat is voornamelijk gedaan vawege eenvoudiger montage. 2 tapeinden helpen om de as in eerste instantie op zijn plek te hangen. Zolang je maar loctite borgmiddel (blauw, 243) gebruikt en de veerringen monteert loopt het niet los. Vastzetten doe ik altijd door een ringsleutel tegen het subframe te laten lopen en dan aan het wiel hangen. Al heel wat asjes los en vast gezet en nog geen issues gehad.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Ik vertrouw het toch allemaal wat minder sinds ik bijna een as verloren ben. Je kunt er matig bij en het is daardoor ook lastig alles schoon genoeg te krijgen zodat het borgmiddel pakt. Ik monteer nu steeds voor de helft M9-bouten van Alfa-Romeo met een borgmoer èn Loctite.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99