Ik heb er al heel wat over gelezen maar zou toch nog heel duidelijk willen weten wat die veiligheidsklep net doet.
Bij drukverlies of dergelijke zou de klep in werking treden zodat je toch nog een aantal keren kan blijven remmen?
Wat als dit gebeurd is? Eenmaal dat hij terug druk krijgt slaagt de veiligheidsklep terug open?
Kan deze ervoor zorgen dat je in voorvering wel nog druk hebt maar in achtervering en de remmen niet meer, na een tijdje?
Wat als er alleen nog druk is op de voorste veren en voor de rest helemaal niets, geen druk meer in remmen voor en achter en ook niet in achterste veren. Stuurbekrachtiging werkt ook nog maar deze is apart van de remmen en veren.
Enkel voorste veren omhoog voor de rest geen remdruk en geen veren achteraan. Wat nu?
Druk aflaten via de drukregelaar en bediening op hoogste stand met draaiende motor. Zou hij dan moeten zakken.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bekijk eerst maar eens dit filmpje.
Het enige verschil tussen jouw Xantia en een CX is dat er bij jouw Xantia in het remgedeelte van het systeem een ABS-blok tussen zit en er Dirass op zit i.p.v. Diravi als stuurbekrachtiging.
Maar dat maakt voor de principiële werking van het hydraulisch systeem niet uit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dank je. Deze had ik ook al eens bekeken en geeft een goed beeld van hoe het werkt.
Alleen zie ik niet direct of er een link is met het veiligheidsventiel dat ervoor zorgt dat men voorste veren wel hoog blijven staan en al de rest niet meer werkt ( achtervering en voor en achterrem) misschien heeft dat daar geen invloed op of toch wel?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
https://godelind.home.xs4all.nl/citroen_guide.pdf
nee. Pomp zet druk op primaire systeem. HDregelaar laat druk door naar secundaire systeem binnen grenzen (140 -175 bar). Eerste stap is die vanne priorite en daardoor voorremmen. Die opent als er genoeg druk is (80 bar dacht ik). dan krijgen hoogte regelaars ook druk en daarmee de vering.
In de hoogste stand staat de auto hard op druk en hoog. De hoogterelaar zorgt ervoor dat de druk niet wegkan van de voorvering. Achter staat de veerdruk ook op de hoofdremklep. door remmen zonder motor aan, gaat daar dus druk verloren…. Voor niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, je vering aan de voorkant blijft hoog staan omdat de hoogteregelaar in een bepaalde stand staat. Als de wagen op de brug staat en je beweegt het witte plastic hendeltje moet je hem kunnen laten zakken.
De veiligheidsklep dient er puur voor om in het geval van drukverlies/leidingbreuk nog een aantal keren te kunnen remmen met de druk van de voorraadbol. Als de zaak weer ok is gaat die klep weer open.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dus als je aan de vooras aan de drukregelaar komt zou hij moeten zakken. Wat als dat niet het geval is?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even een paar opmerkingen: er lopen nu twee topics die elkaar erg raken. Je kunt je vragen veel beter stellen in je al bestaande topic dan weer opnieuw beginnen.
Daarnaast is het belangrijk dat je de juiste benamingen gaat gebruiken voor de onderdelen.
drukregelaar op de vooras? Huh? Dat is de hoogteregelaar dus.
de hogedrukregelaar, de unit met de bol er op, zit tegen de motor. Enz enz.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je hebt volkomen gelijk. Ik wou enkel deze topic gebruiken om een antwoord te krijgen op wat de veiligheidsklep net doet. Deze heb ik gekregen dus topic sluiten. Dank voor de opmerking…