Hallo iedereen,
Mijn naam is jonathan Ik heb een vraag, ik heb namelijk een berlingo 1.6 vti aangeschaft en zoek al een tijdje een antwoord op een vraag. Is het normal dat mijn kvs-temperatuurwijzer tussen de 70 en de 83 graden fluctueert? Wanneer ik echter op de snelweg of heuvelopwaarts (woon in de belgische ardennen) is de temperatuur echter stabiel op 83 graden, alsook bij warmer weer en stilstand. De peugeot garage verteld mij dat dit normaal is maar ik vind dit een beetje raar. De auto heeft 50000km gelopen en is een euro 5b. Kachel werkt ook perfect. Alvast bedankt voor jullie hulp
Niemand hier ervaring mee?
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik zit te denken aan een thermostaat die te vroeg opent, eenvoudig te testen door de motor te starten en dan voelen bij welke temperatuur het water de radiateur in gaat. Ik weet niet bij welke temperatuur hij moet openen maar 70 graden lijkt me aardig vroeg, zal je even moeten nakijken bij welke temperatuur hij moet openen.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een VTi heeft een gestuurde thermostaat, dus die grote variatie is te verklaren.
Alleen lijkt de sensor voor de meter te laag te meten.
Wees blij overigens dat je een temperatuurmeter hebt, in een C3 Picasso ontbreekt deze.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt alvast voor de reacties
Ed P schreef:Ik zit te denken aan een thermostaat die te vroeg opent, eenvoudig te testen door de motor te starten en dan voelen bij welke temperatuur het water de radiateur in gaat. Ik weet niet bij welke temperatuur hij moet openen maar 70 graden lijkt me aardig vroeg, zal je even moeten nakijken bij welke temperatuur hij moet openen.
Dus misschien is dit normaal dan? 70 graden wordt enkel gehaald bij lang uitbollen heuvelafwaarts in winterweer met kachel op maximum. Ook geeft de auto geen storing wanneer ik hem uitlees met würth wow programma. Alvast bedankt
René Jongejan schreef:Een VTi heeft een gestuurde thermostaat, dus die grote variatie is te verklaren.
Alleen lijkt de sensor voor de meter te laag te meten.
Wees blij overigens dat je een temperatuurmeter hebt, in een C3 Picasso ontbreekt deze.
Dus eventueel een defecte sensor dan?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Kan, de openingstemperatuur van de thermostaat is 105 C.
Het lijkt erop dat de mismeting ca. 20 C is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Jonathan:
83 graden is al te laag, en als hij dan naar 70 loopt dan is je motor veel te koud. Normaal loopt een VTI boven de 90 graden. ( En vrijwel alle moderne auto’s ook). Vergeet niet dat je temperatuur meter geen precisie instrument is.
Die 1.6 VTI’s hebben een “gestuurde” thermostaat, zodat de computer van de motor de temperatuur een beetje kan regelen.
Daarom zie je 2 elektrische aansluitingen op het thermostaathuis: boven voor de temperatuur voeler en aan de zij/achterkan die voor de thermostaat sturing. je zou eventueel de stuurstekker los kunnen halen en kijken of dat iets veranderd, maar dan heb je wel kans dat de ecu dat “ziet” en daar een foutmelding van maakt. ( Die je dan weer moet wissen).
Ik ben dus bang dat je thermostaat niet goed werkt c.q. kapot is. Dat is niet zo handig, want dan moet je het complete thermostaathuis vervangen.
To err is human, not to err is divine.
Verschillen de temperaturen niet dan naargelang model en uitvoering van de 1.6 vti? Bij peugeot bevestigen ze mij dit dat dit normaal is.