Andere garagist met meer ervaring ivm Citroën en hydrauliek is komen kijken. Normaal komen ze vandaag met een andere pomp en drukregelaar om te testen. Hij denkt dat daar het probleem zit. Wel vreemd zo ineens….
En is het probleem hydrauliekpomp en drukregelaar nu opgelost ?
Ik heb er weer niks van gehoord. Dus ofwel ist ni gelukt of…. tzal voor na t weekend zijn pfffff
Men geduld word echt op de proef gesteld hoor… de andere garagist is wel ne citroën kenner, doet ook geel wat oldtimers dus laten we hopen dat hij vindt wat er verkeerd is gelopen. Ik blijf het raar vinden dat ineens de pomp defect zou zijn….
De hydrauliekpomp wel LHM toegevoerd krijgt ( ndat schrijf je ), maar vermoe delijkgeen LHM geeft = pompt. Kan toch een luchtprobleem zijn.
De twee plunjers voor vering/remmen liggen hoger in de pomp als voor de stuurbekrachtiging, beide hebben wel dezelfde toevoerslang.
Ook komt het voor bij plunjerpumpen dat de plunjers in droogloop onvoldoende vacuum trekken, dus geen LHM. Is geen onbekend verschijnsel in de hydrauliekwereld.Dan moet je de pomp even helpen door de aanzuigslang aan het reservoir los te nemen, een trechter er op steken, ophangen aan de motorkap oid en LANGZAAM vullen met LHM zodat eventueel aanwezige lucht ontsnappen kan.
Dat is wat ik graag zou willen proberen. Eerder dan een andere pomp. Want ik kan dat echt ni geloven. Wel is het dan de vraag hoe het komt dat er lucht in het systeem is gekomen. Want hij aan de hydrauliek slangen enz niet aangekomen zijn bij het vervangen van de koppeling….
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik weet niet hoe het bij een Xantia zit, Sebbe, maar ik heb net mijn versnellingsbak XM eraf gehaald, en dan moet je wel degelijk de HD-redeglaar geheel verwijderen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inmiddels zijn we 10 dagen en 7 bladzijden verder; de Xantia rijdt nog steeds niet. Ik denk dat daarmee in ieder geval wel is vast komen te staan dat deze garagist niet weet hoe hydrauliek op een Xantia werkt en er ook geen belang bij heeft om het probleem snel op te lossen. Anders had ie dat wel gedaan namelijk.
Mijn voorstel is: haal die wagen weg bij deze garage, breng hem naar een garage die wel weet hoe het werkt en laat het oplossen want dit schiet echt totaal niet op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja awel omdat ik niet kon snappen hoe er ineens lucht in het circuit zou komen en alles werkte voordat hij de koppeling had vervangen heb ik hem ook die vraag gesteld. Of hij aan de hydrauliek was gekomen, bv slangen losgehaald of dergelijke. Hij beweer echter van niet en legde mij dan uit hoe hij aan de koppeling had gewerkt maar heb het niet gememoriseerd
Beste Waterman,
Dat is inderdaad de conclusie die we moeten stellen helaas en had ik het allemaal eerder geweten…
Feit is wel dat er nu een andere garagist mee bezig is met wel ervaring van de hydrauliek. Dit weet ik zeker. Een kennis van mij laat al zijn Citroën’s en dat zijn er een heel pak met vele oldtimers, bij deze garagist onderhouden.
Het lastige voor hem nu denk ik dat hij moet uitzoeken wat er gebeurd is. In mijn ogen toch iets verkeerd gelopen bij het vervangen van de koppeling.
Maar wat?
Pomp, hogedrukregelaar, veiligheidsklep, hoogteregelaar, abs
Ik ken er zeker niet genoeg van en daarmee dat ik jullie raad heb gevraagd en opgevolgd….
Nu duurt het voor mij ook wel te lang en wordt men geduld op de proef gesteld…
Als deze garagist het probleem ook niet vindt zal ik echt naar iets anders moeten zoeken. Alleen zijn er in deze geburen niet echt veel garagisten die nog genoeg kennen van deze oude techniek….
Ik zoek verder…
Sebbe schreef:Het lastige voor hem nu denk ik dat hij moet uitzoeken wat er gebeurd is.
Als je auto nu bij een garagist is die wel het Citroën-hydrauliek kent dan zou ik me daar niet veel zorgen over maken. Ik neem aan dat hij contact opneemt, of heeft opgenomen met de vorige om te weten te komen wat er gebeurd is. Zeg maar, monteurs onder elkaar. Die snappen elkaar wel.
Want laten we eerlijk wezen, voor jouw is het hele hydrauliek abracadabra. Tot nu toe heb jij als tussenpersoon opgetreden tussen forum en vorige garagist en dat heeft de situatie ook niet makkelijker gemaakt.
Ik ben overigens heel benieuwd wat nu uiteindelijk het euvel is.
Wim,
Disciplus Simplex
We hebben eindelijk nieuws. Koppige mens die garagist. Van in het begin zeg ik hem al dat er achter die ontlastschroef bij de drukregelaar een kogeltje zit en deze er zal uitgevallen zijn omdat hij deze schroef volledig heeft uitgedraaid…. ah ja dat ga ik eens bekijken zei hij. Na bijna 3 weken zich op de pomp te fixeren. Hij geeft druk maar te weinig???... en ik hem maar zeggen dat dat heel vreemd zou zijn omdat de stuurbekrachtiging wel werkt en de rest geen problemen had voor hij naar de garage ging… donderdag nog eens gebeld en nog eens gevraagd voor dat kogeltje…
Maar neen dat is een conische schroef en zit geen kogeltje achter…. ah vreemd op alle technische fiches die ik vind is dat wel het geval. Ik stuur u de fiches door. Gisteren dan toch eens andere drukregelaar geplaatst of enkel schroef en kogeltje dat weet ik niet juist. En hop Xantia ging omhoog!!! Je mag hem komen ophalen. Echter merkte ik op dat de achterkant op de hoogste stand stond. Maar bon hij moet daar weg dacht ik en misschien moet ik gewoon wat gymmen. Dat wat geprobeerd maar helaas. Vooraan deed hij alles naar behoren maar achteraan alleen hoogste en laagste stand… ik bel hem terug met het goede nieuws en hij viel uit de lucht. Ok breng hem dan maar terug. Nee ik zoek wel een ander oplossing, nog wat meer aan de hydrauliek prutsen dacht ik.
Dan maar gebeld naar de garagist die hem wat raad had gegeven en toch heel wat meer ervaring had met Citroën en hun hydrauliek. Kan je ermee tot hier komen en ik zet hem dan op de brug en los dit even op voor je.
Oei ja rijden met vering op hoogste stand achteraan, das niet goed en wil het niet nog erger maken. Maar was er 2 km vandaan en geen vluchtheuvels of dergelijke onderweg. Dus ja heel voorzichtig dan. En ja hoor 5 minuutjes werk en we konden weer vertrekken en dit met heel wat meer rijcomfort….
Deze garagist wou daar ook geen vergoeding voor. Vrijdagavond 17u30… fijn!!!! Maar beloofde hem dat ik hem een bak van zen favoriete drank zou komen brengen.
Een les voor mij: vertrouw je garagist niet zomaar als je hem vraagt of hij iets van een systeem ofzo kent. Ook al ben je er jaren klant en is het eigenlijk wel een goede technieker, maar van de hydrauliek begreep hij niks. Ze kunnen ook niet alles kennen of weten
Maar wees dan eerlijk….
We zijn blij dat de wagen terug op de baan is. Het ABS probleem is nog niet opgelost maar deze zal nagekeken worden bij de andere garagist. Lesje wel geleerd.
Dank voor vele meningen en raad. Alleen spijtig dat de garagist te koppig was om jullie raad op te volgen….
We kunnen terug beginnen met de Xantia wat te pimpen…. nieuwe geluidsinstallatie tweeters, luidsprekers voor en achter en misschien andere radio. Daar ben ik nog niet uit. Deze is nog van Blaupunkt met radio-cassette, NOSTALGIE….
Nogmaals dank allemaal!!!!
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een wijze les voor jou, maar hopelijk geen dure.
Ik ga er toch vanuit dat die prutser het uit zijn hoofd laat jou een factuur te sturen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nee daar is hij wel eerlijk in geweest. Heb enkel de kosten van de koppeling moeten betalen….
De rest was mijn fout niet zei hij
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Mooi dat het nu opgelost is. En ook goed dat de garage eerlijk toegeeft dat het zijn fout is dat het niet lukte met de vering perikelen.