Na het verwisselen van de koppelingsplaten doet mijn Berlingo(2007) rare dingen. Bij het starten is er even een verhoogd toerental, zonder dat ik op het gaspedaal trap. Ga ik van de eerste naar de 2e versnelling ook verhoogd toerental, idem 2e naar 3e. Vooral dat na-ijlen met optrekken maakt nogal een knullige indruk…van 3e naar de vierde versnelling gaat het bijna normaal. Voor de verwisseling van de koppelingsplaten was alles goed. Iemand een idee?
Brandstof : benzine of diesel ?
Maakt het verschil of de motor koud of warm is ?
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
in geval van benzine, misschien te snel gaan rijden bij eerste opstart na de reparatie.
‘k Zou beginnen met de accu een paar minuten losmaken, terug aansluiten, starten zonder gas te geven en de motor vrij laten lopen tot de ventilator aanspringt. De motorregelaar heeft dan z’n referentiepunten weer geleerd.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
1. Het is een benzine, koud of warm maakt niet uit.
2. Accuklem 5 min los/vast, daarna 15min laten lopen, nog hetzelfde.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Uit laten lezen met lexia/diagbox zou een of meerdere foutmeldingen moeten geven. Misschien heeft een forumlid in de buurt het op zijn laptop?
In welke regio woon je?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
FRL
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is vanuit Breda een beetje ver!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
boudesign schreef:Accuklem 5 min los/vast, daarna 15min laten lopen, nog hetzelfde.
Tegenwoordig is het ook belangrijk bij deze handelingen een pauze te nemen.
Dus accu losnemen:
. contact uit, motorkap open, deuren en ramen sluiten
. na 5 min accu los
En terug:
. accu aansluiten
. na 5 min pas weer verder
Dan weet je zeker dat alle elektronica in een rusttoestand is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nee, ook dat was het niet, René..
Inmiddels is het probleem opgelost: een sensor, die bediend wordt door het koppelingspedaal, werd niet geactiveerd. Na dit goed afgesteld te hebben was de klacht opgelost.