Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dit soort dingetjes tref ik aan ... Wonderlijk.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Tja wat moet je daarvan zeggen…
Ga je de draagarm van niet fluid-blocs voorzien? Dit is het eerste type zonder silent bloc. Heel wat makkelijker te vervangen dan het 2e type met. Ik zou niet 2 verschillende typen draagarmen door elkaar gaan gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb beide opties. Eerst maar ‘ns kijken of ik de draagarm los krijg. Bij m’n brek moet ik ‘m eruit flexen.
Vooralsnog ben ik even gestrand bij de kroonmoer die niet los wil. De as moet nieuwe hoezen, dus ik wil de hele zooi er even af hebben, dan heb ik meteen de ruimte.
Daarom vandaag maar even bezig gegaan het front eraf te halen om de D-riemen te kunnen vervangen.
De keienvanger is gelukkig nog in knappe staat.
Achter de windtunnel een hoop vliegroest maar geen hele nare verrassingen. Wel weer slakkenhuizen. Die kom ik echt óveral tegen. Ze moet lange tijd buiten hebben gestaan in een vochtige omgeving, dus het had allemaal heel veel erger kunnen zijn ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Vandaag eindelijk weer eens wat gedaan aan de blauwe. De onderste draagarm eruit gehaald en voor nu vervangen door een nieuw type. Ik heb de vervangende delen om de originele draagarm weer goed te maken, maar heb nog even geen idee hoe ik die oude bussen eruit krijg. Het nieuwe type past gelukkig ook.
Daarna begonnen met de aandrijfas. De hoezen daarvan zijn gaar. De naafmoer wilde natuurlijk niet los. Dus de hele zooi uitgebouwd om ‘m bij de plaatselijke garagist er even af te laten ratelen met de luchtsleutel. Mooi spul.
De ashoes aan de wielzijde is appeltje-eitje.
Maar de tripoïdekant is een dingetje.
Bij modernere assen kun je die er af halen maar bij deze is het één geheel. En er zit een stabilisator-ring aan de as, dus vanaf de wielzijde erop schuiven kan ook niet.
Ik heb de hoes al in kokend water gehad en geprobeerd om van de bovenkant van een frisdrankfles een geleider te maken, maar dat haalt weinig uit. Ik krijg het ding er niet overheen.
Is daar nog een andere handigheid voor?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Midfriesland schreef:... geen idee hoe ik die oude bussen eruit krijg.
Tja, dat wordt harken met een ijzerzaagje denk ik.
Midfriesland schreef:... Ik krijg het ding er niet overheen.
Is daar nog een andere handigheid voor?
Ik heb ‘m met een grote plate schroevendraaier één voor één over de stompjes gewipt laatst.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
In het verleden heb ik het gedaan met een stuk 22mm koperbuis, waar ik een afschuining aan gezaagd had.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Jeej! N.a.v. de tip van MiGS toch nog eens in de weer gegaan met heet water. Deze keer plus een ingevette dikke schroevendraaier als wig. Hoop gewurm, maar hij zit er om. En alles is nog heel.
Note to self: geen gele trui aan doen bij het klussen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Midfriesland schreef:Vandaag eindelijk weer eens wat gedaan aan de blauwe. De onderste draagarm eruit gehaald en voor nu vervangen door een nieuw type. Ik heb de vervangende delen om de originele draagarm weer goed te maken, maar heb nog even geen idee hoe ik die oude bussen eruit krijg. Het nieuwe type past gelukkig ook.
Voor het vervangen van de draagarmlagers hoef je in principe alleen het binnenste deel te vervangen. De metalen bus kan blijven zitten. Zo staat het ook beschreven in het werkplaatshandboek. Je vervangt dan het deel met het kunststof lagerdeel. Je kunt proberen ook de metalen bus te vervangen, maar als dit verder geen beschadigingen op het loopvlak (daar waar de kunststof bus in ronddraait) heeft dan voegt dat niet veel toe.
Als je het wel vervangt plaats dan eerst de metalen bus en pas als deze goed op zijn plek zit het binnendeel er weer in plaatsen. Een pers is dan wel een handig stuk gereedschap. Het vervangen is overigens wel een stuk eenvoudiger dan bij het 2e type met silent bloc.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Midfriesland schreef:Jeej! ... hij zit er om. En alles is nog heel.
GS1970 schreef:Voor het vervangen van de draagarmlagers hoef je in principe alleen het binnenste deel te vervangen. De metalen bus kan blijven zitten.
Ik ben nog niet eerder 1e-type bussen tegengekomen die niet volledig naar z’n grootje waren, maar als het nog in orde is dan is laten zitten veel gemakkelijker natuurlijk
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Intussen zit er nog altijd gestaag beweging in het blauwe project. De ophanging had ik eerder al klaar. Er moeten alleen nog even nieuwe veerbolletjes op de voorkant, dan is alles weer zoals het hoort.
De gereviseerde kachelmotor zit weer op z’n plek en werkt, de nieuwe distributieriemen en spanrollen zijn gemonteerd, de kleppen gesteld, een olieflush gedaan en nog allerlei kleinigheden. Daarna het front er weer voor gebouwd. Het begint weer op een auto te lijken.
Er zit al vanaf het begin een tikje in het blok. Het kleppenstellen en de flush hebben wel wat geholpen maar over is het niet. Maar volgens mij is er zo eerst wel mee te rijden. Het doel is om d’r op eigen kracht met een eendagskenteken naar de RDW in Heerenveen te rijden om er daar een NL kenteken bij te regelen. Lekker avontuurlijk, want het zal meteen de eerste rit worden die langer is dan de paar meter de oprit op en neer.
Maar goed, zo ver is het nog niet, dat komt allemaal nog.
Video’tje van het lopende motortje: https://www.facebook.com/100003472425593/videos/521028329823513/
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klinkt als een behoorlijk versleten nokkenas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En Tuimelaars.