Tijdens de zomervakantie 2019 met onze Eriba Troll caravan kreeg ik na een snelweg rit in het hete Portugal de melding ;stop- oliedruk laag bij stationnair toerental.
Ook liep de olietemperatuur regelmatig veel te hoog op. De dealer in Graus in Spanje constateerde dat één koelventilator was overleden.Er is een andere ventilator gemonteerd en ik heb de olie laten verversen met de dikste aanbevolen olie.De olietemperatuur bleef nu weer binnen grenzen, maar af en toe kwam de melding lage oliedruk toch terug.
Ook de laatste tijd, terwijl de buitentemperatuur toch laag is…
Wat zou er aan de hand kunnen zijn??
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Versleten drijf- en/of krukaslagers, verstopte oliezeef, ernstig versleten turbolagers…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Of simpelweg de oliedrukzender is de oorzaak.
De oliedruk bij warme Motor meten is zeker op zijn plaats.
Zou de oliepomp de boosdoener kunnen zijn?De auto heeft 310.000 km gelopen.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Meten is weten, maar meestal is er sprake van slijtage aan eerder genoemde onderdelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zoals waterman zegt: Meten !
Deze motoren hebben ook nog last van een specifiek probleem: Uitgelopen drijfstanglagers omdat de hoofdlagers kunnen draaien en er dan niet genoeg olie naar de drijfstanglagers gaat waardoor ze uitlopen. Ik zou er maar een echte specialist bijhalen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daarbij komt ook nog dat bij een veel te hoge olietemperatuur (waarom ben je daarmee doorgereden??) de olie zo dun wordt dat geen goede film meer gevormd kan worden in de lagers, met het gevolg dat Waterman schetste door metaal op metaal contact.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Achteraf hadden we dat niet moeten doen, maar we zaten met die eerste melding in the middle of nowhere in Portugal. En wat moet je dan op een zaterdagmiddag?
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoe is het verder afgelopen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dan doe je wat je kunt. Het kwaad was waarschijnlijk al geschied.
Als de olietemperatuur te hoog op loopt moet je het acuut “rustiger aan” doen, als je de mededeling “lage oliedruk” krijgt is het vrijwel altijd te laat.
Je C6 2.7 HDI heeft een warmtewisselaar om de olie snel op te warmen, maar ook om te koelen en geen aparte oliekoeler.
Als je water temperatuur nog OK was ( ook met 1 koelventilator), dan heb je waarschijnlijk te veel gevraagd van de motor. Die warmtewisselaar heeft maar een beperkte capaciteit en dan kan het zijn dat je bij bergop op de snelweg je olie (te) heet rijdt.
Maar moderne olie kun je best tot ruim boven de 130 graden gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat dan alles goed gaat:Ten eerste is de temperatuur in de lagers hoger dan in het carter en: De oliefilm wordt dunner als de temperatuur hoger wordt, die film breekt niet zo snel onder druk, maar de kleine vuildeeltjes in de olie worden dan wel groter dan de filmdikte en dan lopen je lagers iets uit. Resultaat te weinig druk bij lage toerentallen, melding oliedruk.
Het kan ook zijn dat je pomp niet genoeg meer pompt, dan circuleert er te weinig olie en krijg je hetzelfde resultatenlijstje met lagerschade als gevolg.
Dat is dus geen goed nieuws, want om het te verhelpen met je motor uit elkaar. Ook weet veelal pas na demontage wat er fout gegaan is, maar je kunt niet altijd achteraf het verschil zien tussen oorzaak en gevolg, zeg maar door “vernietiging van bewijsmateriaal”.
Helaas. Bij 321.000 km kan het best versleten zijn.
To err is human, not to err is divine.
Ik ben gehecht aan mijn C6, de fijnste auto die ik ooit gehad heb; ik ben benieuwd of het blok gereviseerd kan worden, of dat er een ruilmotor geplaatst zou kunnen worden.
Wie heeft op dit gebied ervaring?
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Johan Oldenhage, lijkt me goed moment om daar eens contact mee op te nemen. Zij hebben de ervaring en onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
johnfred schreef:Achteraf hadden we dat niet moeten doen, maar we zaten met die eerste melding in the middle of nowhere in Portugal. En wat moet je dan op een zaterdagmiddag?
Ik zou zeggen, kruip in je sleurhut, neem een borrel en een hap en vertrek heel vroeg in de ochtendkoelte.
Waarvoor heb je anders zo’n ding?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
JanSr, ik doe aanvullend ook een historische duit in het zakje:
In 1983 reden we vanwege de hitte overdag alleen nog ‘s nachts van vakantie in Rome in drie nachten naar de 2cv Wereldmeeting in Xanten met de eend. Overdag sliepen we langs de weg onder een boom. Man man, wat was het overdags heet in de PO vlakte en in Beieren. Maar door deze tactiek mooi geen oververhitting gehad, zowel humaan als technisch
johnFred Voor je C6 zou ik ook Oldenhage raadplegen voor een specialisten advies en een goed plan.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Monteur Ramond bij GJO heeft de V6 2.7 HDi van zijn auto zojuist helemaal gerevideerd.
Die had hetzelfde probleem, uitgelopen krukaslagers.
Dus ervaring zit daar zeker
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Bedankt voor het meedenken en adviezen; ik neem contact op met Oldenhage!