Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gisterenavond nog even lopen zoeken.
Het blijkt dat de Bosch ventilatoren er in twee maten (lees: doorsnedes) bestaan.
DE motor van de CX is 59mm doorsnede maar je hebt er ook van 73mm doorsnede. Die laatste heb je in een versie van 160w. Dat is dus duidelijk sterker dan de huidige van 75w.
https://www.techniekwebshop.nl/kachelmotoren-bosch.html
Een dikkere motor vraag dus wat creativiteit om te plaatsen
Verder is de vraag wat een zwaardere motor voor verschil maakt. De motor zou ook sneller moeten draaien om effect te hebben.
Ik weet nog niet of ik verder ga met dit experiment, omdat zo’n motor nog best duur is. Eens kijken of ik een tweedehandse kan vinden.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sneller draaien hoeft niet per se. De schoepen kunnen ook groter zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De waaier en het toerental daarvan bepalen de grootte van de luchtstroom.
Ga je de originele hergebruiken?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De vraag is ook of het verstandig is om 160 Watt te gaan jagen door de oude bedrading en weerstand die ontworpen zijn voor 75 Watt.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je de originele waaier gebruikt en het toerental blijft ook hetzelfde, dan blijft het gevraagde vermogen ook gelijk, ook al hang je er een motor aan die een hoger vermogen kan leveren.
Dus gelijk vermogen als origineel, is gelijke stroom.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik snap je punt, dan moet je er dus wel zeker van zijn dat de nieuwe motor niet meer toeren maakt.
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
dubbel
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ja, ik denk dat het weinig zin heeft om een andere ventilatormotor te monteren met dezelfde ‘waaier’.
Het vermogen kan dat idd wel hoger zijn maar als de motor niet sneller draait schiet ik er niets mee op.
Ik vraag me dus ook af of de ombouw zoals in het specifieke ‘bulletin’ is beschreven (de ‘BMW-motor ombouw’) wel enige zin heeft.
Inderdaad belast je ook het electrische systeem extra. Daar zou je dan wel weer een apart relais aan toe kunnen voegen.
Alternatief is dat je het hele systeem ombouwt voor een moderne ventilator dus ook met een ander schoepenwiel. Dat zou dan in het Behr-huis moeten passen. Het moet dan gaan om een ventilator waar de motor zoveel mogelijk in de ‘waaier’ zit
De huidige ventilator steekt dus nauwelijks uit. En daar past dan het deksel op.
De ventilatoren die ik vindt hebben meestal een uitstulpsel waar de motor in zit. Bijvoorbeeld deze
Die steekt teveel aan de bovenkant uit en dan past het kapje niet meer en komt wellicht zelfs in gedrang met het reservewiel.
Bovendien vind ik nergens afmetingen en specificaties van die dingen, behalve dat ze voor een bepaald type auto geschikt zijn.
Ook bedacht ik mij dat de verwarmingsradiator die in het kachelhuis zit je ook zou moeten vervangen door een zwaarder exemplaar. Anders krijg je wel een grotere luchtstroom maar wordt de verwarmde lucht per saldo wel kouder.
Het zelfde geldt omgekeerd voor de airco. Je kunt wel harder blazen maar dan zal de temperatuur minder koud zijn.
Het heeft dus alleen maar zin om gewone buitenlucht naar binnen te blazen.
Maar daar heeft Wijnand al een andere oplossing voor: een kapje op de motorkap….
Al met al ben ik er gaandeweg wel van overtuigd dat dit geen oplossing gaat worden.
Dit zou eventueel nog kunnen
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben het met je eens betreft grote kachelradiateur en airco verdamper, je zou dan moeten weten of deze overcapaciteit hebben.
Je zit ook nog met geluidscomfort. De fan in de max stand maakt al aardig wat herrie, in hoeverre wordt dat meer en ga je er dan weer geen gebruik van maken.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ging er altijd van uit dat deze upgrade een sneller draaiende fan zou opleveren. In een CX met airco is door de twee radiateurs (kachel en airco) de luchtstroom in het interieur een stuk minder dan in een CX zonder airco. Ik zou er best blij mee zijn als dat verschil overbrugd zou worden - en liefst nog wat meer. Merken ze achterin ook wat van de kachel of airco.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maartens schreef:
Dit zou eventueel nog kunnen
Dit gaat m.i. niet werken want de motor is dicht. Deze krijgt lucht van onder en de CX motor lucht van boven.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De lucht komt van boven, maar komt met een hoek in het fanhuis, dus eigenlijk van de zijkant.
Bovenop zit een het deksel.
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik ben er inmiddels wel achter dat het simpelweg verbeteren van de ventilator door de motor te vervangen geen optie is.
De Bosch motortjes heb je weliswaar in verschillende ‘diktes’ en daarmee met verschillende vermogens maar voor zover ik het kan vinden is de draaisnelheid wel altijd ongeveer gelijk (3500-4000 rpm).
Dat betekent dat je een motor moet vinden die sneller draait en/of een ‘waaier’ te zoeken met grotere schoepen.
De Bosch motortjes kun je wel los kopen. Losse ‘waaiers’ kan ik niet vinden. Dus dan moet je een hele unit kopen (motor + waaier) en dat passend zien te krijgen.
Ik haak af. Dat komt ook omdat:
- je vind nergens een goede opsomming van de specificaties van de motortjes. Zelfs voor de Bosch motortjes kan ik geen ‘datablad’ vinden waarin alle specificaties bij elkaar staan (vermogen, afmetingen, snelheid etc). Hier en daar kon ik wel wat vinden maar die info was ook niet eensluidend.
- bij de ‘units’ kun je al helemaal geen losse specificaties vinden. Het enige dat je vindt is dat een bepaalde unit geschikt is voor een bepaald type auto. Dat is zoeken als een speld in een hooiberg.
- stel dat je iets vindt dat redelijk zou passen dan moet je nog steeds gaan ‘verbouwen’. IK heb op zich geen bezwaar ertegen om de CX aan te passen en te wijzigen maar het moet in mijn ogen wel redelijk origineel zijn. Ok, ik geef toe dat ik een tellerblok heb gemonteerd van een eerdere jaargang van de CX (ik heb de gele snelheidsmeter en toerenteler ipv de zwart/gele en ik heb de oude grille ipv het ‘stroomlijnmodel’ van 1984) maar dat is in ieder geval origineel CX en ook wel weer makkelijk terug te bouwen.
Het verbouwen van de kachelunit gaat me te ver.
- vraag is of het veel gaat opleveren als je een ventilator monteert met een hogere opbrengst. Ik denk dat per saldo de warme lucht weliswaar harder het interieur wordt ingeblazen maar per saldo ook kouder is omdat de warmtewisselaar nu eenmaal afgestemd is op deze hoeveelheid lucht dat er door gaat.
- meer luchtsnelheid = meer lawaai zoals Arjen ook al opmerkt.
- het is een auto waar ik max 2000km per jaar mee rijd. Ik rij niet in de winter, dus verwarming en ontwaseming van de ruiten is geen issue. Voor de airco zou het wel een optie kunnen zijn.
Kortom: mijn conclusie is dat het ombouwen nauwelijks een reële optie is.
De verbouwing met de zoals deze dus op het internet te vinden is (de BMW-ombouw)is een ombouw waarbij je een ‘dikkere’ Boschmotor inbouwt. Dat zal inderdaad redelijk te doen zijn, hoewel de bevestiging anders is, maar - zover ik kan vinden- is de draaisnelheid van die motor niet wezenlijk anders. M.i. is het verschil max 500 rpm, maar als gezegd, ik kan nergens een overzicht van de specificaties vinden.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou er gewoon voor zorgen dat het originele motortje zo soepel mogelijk draait.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik zit voor mezelf ook nog steeds met de gedachte dat de ventilatie beter moet kunnen.
Maar dan zonder verbouw aanjager.
Ik zit te denken aan die ventilators wie in de computer zitten en deze net achter de lucht uitstroom monden te zetten.
Voor extra stuwing
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.