Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Houd ik in gedachte Lucas.
Gewoon nog geen tijd gehad goed naar dat stuurhuis te kijken met blok uitgebouwd, omdat t allemaal toch wat meer tijd kostte dan ik hoopte
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Vandaag niet zo’n productieve dag. Startmotor, HD-regelaar verwijderd en geprobeerd de bak eraf te trekken.
Die blijft op op een plastic ring van het druklager hangen. Met blok los, is het lastig houvast te krijgen.
Wel even de bescherming van het stuurhuis eraf gehaald, en ik denk dan JanSr gelijk had met dat silent blok wat uitgelubberd is. Ik kan de bekrachtigingscilinder wat heen en weer bewegen in deze bevestiging.
Iemand nog een tip hoe dit los te krijgen, moet het stuurhuis eruit, of kan de cilinder allen losgemaakt worden.
Tot slot wel even de Dasty geprobeerd om wat te ontvetten.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ligt dat blok nog op de grond? Dan kan je er nauwelijks serieus aan werken.
Met een motorlift op een werktafel wordt dat allemaal een stuk handiger.
Bak en blok moet je toch vrij snel uit elkaar kunnen krijgen met wat hardhouten wiggen?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Eens Jan, maar de auto staat ergens in een loods, en ik moet het doen met wat ik heb. Houten wiggen ertussen dus, Enting Zwartsluis adviseerde ook gewoon geweld te gebruiken. Ik wou t graag heel houden…
Had het blok wel in een takel hoor
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Handgeschakeld of automaat?
Bij een automaat zou ik zorgen dat bak en motor enigszins parallel blijven bij het open wrikken.
Er steekt een flinke holle as in de automaat, die de oliepomp aandrijft.
Bij een handbak heb je dat niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Handgeschakeld, MG5T, koppeling bediening hydraulisch. Lager zit met een plastic clip in de drukgroep geklemd, dat wil nog even niet los
Die plastic druklagers willen nog wel een vastsmelten als de koppeling te heet is geworden ( met slippende koppeling bergop, of een te moeilijke hellingproef etc). Dan helpt alleen nog een beetje extra kracht. Zit de bak al wel een beetje los ? Als hij helemaal geen mm wil bewegen heb je misschien een bout vergeten. Been there done that..
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Bak is een 3 cm los, zou kunnen dat dat plastic idd wat versmolten is, maar t is 13 jaar geleden dat ik met de auto gereden heb. Probleem is dat je nergens echt houvast hebt, hij kantelt wat heen en weer.
Maar hardhouten dingen ertussen moet lukken.
Wellicht was ik te voorzichtig, maar geen zin om een stuk alu van de het koppelingshuis af te breken.
Als je houten wiggen op 3 plaatsen aanbrengt dan heb je geen puntbelasting, dat geeft een laag preekrisico.
Ik ken de schroefdraad net, andere zou je er tapeinden/draadeinden in kunnen schroeven met moeren erop en die langzaam aandraaien.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Vandaag redelijk productief: versnellingsbak eraf door de as van de koppelingsvork eruit te trekken. Koppelingsplaten waren wel redelijk aan vervanging toe. Daarna vliegwiel eraf en de kering eruit. Lekte een klein beetje dus ook wel nodig.
Gloeibougies en 1 verstuiver die iet helemaal erin gedraaid was verwijderd, wat olie in de cilinders gespoten.
Helaas kreeg ik de motor niet rondgedraaid vanaf de krukas. Wellicht toch even met startmotor proberen.
De rubber keerringen van de schakelvork zitten wat raar, klopt dit wel?
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik heb ivm olielekkage de ring onder deoliekoeler vervangen. Weet iemand wellicht met welk moment deze moet worden aangedraaid?
Ring 4 vervangen, schroef 2 moet aangedraaid.
Overigens zelfde probleem ervaren als elders op dit forum met oliekeerring van de krukas. Als je niet het originele stempel hebt, is het lastig om de precieze diepte ligging van de keerring te bepalen.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik heb hem met fingerspitzengevoel aangedraaid, niet te vast in ieder geval gezien de oliering, een beetje net zo vast als het filter.
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Vandaag distributiezijde aangepakt. Nieuwe krukaskeerring, belansasriem en rollen, en distrinutie.
Stuurhuis eruit om eea aan te repareren.
Standkachel eruit om van nieuwe onderdelen te voorzien.
Versnelllingsbak van nieuwe keerringen voorzien.
Gaat met origineel Citroen gereedschap toch net ff wat makkelijker
Het lukte me niet om de riem van de waterpomp los te krijgen. Leek een torx 35? Bestaat dat
https://www.dropbox.com/s/ciy74kl9cffkzg2/2021-05-07 12.35.36.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/jsjdn3b54bijpef/2021-05-07 13.50.30.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/2on69nrh5yzoogc/2021-05-07 16.14.07.jpg?dl=0
Torx 35 bestaat zeker.
To err is human, not to err is divine.