koelfan radiator defect?
FLYING DUCKMAN
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005

- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Gepost: 09 mei 2013 02:09 PM

De laatste week merkte ik dat de motortemperatuur flink op liep als ik hem stationair liet draaien. Vandaag tot de conclusie gekomen dat de koelfan niet aanslaat.

Ik heb hem nog niet getest met een plus en een min, dat ga ik nog doen. Hij piepte en rammelde al wel een tijd, er is een kans dat hij gewoon defect is.

Maar zijn er nog andere manieren om te concluderen waar het defect zit?
Ik zou denken aan een zekering of een relais. Iemand suggesties?

Groeten Flying Duckman

Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)

(en nog een Saab 900i)

Profiel  
 
Jan van der Tol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 26-02-2010

- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Gepost: 09 mei 2013 04:10 PM
  [ # 1 ]

Beste,

Ik heb een het zelfde gehad.
We kwamen zelfs in Italie stil te staan.
Bij mij was de eerste keer de koelfan van het motortje afgekomen.
Van tevoren maakte de fan al heel veel lawaai.
Dat kwam omdat de koelfan ruimte op het asje had gekregen.
Ik heb op de sloop een andere gevonden en daarna was het probleem opgelost.
Mijn Xsara heeft 2 koelfans en een jaar later ging de andere lawaai maken.
Gelijk weer op de sloop gaan zoeken en de andere vervangen.
Daarna geen problemen meer gehad.

succes

Xsarajan

Profiel  
 
FLYING DUCKMAN
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005

- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Gepost: 10 mei 2013 04:23 PM
  [ # 2 ]

De oplossing bleek heel simpel te zijn. Stekker van de koelfan zat wat los, wel even gecontroleerd of hij werkte en dit werkte, de stekker weer goed aangesloten, even warm laten draaien en opgelost.

Groeten Flying Duckman

Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)

(en nog een Saab 900i)

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 mei 2013 07:33 PM
  [ # 3 ]

very good

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
paul bosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 30 maart 2021 07:23 PM
  [ # 4 ]

Beste lezer

Heb vandaag met kokende motor langs de kant gestaan fan deed niks

Thuis gekomen zekeringen gecontroleerd goed
Fan uitgebouwd fan aangesloten op 12 volt draaien
Fan stekker gemeten uit de koets daar staat netjes 12,5 volt op

De wagen heeft airco en is uit 13-08-2003

Wie kan me verder helpen

Heb het met de kachel ventilator uit een bmw gehad op de 12 volt deed die het in de auto niet zelfde als met de xsara
Nieuwe kachel motor gehaald en werken zou dit ook voor de xsara werken

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 30 maart 2021 09:09 PM
  [ # 5 ]

Er zit dan vast nog een thermoschakelaar in de radiator?
Mogelijk is die kapot of de contacten zijn geoxideerd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 maart 2021 08:31 AM
  [ # 6 ]

ouderwetse fans krijgen 12 volt of worden aan min geschakeld door een radiator schakelaar. Nieuwe fans hebben een voedingdraad en een stuurdraad die hem ‘aan’ zet. Die kan je niet zomaar uitwisselen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
paul bosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 31 maart 2021 10:52 AM
  [ # 7 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Oké maar als ik op de fan stekker meet tussen de 2 draden het ik netjes 12.5 volt en de fan los dus rechtstreeks op de accu doet het ook

Dus wat kan het dan wel wezen

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 maart 2021 11:23 AM
  [ # 8 ]

Toch het thermocontact als deze schakelt naar massa (min).

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
paul bosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 17 april 2021 07:42 PM
  [ # 9 ]

Probleem opgelost er was een kabel door geoxideerd

Dit was de kabel die van het fan huis naar de stekkers achter de bumper gaat dus alles gedemonteerd en het stukje kabel gesoldeerd en nu werk het weer

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook