Ik ben er nog niet uit maar het lijkt er op dat de motor van de rechter koelvin kapot is. Is het niet de rechtermotor als je er voor staat die het meest vaak kapot gaat?
De relais heb ik er uit gehaald en contacten doorverbonden; de linker gaat draaien maar de rechter wil niet.(met doorverbinding van die draden natuurlijk)
Ik heb nog niet de tijd gehad helaas om er een andere vin in te zetten; het is nogal een gedoe om er bij te komen; de bumper hoeft er niet af volgens jouw methode?
Dus de radiateur en condensor van de airco loshalen en dan zou ik er tussen moeten komen hoop ik; of ik moet ook een speciaal sleuteltje maken.
Hoe had je dat sleuteltje gemaakt?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Feije schreef:Pukkeltje1956 schreef:Als de auto net gestart is moeten beide vinnen even op vol vermogen draaien.
Apart, dat hebben ze bij mij nog nooit gedaan . Ja met warme motor als het nodig was natuurlijk wel, maar verder niet. Nou heb ik geen 1.8 16v, maar bij zowel mijn Tct als mijn v6 is de aansturing van de fans niet wezenlijk anders voor zover ik weet.
Ik heb het ergens gelezen en de praktijk is dat die van mij het zo doet. Ik zal wel even in hayns kijken of die er wat van zegt.
Juriaan schreef:Ik ben er nog niet uit maar het lijkt er op dat de motor van de rechter koelvin kapot is. Is het niet de rechtermotor als je er voor staat die het meest vaak kapot gaat?
De relais heb ik er uit gehaald en contacten doorverbonden; de linker gaat draaien maar de rechter wil niet.(met doorverbinding van die draden natuurlijk)Ik heb nog niet de tijd gehad helaas om er een andere vin in te zetten; het is nogal een gedoe om er bij te komen; de bumper hoeft er niet af volgens jouw methode?
Dus de radiateur en condensor van de airco loshalen en dan zou ik er tussen moeten komen hoop ik; of ik moet ook een speciaal sleuteltje maken.
Hoe had je dat sleuteltje gemaakt?
Nee meestal niet maar alles kan kapot. Voor het sleuteltje heb ik een pijpsleutel afgezaagd en er een moertje opgelast. Dan kun je met een ratelringsleutel op de moer en de zaak losdraaien. Gaat wel heel lastig en kost een je aan paar wondjes aan je handen. En ja de radiatoren loszetten en iets naar achteren geeft iets ruimte. Dan hoeft niet alles uit elkaar.
en ik neem aan dat je alleen de motor wil vervangen.
Alleen de motor met vin ja
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Oké succes
Vandaag de bumper en het voorfront van de auto gehaald.
Het frame met de ventilatoren was goed te verwijderen, ik heb er een andere motor met vin ingezet, en ja hoor; ze draaien!
Met de bruine stekker op het thermostaathuis los eerst even kort op halve snelheid om dan door te schakelen naar volle snelheid.
Wat me opviel; met draaiende motor gaan ze op halve snelheid draaien als de interieurventilator draait, met airco uit ook gewoon.
Met motor uit en contact aan dan weer niet, enkel met draaiende motor. Raar eigenlijk dat ze draaien met koude motor en de interieurventilator aan.(ik zou denken dat ze aan de airco gekoppeld zaten zoals bij andere auto’s)
Ik neem aan dat ze nu ook aanslaan als de motor over de 90 graden gaat.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Nadat de koelvinnen met warme motor zijn aangeslagen, bij 90 graden slaan ze al aan, is het niet meer zo dat ze aanslaan als ik alleen de interieurventilatie laat draaien.
Nu wel geschakeld als ik de airco aanzet; dan gaan ze pas draaien; goed dus.
Raar deze verandering ineens; alsof hij zichzelf moest inleren.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Had je misschien de interieurventilatie op ontwasemen staan?
Dan gaat namelijk de airco aan zonder dat het lampje brandt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
nee het was echt bij alle standen van de ventilator of bedoel je of de schuif van de lucht toevoer naar de voorruit gericht?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat laatste denk ik. Overigens is het nieuw voor mij dat de airco dan ook bij een Xantia automatisch aan gaat, al verbaast het me niet heel erg. Het betekent dan denk ik wel dat je de airco dan niet eens uit zou kunnen zetten, zelfs als je dat zou willen? Want dat kan bij andere auto’s die ik ken (waaronder de XM) wel.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Zou zeker kunnen dat ik de schuif op de voorruit had staan, dan zou dat het kunnen zijn waarom de vinnen altijd draaiden met draaiende interieurventilatie.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ontwasemen is inderdaad de luchtstroom naar de voorruit. Dan gaat de airco aan. Is bij mijn C4 ook zo, maar daar zie je het in de display.
Het idee er achter is dat met de airco aan de lucht eerst afgekoeld en dus gedroogd wordt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inderdaad; zet ik hem op de ontwasemen stand dan gaan de vinnen draaien; vanwege de ingeschakelde airco dan dus! Dank voor de tip; ik had het zelf niet kunnen verzinnen dat het dat was!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij had de sm dat al in 1970.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.