Balen van de motorkap
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inmiddels even langs de sloop geweest en de volgende buit meegenomen; Startmotor (Die ga ik zo proberen; de spoel werkt in ieder geval wel; Bendix komt uit!)
Dashboardkastlichtje
die 2 groene lichtjes achter ventillatie bedieningspaneel en asbak (onbeschadigd)
Klokkenspel met temperatuurmeter waarvan alle hoekjes nog heel zijn (!)
Schakelstang met goede busjes (ik bij die van mij voor nood een stukje tuinslang als bus gebruikt)
Zekeringhouder koplamp (in line zekering) Die heb ik nog nooit in het echt gezien; zijn er allemaal tussenuit gehaald hier.
Onbeschadigde asbak
werkende dashboarddimmer
Koppelings afstellingbout op de koppelingshevel, + dat stangetje.
Ik zag ook nog twee schitterende Zuid-Afrikaanse gordelsloten (chrome met Afrikaanse tekst), maar kreeg de bout daarvan in de vloer niet los; heb er flink kruipolie op gespoten; volgende keer haal ik die los.
Lekker boodschappen doen zo!
De buts heb ik uit de motorkap weten te kloppen, maar lak is wel beschadigd
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisteravond de sloop starter erin geknutseld. Hij stond al een jaar of 20 stil en buiten, dus ik heb hem eerst maar eens een minuutje rondgedraaid met de boormachine om borstels en anker een beetje op elkaar te laten inslijten en stof en aanslag te verwijderen. Eerst getest met startkabels, maar dat werkte niet, toen toch maar even op de DS geschroefd om te testen; Wat een verschil! Hij jast hem echt hard rond! Veel beter. Dezelfde avond dochter van wiskunde bijles opgehaald met de DS, op de terugweg begon ze op 3 poten te lopen… Je verveelt je geen moment met een DS. Vanmiddag tijdens de lunch even bougiekabels checken, dan bougieschachten inspecteren op olie, als dat geen uitsluitsel biedt bougies eruit halen. Ik heb eindeljk mijn ali-express remluchtsproeiers gekregen en die erin gedraaid; sproeier is kleiner dus hij zal rijker staan nu (In ZA kregen DSsen voor Johannesburg/pretoria grotere remluchtsproeiers, want die steden liggen opo anderhalve kilometer hoogte; Ijlere lucht. Ik woon aan de kust, dus zeeniveau, dus terug naar originele 120 en 140 remluchtsproeiers) Zal dus ook stationair opnieuw moeten afstellen.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Eerder deze week is de Traction opgehaald door de nieuwe eigenaar. De dappere man is er zo mee naar huis gereden; 150 km, zonder ooit zelf in een traction te hebben gereden. Hij kocht hem na een proefrit van 1 kilometer waar ik de bestuurder was.
Maar nu dus eindelijk plek in de garage voor de Pallas! Gisteren de pallas weer even naar buiten gereden voor een goede wasbeurt en ze had een plasje achtergelaten in de garage bij haar linkerachterwiel. Gelukkig heb ik de Kurt-de-ds-god-superlekzakken op voorraad dus die ga ik vanmiddag meteen vervangen. Linksachter was de enige lekzak die ik nog niet had vervangen.
Gisteravond nog even heerlijk gezeten en gestaard naar het nieuwe uitzicht in de garage.
Het uitzicht tot afgelopen woensdag;
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik kan je foto’s niet zien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Op deze manier wel?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wat een mooie heldere binnenverlichting!
En mooie foto natuurlijk
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje! Ja, mooie bolle pallas lampen binnenin met echt glas eromheen; dat geeft wat mooier licht dan de normale rechthoekige plastic kapjes. Ik had voor de 2 lampjes (luxe!!!) in de kofferbak ledlampjes erin gezet, maar dat is erg lelijk bleek licht. Net al eentje vervangen door een warme gele lamp, morgen ook even eentje kopen voor de andere kant. 2 e lekkage aan de nu nieuwe lekzak ook verholpen; Hij klemde gewoon niet hard genoeg om de veercylinder. Getest door te gymmen; nu kurkdroog. Vanmiddag tuidens de lunch slangetje gemaakt aan slot achterklep, zodat die nu naar buiten afwatert. Helaas wel te laat want achterrand van de achterklep is inmiddels flink verroest (heeft door trage verkoop traction bijna 2 jaar buiten moeten staan 2 km van zee in een stad met veel zware industrie; Alles roest hier) Ook nog even de achterklepveren vervangen door 2 stevigere exemplaren. Morgen weer een stukje rijden. De motor blijft wel gevoelig voor roet op de bougies bij regelmatig starten maar niet rijden (motor blijft koud) Roet uit de uitlaat en lopen op 2-3 pitten. 2 kilometer rijden en alle 4 doen weer mee.
Je zegt dat de motor last heeft van de bougies na veel starten maar niet warm laten lopen.
Ik denk dat je best een graad hetere bougies monteert. Die branden sneller schoon.
In de tijd dat de oude specs voor de bougies werden vastgesteld hadden we nog loodhoudende benzine, die verbrand “heter” en dus branden de bougies gemakkelijker schoon. Tegenwoordige benzine verbrand “koeler”: Met hetere bougies compenseer je dat.
Elke bougie is een compromis: Maar ik denk niet dat je de andere kant van het bereik van de bougie kunt opzoeken, d.w.z. minstens 30 minuten op volgas rijden.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Das een goeie: er zat een ngk 6 in, maar volgens het boekje moet in een ds 23 een ngk7 in (=kouder) dus die heb ik er in gezet. Toch maar weer zesjes in dus (ngk bougies kosten hier anderhalve euro, dus das geen probleem)
Bedankt voor de tip!
In de Franse RTA’s wordt voor de DS23 carb. een wat warmere bougie genoemd dan voor de DS23 Inj.
In die laatste gebruikte ik de Champion L87Y, die ook in RTA genoemd wordt.
Voor beiden wordt een elektrodenafstand van maar 0,6 mm genoemd.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb gisterenavond de Eyquem C42S erin gezet die ik nog in mijn archief had; die zijn equivalent aan NGK B6HS. Zometeen een stukje rijden
Daarvan staat de elektrodenafstand standaard op 0,75 mm.
Heb je die verlaagd naar 0,6 mm zoals in de RTA staat?
Maar ook in dit overzicht https://www.eyquem.com/en/product/eyquem-spark-plug-c-42-s/
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ja! Ik heb ze op 0,6 gezet, dankjewel. Hier nu takkeweer, dus de proefrit stel ik nog even uit