Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Uit de aircopomp van mijn Xantia v6 komen al een poosje nogal onheilspellende geluiden en de magneetkoppeling heeft ook zijn beste tijd gehad, dus heb ik besloten dat het tijd wordt om eens te gaan zoeken naar een nieuwe pomp.
Bij mijn weten werden de originele compressors door Sanden gemaakt, maar die kan ik nergens vinden. De dealer hoef ik denk ik niet eens te proberen. Als het nog niet NFP is zal het behoorlijk prijzig zijn. Normaal zou een Valeo dan mijn eerste keus zijn, maar die is ook nergens leverbaar voor zover ik kan vinden. Eigenlijk geldt dat voor de meeste merken. De enige merken die ik wel kan vinden zijn Meat & Doria (volgens mij geen A-merk, maar correct me if I’m wrong), NRF, Lucas en Nissens. Hiervan is de Nissens de goedkoopste, maar om me heen heb ik een paar wat mindere ervaringen met compressors van Nissens gehoord. Nou is dat natuurlijk niet zo’n hele grote groep, dus ben ik wel benieuwd wat de ervaringen hier op het forum zijn met compressors van Nissens. Ook ervaringen met de andere merken hoor ik natuurlijk graag!
De prijzen van de compressors liggen overigens maar een paar tientjes uit elkaar. Aan een compressor die vlak na de garantieperiode begint de janken heb ik niets, dus ga ik het liefst op zoek naar de beste. Maar zou er eigenlijk wel verschil zitten in de compressors? Of komen ze allemaal uit dezelfde fabriek? Volgens de plaatjes is de compressor van Lucas de enige die een metaalkleurige riemschijf heeft in plaats van een zwarte - wat zou suggereren dat ze niet allemaal hetzelfde zijn - maar het zou me niks verbazen als je toch een compressor met zwarte riemschijf krijgt als je hem bestelt…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ook binnen de merken zijn er grote verschillen in maatvoeringen.
Dat betreft dan de ophangsystemen, maar ook de hartafstand van de riemschijf tov de ophanging.
Om het dan nog maar niet te hebben over de plek van de aansluitingen.
Oftewel, ga uit van het artikelnummer in de Citroën DataBase, en kijk dan of je er aan de hand daarvan eentje kunt vinden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Alle compressors zijn geschikt voor het onderdeelnummer van Citroën (6453 AX), dus ze zouden allemaal moeten passen. Als het niet past, wordt dat ook gauw genoeg duidelijk natuurlijk . Het is meer dat ik me afvraag of er verschil in kwaliteit tussen de verschillende merken zou zitten. Als dat zo is, wil ik natuurlijk graag de beste erop zetten.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
De originele is inderdaad een Sanden met artikelnummer 6453AX.
Als ruil exemplaar wordt de Sanden 6453GP genoemd.
De prijskaartjes die er aan hangen zijn resp. € 1130,99 en € 679,51. Ze zijn niet NFP
Zijn ze bij de Vos of Bart Ebben niet te vinden?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Oef, €680 voor een ruilexemplaar is bijna drie keer zoveel als een nieuwe aftermarket. Dat het nog niet NFP is valt me dan weer mee. Misschien gebruikten ze die aircopomp nog tot het einde van de productie van de ES9? Dan zat ‘ie ook nog in de c6 en de c5-III. In zo’n geval is het weer niet zo gek dat ze nog niet NFP zijn.
Een compressor van een sloper zou natuurlijk kunnen als ik het kan vinden. Zouden die beter zijn dan aftermarket? Ik zou verwachten dat die allemaal al wat op leeftijd zijn. Twee jaar garantie kan ik hoe dan ook vergeten bij een sloper natuurlijk . Het probleem is dat ik ‘m ook weer opnieuw moet laten vullen als zo’n compressor dan binnen no-time stukgaat. Daarmee alleen al ben je bijna €100 verder. Goedkoop is dus best wel snel duurkoop met zulke dingen. Maar bij €680 voor een (gebruikte) originele kan ik dan weer de gok van een aftermarket wagen. Als ‘ie toch stukgaat kun je er zelfs nog eentje bij kopen én het systeem laten vullen voordat je aan datzelfde bedrag komt.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Bij de latere V6-en zijn andere Sandens gebruikt, die hebben een tuimelschijf waarmee de opbrengst geregeld kan worden.
De 6453VJ zoals die onder andere in de V6 PH2 die ik had, en C6 zit, kost nu nieuw € 864,94.
Ik denk dus eerder dat de in jouw V6 gebruikte Sanden juist weinig gebruikt wordt, en daarmee duurder is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik heb ook wel eens gezien dat zulke onderdelen weer duurder worden de laatste paar jaar voordat ze NFP worden. Het zou denk ik ook best kunnen dat zo’n compressor een jaar of vijftien geleden juist een stuk goedkoper was dan die nieuwere Sanden (en ook goedkoper dan ‘ie nu is).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Volgens de citroen onderdelensite : SD7V16 1209 of je neemt de SD7V16 1141
Die zie ik voor 200 a 300 voorbij komen NIEUW !!!! zou ik niet moeilijk overdoen anders wordt het toch de gratis versie ARKO genaamd
P.s. deze is uitverkocht maar met de bovenstaande 2 varianten en wat googelen lukt het jouw ook wel
https://www.ebay.de/itm/Klimakompressor-Sanden-Neuteil-Made-in-
115 euro voor een gereviseerde Condition:Remanufactured “Fully remanufactured back to original factory specification”. Mocht je nou echt krap bij kas zitten dan kun je ‘m ook afbetalen in 12 maanden
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Da’s nog beter te vinden dan ik had verwacht, zelfs nieuw . Ook wel tegen prijzen die een stuk vriendelijker zijn dan de dealer ervoor vraagt.
Ik ben uiteindelijk voor een Nissens gegaan, omdat dat voor een nieuwe toch wel verreweg de goedkoopste was (€214,30, daar ging nog 12% af met een kortingscode). Mocht dat ding nou toch stukgaan binnen een paar jaar, dan zal ik dat hier wel even melden natuurlijk.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nissens is best goed hoor. Hella bouwt ook goede spullen.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik weet dat ze goed bekend staan, maar net bij mij en de mensen om me heen gaan hun spullen dan natuurlijk weer wél stuk. Ach, statistisch moet deze dan wel heel blijven .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)