Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dirk D schreef:Wauw, klasse Han!
En bedankt voor de links!Wat zijn de plannen met de Estafette nu die is goedgekeurd?
Ik weet het nog niet Dirk. Het was een enorme klus, alles wat enigzins rot was is er nieuw ingelast, de motor is uit elkaar geweest, de versnellingbak is uit elkaar geweest, de remmen zijn gereviseerd, er zitten vier nieuwe banden onder, hij zit nieuw in de lak en alle holle delen zitten vol met vet.
Dus mocht ik hem ooit verkopen, dan wordt het geen koopje, 800 uur werk mag ook een beetje worden betaald en anders kopen ze zelf maar zo’n roestbak en gaan ze lekker zelf aan de gang.
Maar ik ga er eerst mee rijden, nostalgie beleven.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Misschien leuk voor jezelf beginnen Han? Loodgieter, cv monteur ofzo?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Mobiele studio…
Maareh, mooi, gefeliciteerd met de foutloze APK!
waterman schreef:Misschien leuk voor jezelf beginnen Han? Loodgieter, cv monteur ofzo?
Dat traject heb ik reeds achter de rug en de vorige Estafette had ik idd ingericht als mobiele studio. Heb ik ook nog het geluid mee geregeld op festivals.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Vandaag zag ik in Hilversum deze camper. Op afstand dacht ik eerst een heel oude Taunus of Hansa, maar het bleek een FIAT 238 uit 1977, in prachtige staat. Is dit model er ook bij andere merken ? Is deze er ook als Citroën of Peugeot ?
Voorzover ik weet heeft alleen Fiat deze gemaakt en ik heb ooit een splinternieuwe gereden van de baas. Fijne bus wel, maar zeker niet probleemloos.
wisizu schreef:... FIAT 238 uit 1977, in prachtige staat. Is dit model er ook bij andere merken ? Is deze er ook als Citroën of Peugeot ?
Niet als gezamenlijk platform of zo. Citroën had de HY. Peugeot had de J7, later J9.
Ook Alfa Romeo had iets op dat gebied:
De charme vind ik was het rijden met open schuifdeuren zoals bij de Estafette en de J7/J9.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die busjes dateren nog uit de tijd dat elk merk zijn eigen auto’s ontwierp en maakte (licentiebouw daargelaten natuurlijk). Niet zoals nu, waar uit kostenbesparing heel veel merken motoren en platforms delen en bij de bestellers zelfs complete bussen. Hoe ingewikkeld dat wordt zie je wel nu Fiat eerst de verbinding met PSA had verbroken en zich qua bestellers had aangesloten bij het Opel/Renault/Nissan-concept, waarna eerst Opel en daarna ook Fiat onderdeel werden van PSA met als gevolgd dat de huidige Opelbussen dus uit de PSA stal komen en ze bij Fiat met de Talento nog een Opel/Renault-product in huis hebben…
Die Fiat busjes zijn écht heel leuk. Mooi vormen ook.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Graddus, dank voor je uitleg, die ik herken (als ook pensionado !) Overigens zijn de HY en de J7/9 toch een maat groter dan deze 238 en de Estafette ? Deze 238 (75-VF-23) staat afgebeeld op de Wikipedia-pagina !
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Han S schreef:
Ik weet het nog niet Dirk. Het was een enorme klus, alles wat enigzins rot was is er nieuw ingelast, de motor is uit elkaar geweest, de versnellingbak is uit elkaar geweest, de remmen zijn gereviseerd, er zitten vier nieuwe banden onder, hij zit nieuw in de lak en alle holle delen zitten vol met vet.
Dus mocht ik hem ooit verkopen, dan wordt het geen koopje, 800 uur werk mag ook een beetje worden betaald en anders kopen ze zelf maar zo’n roestbak en gaan ze lekker zelf aan de gang.
Maar ik ga er eerst mee rijden, nostalgie beleven.
Wat een mega klus Han, respect! Ook niet altijd onder de ideale omstandigheden las ik terug.
Heel veel plezier ermee de komende tijd.
Dank je Dirk. Het moest wel weer ff wennen, want het was bijna 40 jaar geleden dat ik er mee reed en inmiddels ben ik gewend geraakt aan grote auto’s die goed veren en de Estafette blijft een klein vrachtwagentje, dus kuilen en bulten neemt ie iets anders.
En begin jaren 80 waren er volgens mij nog niet zoveel van die vreselijke verenslopers, aka verkeersdrempels.
Maar we gaan het meemaken en ik hoop dat jij de jouw snel rijdbaar zult hebben.
De startmotor van de Estafette weigerde af en toe, maar de motor zit naast je, kap even weg en je kunt er zo een tik op geven met een grote Bahco en dan ging hij weer.
Maar je moet dat niet hebben als hij midden op een kruising of rotonde afslaat omdat je zo stom bent geweest om hem in de verkeerde versnelling te zetten, hij schakelt namelijk andersom.
Dus de startmotor gedemonteerd en een van de borstels was echt te kort geworden. Gevraagd wat een ruilstartmotor kost en dat is 85 euro ex BTW en verzenden, dus pakumbeet tussen 110 en 115 euro.
Dus een setje nieuwe borstels besteld bij de autoboer aan de overkant en die had ik een dag later. Vanmiddag het spul in elkaar gebeund en dat is nog ff lastig want de massaborstel zit gepuntlast. Gaatje geboord van 2.5 mm, M3 tapje er door, schroefje met ringetje en klaar.
De andere borstel zit gesoldeerd aan de veldwikkeling, maar ik heb een grote elektrische soldeerbout, no problemo. Krimpkousje er omheen en helemaal goed.
De startmotor gaat weer als een nieuwe en morgen zal ik hem er even in beunen.
Totale kosten: € 4.03, vier euro en drie cent.
Goed bezig