he hallo ik heb sinds gisteren een c3 1.4 bwj 2008 157000km gelopen gekocht,vandaar ook nieuw op dit forum.
de eerste vraag is nu ik heb de auto bij een gerenomeerde garage gekocht toen ik vroeg wanneer de riem vervangen was zei hij dat ze daarvoor de kap los hadden gehad om de riem te controlen en dat deze bij 120000 km vervangen was en ik mij daar geen zorgen over hoefde te maken .vraag is nu is het dan aan een riem te zien of zuigt hij dit nu uit zijn duim ,want ik vind dit persoonlijk een beetje vreemd wat is jullie ervaring wat het beste zou zijn behalve vervangen uiteraard
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik weet niet of er een volledig ingevuld onderhoudsboekje bij de C3 zit maar in dat geval mag je er van uitgaan dat de distributiesnaar vervangen is.
De distributiesnaar moet bij 120000km vervangen worden of uiterlijk na 10 jaar.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Normaal gesproken wordt er bij het vervangen van de riem een sticker ergens onder de mptorkap geplakt met daarop de km stand en de datum. Als er een onderhoudsboekje is moet het daar ook in staan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bedankt voor jullie antwoorden er is inderdaad een boekje bij maar dit houd op bij km stand 61518 jaar 2014 dus daar is het niet aan te zien.blijft het toch het vertrouwen van de garage hij zegt er is een distributie controle geweest en de deksel zou zijn los gemaakt om de riem te inspecteren, blijft de vraag kan dit door te kijken
Gaat dit over een 1.4 HDI (diesel) of over een benzine?
1.4 HDI normaal gezien bij 240.000 km of 10 jaar
Benzine liefst bij 100.000 km of 10 jaar
nee gaat om een benzine dit kan ik er zo over vinden
Aantal Cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1360 cm3
Netto vermogen: 54 kW / 72,42 PK
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoe kan die garage dit zo stellig beweren als er geen sticker of vermelding in het boekje te vinden is?
Ik zou in ieder geval goed doorvragen hoe ze dat denken te weten. Als een riem er 40.000km in zit kun je echt niet meer zien hoe oud hij is of hoeveel km hij al meegaat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ja dat vond ik ook al lijkt mij beter om hem te vervangen jammer word de aanschaf toch weer duurder
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Paar jaar terug dit ook bij de aanschaf van een Citroen C5 meegemaakt. Toen is de riem vervangen voor alleen de materiaal kosten. Allicht een mooie oplossing in het midden.
Ook een flink aantal jaren geleden bij een Citroen XM getwijfeld. Daar bleek op de riem een datumcode te staan waardoor ik zeker wist dat deze was vervangen. Geen idee of dat bij de C3 ook zo is.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ik de geschiedenis niet weet heb ik tot nu toe altijd zo snel mogelijk de riem vervangen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Eens. Allicht de beste en makkelijkste oplossing.
Domme vragen bestaan niet.
ja denk dat ik hem maar laat vervangen ik zie op internet veel sets te koop weet iemand een goed merk wat je zou kunnen kiezen en moet de waterpomp dan ook mee of niet
Je kunt door naar de riem te kijken niet 100% zeker stellen dat die bij km-stand x vervangen is, knap dat de garage je weet te vertellen dat die bij 120.000 vervangen is. Bij twijfel dus altijd vervangen, is goedkoper dan een nieuwe motor.
Waterpomp en spanrollen ook meteen mee. Als 2 jaar later de waterpomp er aan gaat kun je al het werk weer opnieuw doen en weer een nieuwe riem erop.
En als je dit soort vragen stelt, moet je het misschien aan de garage over laten?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
ja zelf ga ik er ook niet aan beginnen waterpomp moet ook gebeuren kost geen drol maar de vraag was welke ik het beste kan bestellen op het net
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Net als FastFred zegt. Visuele controle is wel leuk maar biedt natuurlijk geen enkele garantie. Bij twijfel de boel (laten) vervangen. Dat rijdt een stuk relaxter.
Voor de onderdelen: koop een goed merk, Valeo bijvoorbeeld.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn