ik heb een 2.5 turbo diesel. laatst tijdens een bijeenkomst van franse autoliefhebbers kwam ik in gesprek met een andere XM 2.5. diesel liefhebber. Als pratend kwamen wij er niet uit wat het beste moment is om te schakelen. Ik doe dat bij ongeveer 2100 toeren, hij adviseerde me om bij 2500 toeren te schakelen. Wie heeft er een mening?
Re: juiste toerental om te schakelen
Beste voor wat? Maximale acceleratie? 4000tmp
Het nieuw rijden?
leo greiner schreef:ik heb een 2.5 turbo diesel. laatst tijdens een bijeenkomst van franse autoliefhebbers kwam ik in gesprek met een andere XM 2.5. diesel liefhebber. Als pratend kwamen wij er niet uit wat het beste moment is om te schakelen. Ik doe dat bij ongeveer 2100 toeren, hij adviseerde me om bij 2500 toeren te schakelen. Wie heeft er een mening?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik weet wel dat je bij dat blok niet constant TE lage toeren moet draaien, daar gaan ze stuk van
wanneer komt de turbo erin??
De motor heeft geen last van te lage toerentallen, de versnellingsbak des te meer…
Heb zelf vorige maand de versnellingsbak vervangen bij mijn 2.1 TD, er kwamen tijdens het rijden onder de 2000 rpm tamelijk onfrisse geluiden uit.
Omdat ik toch wel wilde weten waar deze geluiden vandaan kwamen heb ik de (oude) bak uit elkaar getrokken, het bleek dat de “herrie” veroorzaakt werd door de uitgaande as (naar differentieel).
Deze as had speling gekregen in de lengte richting, het geluid werd veroorzaakt door het “laatste” tandwiel dat de behuizing aan het opvreten was.
Even voor de beeldvorming; Als je op de fiets bergop moet zet je hem ook niet in de hoogste versnelling, stel dat je krachtig genoeg bent om dit wel voor elkaar te krijgen, de krachten op de ketting zijn gigantisch.
Voor de auto is het precies hetzelfde, lage toerentallen = veel kracht op de aandrijflijn/koppeling.
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag; Toerental aanpassen aan de belasting, opschakelen bij optrekken ongeveer bij 3000 rpm.
Bergop of aanhanger trekken; motor boven 2500 rpm houden (anders wordt de bak en koppeling te zwaar belast)
Bij gewoon rijden maakt het toerental niet veel uit, maar als je met een 1500 rpm aan het tuffen bent, en je wilt versnellen (inhalen), kan je beter even een tandje terug schakelen…
Groetjes,
Martin.
toerentallen
ik ben veel bewuster gaan schakelen en heb nu een rechteroog wat constant let op de verbruikindicator. Rijden in z’n vier kan goedkoper zijn dan in z’n vijf. Het rijdt ook prettiger maar dat is bijzaak.
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Wat doet de automaat? Veel relaxter en die past zich continu aan aan mijn rechtervoet.
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: toerentallen
leo greiner schreef:. Rijden in z’n vier kan goedkoper zijn dan in z’n vijf. Het rijdt ook prettiger maar dat is bijzaak.
So much voor ‘het nieuwe rijden’! Het was mij ook opgevallen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>