plan voor olie voorverwarmer
Jean-Pau1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 25-04-2021

- Ami 8 Break
Gepost: 03 mei 2021 01:31 PM

Hallo allemaal,

Aansluitend op, overlappend met, de topic van hr. of mevr. pmd(was ooit lid): standkachel, hierbij mijn nieuwe topic… met jullie goedvinden.
Aanleiding is mijn interesse in Citroën model GS(A). In tegenstelling tot 2CV parts zouden diens motor onderdelen niet meer worden gemaakt.
Alle reden om de levensduur van de motoren G11 tot en met G13 maximaal te verlengen, zowel met onderhoud als ook preventieve voorzieningen.

Voorverwarming van olie helpt op zijn minst; een slim idee wat elders werd genoemd is een dompelaar variant. Mogelijk is dat zelf te maken.
Aanschaf van een werkplaats handboek hiertoe helpt ook, maar als het zo uitkomt is het ideaal om de carter helften van binnen te zien.

Wie heeft genoemd model motor in delen liggen, of zou op het punt staan van de/remontage ervan?
Zoals je kan verwachten ben ik nog geen lid van de GS-GSA vereniging; eerst maar eens zo’n model kopen Wink

Alvast dank voor jullie nuttige bijdragen.

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 03 mei 2021 04:25 PM
  [ # 1 ]

Altijd interessant, ideeën om slijtage te verminderen en rendement te verhogen.

In het geval van een G-motor zou ik eerder beginnen bij het regelen van de motoroliekoeling. De radiator staat altijd in de volle ventilatorwind, waardoor de olie doorgaans alleen in de zomer bij 140km/u op temperatuur komt. Ook het NIET koelen wanneer de motor nog koud is zet ook aardig zoden aan de dijk lijkt me. Je kunt denken aan een koelluchttemperatuur-gestuurde luchtklep zoals bij een kever, of een oliethermostaat ergens tussen zetten.

Nadat je de slijtage hebt verminderd door het veel sneller op bedrijfstemperatuur komen van de olie (en die temperatuur ook constant hoger houden dan de 80 graden die hij bij nu nu doorgaans wordt) kun je daarna een keer gaan kijken naar Scandinavische modificaties. Bij een originele motor staat de ventilator anders de warmte van je dompelaar er na het starten meteen weer uit te blazen.

Wel leuk dit, het zit al een tijdje in mijn hoofd, en de VW-actuator ligt inmiddels twee jaar op de plank… red face

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 03 mei 2021 06:12 PM
  [ # 2 ]

Ik heb een olietemperatuur meter in mijn GSA 1130. Die meet de temperatuur in het carter (via de peilstok, van VDO). Olietemperatuur is rustig rijdend 90-100 graden, snel rijden en warm weer 120 en zelfs 130 graden bij heet weer. Ook met het winterhoesje ervoor in de winter worden dezelfde waarden bereikt van 90-120 graden. Tenzij je alleen maar korte afstanden rijdt lijkt me een aanpassing niet nodig. Tijdig verversen, goede olie en rustig warm rijden houdt de boxer heel lang in leven.
Wat ook invloed heeft op de temperatuur is het olieniveau. Er is meetbaar temperatuurverschil tussen max en min op de peilstok. Als je het peil net boven min houdt wordt de olie meetbaar sneller warmer. Als je dan snel rijdt wordt de olie ook heter. Als het niveau te(!!) laag is dan zie je dat eerder op je temperatuurmeter dan je druklampje. Zo is een temperatuurmeter ook een niveaumeter. En het is raadzaam om ook hier met de seizoenen en het gebruik rekening te houden.
Samengevat, een olietemperatuurmeter is een goede maatregel Wink

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jean-Pau1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 25-04-2021

- Ami 8 Break
Gepost: 04 mei 2021 08:06 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor deze 2 interessante tips! Die zouden elkaar ook prima kunnen aanvullen.

@MiGS slim dat je aangaf om meteen na een koude start de luchtinstroom even te blokkeren.
Anders zou in de olietemperatuur een flinke dip te zien zijn dus span je het paard achter de wagen.

Ik denk aan een retro-fit systeem in de vorm van een wartel die de aftapbout zou kunnen vervangen.
Dat is de plek waar de meeste olie zich ophoudt dus daar warmte gaan inbrengen ligt voor de hand.

Zowiezo de moeite waard om me een beetje in te lezen hierin. Wordt vervolgd!

 

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 04 mei 2021 08:38 AM
  [ # 4 ]

Een eenvoudige regeling van de temperatuur lijkt me meer dan voldoende. Een GS-blok is redelijk onverwoestbaar en gaat makkelijk 5 ton mee, mits met normaal beleid bereden. Zoiets als Migs aangeeft met een regelbare blokkade van de luchtstroom in combinatie met een temperatuurmeter lijkt me meer dan vodoende, als je al wat wilt doen. Ik ben bang dat allerlei geexperimenteer eerder gaat leiden tot schade, dan dat het helpt.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 mei 2021 08:45 AM
  [ # 5 ]

forum lid Drivert heeft in het verleden geexperimeteerd met een vrijwel volledig dicht geplakte neus. Er kwam dus nauwelijks rijwind binnen. De olietemperatuur kwam daarbij na een uur plankgas op de duitse autobaan niet boven de 110 graden….

Ik reed in de winter op lpg ook met een helemaal dichte grille..

Misschien is een schuif om de oliekoeler dicht te zetten al voldoende.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 mei 2021 10:08 AM
  [ # 6 ]

Bij mijn voorlaatste GS Break is op de Duitse autobaan de slingersteun bij/op de bumper afgebroken. Die kwam vervolgens in de fan terecht, waarvan bladen afbraken.
Ik hoorde wel even een hoop herrie, maar merkte er vervolgens niks van en reed gewoon door, niet wetend dat die fan z’n werk niet meer deed.

Daar kwam ik een paar kilometer verder achter, toen ik de motor hoorde pingelen.
Na gestopt te zijn, ontdekte ik wat er gebeurd was, en voorts dat de motor wel heel erg heet geworden was.
Na afkoelen ben ik rustig verder gereden, de eerste afslag genomen en gelukkig vond ik daar een Citroëndealer die de fan kon vervangen. Die waren daar nog, zo’n 40 jaar geleden love1

Er was verder geen schade, ik kon m’n reis vervolgen. Die GS heeft nog een jaar trouw dienst gedaan bij mij.

Waarom dit verhaal?
Omdat het niet alleen over motorolietemperatuur gaat, maar ook over koeling van de cilinderkoppen. Komt die niet in het gedrang als je de toevoer van lucht beperkt?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 04 mei 2021 10:15 AM
  [ # 7 ]

deze club stelt voor om de krukasventilator te vervangen door een inschakelbare elektrische, ook best een idee. (helemaal naar beneden scrollen…)

De warmtehuishouding is getest door Citroën tijdens de ontwikkeling, om te zorgen dat de boel eigenlijk nooit te warm wordt (of er gaat een lamp branden op sommige modellen). Als je dingen gaat wijzigen moet je wel bereid zijn om wat extra onderzoek te doen, en voorzichtig te werk gaan. Je moet temperaturen in de gaten houden, en/of niet gek opkijken als je een blok afschrijft omdat er iets onverwachts gebeurt…

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 04 mei 2021 10:22 AM
  [ # 8 ]
JW schreef:

...omdat het niet alleen over motorolietemperatuur gaat, maar ook over koeling van de cilinderkoppen. Komt die niet in het gedrang als je de toevoer van lucht beperkt?

Wat mij betreft zijn het twee verschillende dingen, koellichamen die toevallig door dezelfde ventilator bediend worden van geforceerde luchtstroom. Het liefst zou je ze los willen regelen.

Het mooiste lijkt me twee geregelde elektrische ventilatoren die de koppen koelen, en een andere op de oliekoeler. Samen met een oliethermostaat zou de motor temperatuur daarmee ideaal geregeld moeten kunnen worden.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 mei 2021 10:36 AM
  [ # 9 ]

exact. Drivert reed ook met een grote olietemperatuur meter op zn dash. kan je het goed zien.

Het is inderdaad zo dat als je fan er mee ophoudt, de rijwind weer niet genoeg koeling geeft om door te rijden. Been there. zie mijn andere topic over de Ami super.

Drivert heeft ook al eens meegemaakt dat de fan stuk ging en die heeft hij toen vervangen door een 2cv examplaar dat kennelijk op de GS pouli paste. Werkte ook prima.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 04 mei 2021 11:38 AM
  [ # 10 ]

hahaha, dat laatste heb ik ook eens gedaan tijdens een rally. Met de toen beschikbare middelen wilde de centrale moer niet los, het kostte wat vel van m’n knokkels maar het is uiteindelijk gelukt.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Jean-Pau1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 25-04-2021

- Ami 8 Break
Gepost: 04 mei 2021 03:30 PM
  [ # 11 ]
MiGS schreef:

deze club stelt voor om de krukasventilator te vervangen door een inschakelbare elektrische, ook best een idee. (...)

Die jongens doen leuke dingen onder de motorkap van young/oldtimers! Toch maar even een bookmark voor aangemaakt. Als je niks bij hen zou afnemen, dan bieden ze op z’n minst inspiratie voor de veeleisende klassieker rijder Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook