Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
We zitten voor een ami super met een vraag: we zijn een 1300 met elektronische ontsteking uit de GS aan het inbouwen.
De elektronische unit (ducellier) heeft 2 stekkers op de bobine. Een geel draadje en een grijs draadje.
Een is de plus en 1 is de RUP denk ik? Vraag is welke is welke?
groeten
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Was bij Citroen een gele draad niet altijd de plus?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nope. Zeker niet! maar ook niet zeker wel!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Lampjes op aansluiten ? Het lampje dat aanblijft is de +, het lampje dat knippert is de RUP.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je bedoelt tijdens het “starten”? Slim bedacht!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee dat lukt niet want als je em vekeerd om aansluit, doet de unit het niet (denk ik). En de rup schakelt naar aarde…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Er zit gewoon een Hall-element in dus vergeet de contactpunten. De 2 draadjes zijn gewoon de 2 aansluitingen van het Hall-element, maar welke aansluiting welke is weet ik niet. Als je de bijbehorende kabelboom hebt kun je niets verkeerd doen. Hoe weet je nu hoe deze draadjes op de module aangesloten worden zonder de kabelboom?
Misschien kun je een schema van de module vinden, het is een algemeen gebruikte module van Bosch (of Ducellier). Heb zo even het nummer niet paraat.
bogaard77 schreef:nee dat lukt niet want als je em vekeerd om aansluit, doet de unit het niet (denk ik). En de rup schakelt naar aarde…
Lampjes naar de “plus” dan? Het lampje dat uitgaat is de plus, de andere knippert: je vindt wel een oplossing
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Er zit trouwens gewoon een spoeltje als opnemer in de ontsteking bedenk ik me nu. Dus de manier van aansluiten bepaalt de polariteit van het pulssignaal. Je kunt het signaaltje zichtbaar maken op een scoop, maar hoe dit op de module aan te sluiten? Wat voor kabelboom heb je?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de kabel van de verdeler naar het sub draadboompje kan maar op 1 manier dus die zit goed. Dan moet het subdraadboompje op de bobine geprikt worden. Daar krijgt hij plus uit de hoofdkabelboom en geeft hij rup.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Je moet vaststellen welke de +12V volt is door gewoon het contact aan te zetten en de spanning te meten. De andere draad gaat naar de uitgangstransistor in de module en moet dus naar de rup aansluiting op de bobine.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja duh!
maar welke draad is degene die op de plus moet en welke draad hangt aan de uitgangs transistor? Gezien vanuit de unit dus?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Als je alles aansluit en je houdt de 2 draadjes voor de bobine over dan kun je daar toch de spanning op meten? Ik heb de situatie niet voor me, maar dat zijn toch de enige 2 draadjes waarvan je niet weet wat op wat moet. Of mis ik nog iets?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb de originele draadboom van de ami voor contactpunten. Daar komt een geschakelde plus uit voor de bobine. Die gaat op + bobine. Daar zit dan ook het stekkertje voor de stationair klep op de carbu. De RUp op de bobine verbind je normaliter met de contactpunt en condensator.
Die verdeler is er nu uit en vervangen door verdeler met elektronische gever. Uit de verdeler komt nu een draadboompje die aan de ontstekingsmdule zit verbonden met een 3 polige stekker. ZO ver zo goed. Aan de module zit nog een stukje boom waar twee stekkers uitkomen met 1 gele en 1 grijze draad. Een ervan is plus voor de module en kan op de bobine waar de geschakelde plus zit uit de hoofdboom.
MAARRRRR…
is dat de gele of de grijze…
Als ik dat weet is de andere de draad voor RUP.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
I see…
Ik heb hier een aansluitschema gevonden voor een Bosch 0227 100 123 module die in de GSA gebruikt wordt:
https://www.alfabb.com/threads/bosch-ignition-modules-for-milano-gtv6.592073/#lg=thread-592073&slide=3
Als ik naar andere types kijk lijkt het de aansluitschema van al die modules hetzelfde, d.w.z. pen 4 is de +12V (centrale pen) en pen 1 de aansluiting die de bobine stuurt (de meest rechtse).
Even de kabelboom doormeten en je weet het….
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kun je die module openmaken? Dan kun je aan de hand van de schakeling misschien meer zeggen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.