sensodrive hapert (schokjes)
pijeir
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 15-01-2021

Gepost: 03 mei 2021 06:41 PM

Ik heb mijn C3 HDI 1,4 sensodrive 2007 nog niet lang en reed er gisteren voor ’t eerst een goed eind mee op de snelweg.
Om de paar honderden meters voel ik een snokje, (moeilijk te onderscheiden van de schokjes op de naden en andere onregelmatigheden op de belgische wegen) dat ik ook al eens had ondervonden bij lagere snelheid in gewoon verkeer (ik moet ook nog wat wennen aan die sensodrive die schakelt naargelang de stand van ’t gaspedaal)
’t Is net alsof ie nog naar ‘n zesde versnelling zou willen schakelen maar die niet vindt.
De schokjes herhalen constant bij gelijk welk tempo, 90, 100, 120.
Wordt de sensodrive gecommandeerd via een vacuumleiding die ’n klein lekje zou hebben???
Op het dashbord krijg ik geen foutmelding en de toerenteller reageert niet merkbaar tijdens de schokjes. Ik hoor geen verdacht geluid.

DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2021 07:04 PM
  [ # 1 ]

Beide servomotoren worden elektrisch aangestuurd.
Eenmaal in een bepaalde versnelling doet de schakelactuator niets en kan geen schokken veroorzaken.
Ik denk eerder aan de aansturing van de verstuivers.
De eerste stap in storingsdiagnose is tegenwoordig de auto laten uitlezen, bij voorkeur met Lexia van Citroën zelf.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
pijeir
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 15-01-2021

Gepost: 03 mei 2021 08:36 PM
  [ # 2 ]

dank voor uw snelle reactie
ik ga met de wagen zo snel mogelijk naar de dieselkenner die me de wagen aanbevolen heeft, hij heeft wel een lezer maar dat is waarschijnlijk geen Lexia

DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007

Profiel  
 
pijeir
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 15-01-2021

Gepost: 04 mei 2021 07:12 PM
  [ # 3 ]

zou mijn brandstoffilter de schuldige boosdoener kunnen zijn?
ik weet helemaal niet wanneer die ooit vervangen of afgetapt is

DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 mei 2021 07:23 PM
  [ # 4 ]

Hoort elke 60.000 km vervangen te worden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
pijeir
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 15-01-2021

Gepost: 04 mei 2021 08:05 PM
  [ # 5 ]

dus vooraleer verder te zoeken zullen we maar eerst die filter ‘ns bekijken

DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 mei 2021 08:12 PM
  [ # 6 ]

Als je de onderhoudshistorie niet kent, gewoon starten met een soort nul-beurt.
Alle 4 filters vervangen en schone motor- en bakolie.

Daarna elke 20.000 km weer een oliefilter inclusief verse olie.
En elke 60.000 km ook het brandstoffilter en het luchtfilter.
Interieurfilter elk jaar.

Distributieriem elke 240.000 km òf 10 jaar.
Slim om dan ook de waterpomp mee te nemen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
pijeir
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 15-01-2021

Gepost: 02 juni 2022 09:06 AM
  [ # 7 ]

De auto is binnen geweest bij dealer met de vraag om proefrit en lexia uitlezing voor schokken
Ik meen echter dat er niet mee gereden werd (volgende keer noteer ik de km-stand!)en op de factuur is niets te zien van lexia, wel werden de stootblokken achter vervangen (wat ik niet gevraagd had maar misschien wel nodig was)
De patron wist me te vertellen dat de auto OK is en da’k er eens flink moest mee doorvlammen
Dat heb ik ondertussen gedaan maar dezelfde schokjes blijven
Ik ga pas terug naar de garage zogauw ik m’n ander voertuig ter beschikking heb

DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 juni 2022 09:07 AM
  [ # 8 ]

Het schokken is naar mijn idee motor-gerelateerd en dus niet bak-gerelateerd.
We hebben het over een auto van 15 jaar oud en slechts 64.000 km op de klok, gemiddeld maar iets meer dan 4.000 km per jaar.

Mijn verwachting is dat dit allemaal korte ritten zijn geweest.
Dat vindt een HDI niet fijn, de motor vervuilt intern en daarmee ook het EGR-systeem.

In jouw geval zou ik per direct de distributie laten doen en daarna de auto eens flink lostrappen.
Gewoon op maximaal toegestane snelheid naar Parijs v.v. o.i.d.

Tot onze vloot behoorde een C2 met dezelfde motor, ondanks het feit dat deze minstens 20.000 km per jaar maakte vond de motor het fijn om mee op wintersport te gaan, 1000 km op 1 dag met 130 km/h kruissnelheid over de Duitse Autobahn, je zag het verbruik gedurende de rit zelfs dalen.
Daar is een dieselmotor voor gemaakt, niet voor ritjes om de kerk.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook