Hallo allemaal,
Heeft iemand ervaringen met het genoemde? Met inbegrip van betere prestaties van de auto?
Inmiddels weet ik dat DS-TT kennis heeft op dat gebied, maar die is (uiteraard) DS-specifiek…
Bij voorkeur richt ik mij op e.e.a. buiten DS. Om zelf in te bouwen als kit, of dit anders te laten doen.
Soepeler gedrag van de motor met daarbij het verlengen van de levensduur ervan is het doel.
Op z’n minst zal het opwaarderen van de mengselbereiding daarbij helpen.
Noodzakelijk is ook om de ontsteking hierbij te betrekken want beide zaken gaan nauw samen.
Toename van het vermogen vind ik geen belangrijke focus, eerder (iets) zuiniger en schoner rijden.
En ja, het zou aardig wat kosten maar afhankelijk van wat je ervoor terugkrijgt is het mogelijk het geld waard.
Nu is wel duidelijk dat ik geen volkomen originele klassieke Citroën nastreef.
Onder de kap zijn verbeteringen zeer welkom, wel bij een ongewijzigd exterieur.
Alvast dank voor jullie nuttige bijdragen.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Geen enkele ervaring en zelfs geen tweecilinder in bezit, maar ik ben toch benieuwd of je hier mee verder komt. BMW heeft tegenwoordig benzine-injectie op de boxermotoren - iets zegt me dat je dat niet zomaar ombouwt.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Kijk eerst eens aandachtig naar de Jetronic injectie video van DS-TT, dan krijg je een scherp beeld hoe het werkt en welke componenten je daarbij tegenkomt.
In de basis is dat een simpel systeem, waarvan je de componenten wel bij elkaar kan scharrelen.
Het is zeer denkbaar, dat je “de helft” van dat systeem gebruikt.
De BMW motorfiets route lijkt mij een stuk lastiger en zeker veel kostbaarder, ALS het al lukt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij dit ook even, dat gaat over BMW. Met een directe injectie.
Leg mij dan maar eens uit, hoe je die injector in je cilinderkop krijgt.
https://www.youtube.com/watch?v=GrGh4IvBGqE
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mooi verhaal! Alleen is dit een extremist die diepgaande kennis van zaken heeft.
Ik heb het vermoeden, dat de inbouw van een D-jetronic van een DS heel wat simpeler zal zijn.
En dat zou dan toepasbaar kunnen zijn op de GS, maar ook op de 2CV en diens derivaten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nog even over de “BMW-route”. Zo op het oog is dat de twee cilinder versie van het THP systeem, dat je vindt op de Mini en de C5 en dergelijke. Met die motoren is de ellende niet van de lucht.
Ze hebben er zelfs rekkende nokkenas kettingen voor uitgevonden, die je regelmatig tegen veel kosten moet vervangen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25591
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
right. de injectie van een subaru. Moet te doen zijn.
Een D jet is een hork van een systeem waar met weerstanden de hoeveelheid benzine ingesteld wordt. Het heeft geen map of zo iets dat de latere modellen wel hebben.
aangezien de DS 2100 cc is kan je dat niet zomaar op de GS maken. Veel te rijk.. Je kan nofg iets met benzinedruk doen maar dat houdt ook een keer op. Er zit ook geen regellus op met een lambda…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Andere weerstanden?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Deze club heeft er ervaring mee, ook een Eend is ervan voorzien.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25591
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JanSr schreef:Andere weerstanden?
ja. maar ga dan eerst ontdekken welke je moet wijzigen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25591
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JW schreef:Deze club heeft er ervaring mee, ook een Eend is ervan voorzien.
Groet,
JW
o ja… Bull shit autotjoen. Die kennen we nog wel…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@Bogaard dank voor jouw Subaru tip.
Maar “die club”, waarom zou dat bullshit zijn?
Totaal aantal Berichten: 10292
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nard van der Meer bouwt sm’s ook om op een modern motormanagement systeem. Je kan eens contact opnemen.
https://www.renard.nl/
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
mkatgert schreef:Ik weet niet of je dit verhaal ooit eens gelezen hebt?
Nee. Dank je, ga ik zeker lezen. Afgaand op de plaatjes: wie handig is (en tools heeft) doet het zó...
Aanpassen van een “oude” Jetronic ( D, K, L of zelfs Motronic) blijft altijd een echt compromis: De “oude” systemen kun je niet voldoende aanpassen ( D, K en L ( behalve L2) werken bijvoorbeeld niet met terugkoppeling via een Lambda sonde. Bij modernere “lambda geregelde” systemen kom je neit diep genoeg in de software om deze goed aan te passen aan je 4 cilinder boxer. ( Als je dat wel kunt, want het kan wel, maar dan moet je behoorlijk stuk software reverse engineering kunnen doen… dan had je hier de vraag niet gesteld) . Dat geld ook voor het aanpassen van een “Subaru” injectie, tenzij je iemand kent die dat van binnen en buiten kent.
Blijft dus een “modern” programmeerbaar motormanagement: Die zijn er in verschillende soorten en smaken: Een GS 4 cilinder motor is geen moeilijke motor: Maar je moet wel een trigger wheel erop krijgen en injectoren plaatsen. Met een Mono-Point werkt het ook, in plaats van de carburateur, je verliest wat vermogen maar waarom niet.
To err is human, not to err is divine.