Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Om te kijken of je de juiste carburateur hebt moet je kijken naar het repèrenummer. Dit staat op het aluminiumplaatje onder de voorste dekselbout, bijv. CIT213, waarbij CIT inderdaad staat voor Citroën.
Een carburateur wordt in een basisuitvoering gemaakt die voor een bepaalde motorinhoud geschikt is. 28CIC heb je dan in verschillende uitvoeringen die dan weer in verschillende sproeierbezettingen gemaakt wordt, voor de specifieke motor. Dat geeft een bepaald reperenummer.
Klopt. Zodoende kwamen wij er ook achter dat het om een ander type carburateur ging.
In dit geval CIT 229.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
CIT229 is voor een GSA 1129cc. Moet met een set grotere sproeiers wel bruikbaar zijn voor een 1299 lijkt mij. Acceleratiemenbraam en retour aansluiting zitten er wel op. Op duitse website GS GSA IG staat redelijk veel info over de Carburateurs.
Hans
Dat is goed om te weten. Een ´vreemde´ combinatie dus, want het betreft een GSA Spécial, en daar zit volgens mij een 1300-motor in. Informatieve site trouwens, die Duitse GS-GSA-IG !
Ik ga komende woensdag op de koffie bij een Carburateur-specialist en neem ook deze informatie mee.
Bedankt ! Wordt vervolgd.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Nog even over de typen GSA, de GSA Spécial werd in het eerste modeljaar (1981) geleverd met 1130. Daarna kwam de GSA Spécial met 1300cc. De 1130 ging verder in de GSA (zonder verdere aanduiding). Dit is de uitvoering waar Hans het over heeft.
Betreffende GSA is van 11/1982. Bij de RDW geregistreerd als GSA (zegt niets), op de klokken staat GSA Spécial (zegt ook al niets), en er zitten niet de grote wieldoppen op, (maar de kleine ´petjes´) en dat zegt óók al niets, sommige eigenaren hadden een hekel aan dat gerammel van die plastic doppen. Dus tóch maar eens op zoek gaan naar het identificatieplaatje van de motor.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Kijk bij het chassisnummer, GX-YL = 1300 berline, GX-YA = 1130 berline. Ervan uitgaande dat het om een berline gaat. In 82 was de Spécial al 1300. Voor de motor: G11/631 = 1130, G13/646 = 1300 (ECO). Uiteraard kan de motor vervangen zijn en dus niet overeenkomen met de serie.
Dank voor de aanvulling. ik zal er naar op zoek gaan !
En het is inderdaad een (bruine) Berline.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Uit het chassisnummer blijkt dat het inderdaad om een GSA met een 1130-motor gaat.
Kennis overweegt nu om bij Mecatechnic (F) een nieuwe carburateur te betellen.
Wordt vervolgd (maar duurt weer een paar weken).
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Mooi. Nu ook nog even checken of er nog de 1130 motor inzit (G11/631 motortype). 1300 is meestal G13/646 (1300 ECO).
Na bijna 2 jaar kan dit item afgesloten worden; een Citroënmonteur kwam ergens op een locatie en vroeg of hij even naar de onderdelen op de ´oude plank´ mocht kijken. En daar lag-ie: exact de juiste carburateur. Met Tri schoongemaakt en…......het werkt weer en de GSA rijdt weer. Tja, soms heeft het even tijd nodig.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Dat is goed nieuws. Dat klinkt dan toch als een (mede-)valse lucht probleem. Zelf ook al bij 3 carburateurs problemen gehad (zowel Weber als Solex) die tenminste gedeeltelijk te maken hadden met valse lucht. Nu allemaal netjes opgelost, althans bij de 3e weet ik de oorzaak wel maar moet ik nog netjes oplossen. Alleen maar schoonmaken en pakkingsetjes monteren helpt dan ook niet.
JoF schreef:Een kennis van mij is bezig met de restauratie van een bruine GSA, uit 1984 dacht ik.
Hij is er van overtuigd dat er een probleem zit in de carburateur (ik ben niet bekend met de de verschijnselen). Nu is hij, via mij, op zoek naar een Solex 28 Carburateur voor dat type. Hij verwacht dat het simpel wisselen van carburateur een oplossing is. Dat kan natuurlijk.
Als aanvulling: zoals ik al eerder meldde, ik was niet bekend met de verschijnselen van de niet-werkende carburateur. Kan natuurlijk valse lucht zijn, maar óók heel iets anders. Ik laat het in het midden.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)