Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-08-2016
- C3 1.1i
- (Grand) C4 Picasso 1.8i 16v
Vanochtend is onze GP 1.8i 16v op lpg uit 2008 en met 296.000km alweer vlekkeloos door de keuring (apk in nl) gegaan, zonder 1 opmerking!
Dit is en blijft de sterkste en beste wagen die we ooit gehad hebben. En het blijft een feest om er in alle comfort en rust lange afstanden mee te rijden.
Wat mij betreft draaien we er nog eens 300k km mee.
Vraag blijft natuurlijk wanneer je welke onderdelen preventief gaat vervangen.
Dr zit nog heel wat origineel aan de wagen, zoals schokdempers, uitlaat, koppeling, ontstekingsblok, el. gasklep, starter, airco-compressor, rubbers, lagers, enz.
En een hele boel is vervangen zoals distributieriem, waterpomp, thermostaat, koelers, alternator, remmen, batterij, lpg-verdamper, en nog wat prul en frul.
Maar wat moet je toch op tijd op pensioen sturen om toch eens niet op de pechstrook te eindigen…?
Heeft er nog iemand ervaring met deze blok of auto met écht veel kilometers?
Alle suggesties zijn welkom!
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
ik zou aan een auto van deze leeftijd niets meer preventief laten vervangen dan strikt nodig. Je kunt namelijk over uitlaten, koppelingen, druklagers, lagers, schokdempers etcetera geen zinnig woord zeggen. Zo kreeg mijn xsara reeds bij drie jaar oud en 130k een nieuwe achterdemper maar had wel bij 350k nog dezelfde schokdempers, en was de complete uitlaat van mijn 10 jaar oude c5 bij 400.000 nog origineel. Bepaalde onderdelen zoals distributieriem filters en bougies verdienen natuurlijk wel periodiek onderhoud. Maar verder gewoon rijden en wachten tot er (n)iets kapot gaat. LPG sepecifieke onderdelen zou ik niet weten. Wiellagers idem, die kunnen bij veel rechtuit rijden (snelweg) een half miljoen kilometers of meer mee, of als je pech hebt loopt er een bij 100k al stuk. Maar dat ga je vanzelf horen dan.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Onderhoud blijven uitvoeren is preventief genoeg, zoals koelvloeistof, remvloeistof, motorolie en filters volgens het fabrieksschema vervangen en af en toe wat invetten en een luisterend oor. Met een aanvulling (tip) die niet in “het boekje” staat: de accu testen in de herfst en indien zwak vervangen voor de winter voorkomt panne als het koud is (in de pech statistieken scoort de accu in de winter hoog). Maar dat is mijn blik. Gemoedsrust kan ook anders vragen: mijn vader zaliger verving vroeger zijn Citroens preventief in zijn geheel bij 100.000 km. Met zijn Visa 11 (waar ik het onderhoud van uitvoerde) reed hij zorgeloos meer dan 300.000 km. Zonder problemen
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Onze C4p is ook een 1.8-16v op LPG, staat nu op 318dkm, inderdaad beste citroën ooit!
gewoon elke beurt met de juiste onderdelen uitvoeren, af en toe een drupje olie erbij en dan gewoon rijden.
tot nu toe een keer een LPG injector stuk gehad, de waterpomp haalde niet de beoogde 150dkm maar ging na 100dkm stuk en vorig jaar een andere achterremklauw gemonteerd (gebruikte via Bart Ebben)
Alleen de linker stoel krijgt nu wat slijtage en er kraakt wel eens wat, maar na 12 jaar en deze kmstand mag dat gerust.
Ik ben nog niet van plan om de voiture op korte termijn weg te doen, want zoek er maar 1 op LPG die 1500kg mag trekken..
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
En dan kom je er toch 1 tegen.. Een C4 Picasso met de betrouwbare 1.8-16 motor op LPG!
Weliswaar maar 4 maand jonger als onze vertrouwde blauwe, maar met een tellerstand van 169dkm ipv 326dkm.
Toch maar even kijken.. en snel beslist, voelt goed deze net iets luxere, citroën-dealer onderhouden voiture.
Wel met lichte twijfel onze blauwe maar ingeruild, van 146dkm tot 326dkm half europa door gereden, alleen, met gezin, met aanhangers, caravans en altijd een genot om mee te rijden.
Als deze zwarte het maar half zo goed gaat doen teken ik er direct voor!
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-08-2016
- C3 1.1i
- (Grand) C4 Picasso 1.8i 16v
Enig idee wat er nu met de blauwe gaat gebeuren? Was er een defect in de maak waar je je zorgen over maakte?
Alleszins veel succes toegewenst met jullie “nieuwe” c4!
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Volgens de man waar we mee geruild hebben zou hij naar export gaan.
We hadden eigenlijk geen gebreken, maar 326k op de teller, tja een rammeltje en een piepje hier en daar, maar dat mag natuurlijk.
Nee die blauwe is een uitermate goede koop geweest destijds, ik hoop dat deze zwarte het minstens zo goed doet.
Ik heb inmiddels wel de eerste reparatie achter de rug met die zwarte, hij begon koelvloeistof te lekken, bleek dat er een of ander beest zijn tanden in een radiateurslang had gezet.. .
kan die auto natuurlijk niks aan doen, 27 euro afgetikt bij de Citroën winkel, en weer door.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Ook ik heb een 1.8 Grand Picasso op LPG uit 2008 met nu 282000 kilometers. Auto heeft me nog nooit in de steek gelaten en alleen regulier onderhoud gehad , op 1 dingetje na. De katalysator gaf storing. Ik heb via eBay een refurbished kat op de kop getikt. Vervanging was wel een dingetje (de 2.0 liter kat schijnt (veel) makkelijker te vervangen te zijn. Maar dat is het dan .
Ik heb een rotsvast vertrouwen in deze auto en zal ook niet aarzelen nog te investeren. Koop eens iets anders? Wat dan? En welke kwaliteit? Heel veel kwetsbare motoren, variërend van de T(F)SI motoren van VAG, tot de 1.6 THP en VTI motoren van PSA.
Ik heb zelfs net een Exclusive interieur op de kop getikt voor vervanging van mijn Ambiance interieur. Zit er bijna in behalve de voorstoelen (moet nog iets uitzoeken met de gordelspanners.
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-08-2016
- C3 1.1i
- (Grand) C4 Picasso 1.8i 16v
Vorige week zijn na lang beraad de koppeling en de voorste draagarmen vervangen na 305.000 km trouwe dienst.
Bleek een goeie beslissing: de drukgroep was stevig ingesleten, veren stonden op afknappen, de frictieplaat was tot vlak voor de rivetten versleten, en de rubbers in beide draagarmen waren voor 90% doorgescheurd.
De wagen rijdt weer als nieuw; op naar de volgende 300.000 km!
nou leuk om dit even allemmaal te lezen, heb er nu zelf een een 16 VTi. tot nu toe geen grote problemen gehad op de dynamo na die is vervangen. Motorich is het een fijne motor op LPG g3 gekocht met 187.000 km nu op 228.000 in anderhalf jaar. Mijn vorige was een C5 2.0 Hdi en die heb ik ingeruild was nog lang niet moe met 523.000 km op de teller, maar op LPG g3 ben ik goedkoper uit op jaarbasis. ik hoop nog lang plezier te hebben van deze vouture.
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
We hebben afscheid genomen van de C4GP op LPG, bij een kilometerstand van 302.000 kilometer. De auto was eigenlijk nog in prima staat, maar we liepen tegen een gewone C4 (stuk minder mooi, maar vooruit) aan met 120k kilometer minder op de teller. Het verstand zei dat de kans dat er iets zou gaan mankeren aan de auto met meer dan 300 k toch wel groter was.
Op naar nieuwe avonturen.
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Inmiddels de 2 ton gepasseerd met de zwarte, wel bij 192000 de koppeling vervangen ivm een kapot druklager en direct daarna ook nog een kapotte thermostaat vervangen.
Nu met de caravan erachter op vakantie geweest naar Slovenië en weer zonder problemen.
3650 km gereden op vakantie en bij terugkomst ongeveer 0,75 liter olie bijgevuld.
we blijven er nog lekker mee door rijden, zeker gezien de brandstofprijzen, hier in NO Overijssel kost lpg ongeveer 75 cent.
ik ben ‘zeer goed te passe’ over deze auto!
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Zo, na 30 jaar Citroën als ‘hoofdauto’ nu overgegaan naar het andere franse merk!
De zwarte Picasso was een beetje op… niet qua kilometers (244500km) maar in het algemeen toch merkbaar dat de jaren beginnen te tellen.
een benzine 1.6vti of thp zag ik niet zitten, diesel kon ik niet vinden.
we rijden nu een Peugeot 308SW 1.6hdi van 2017 met slechts 90.000 km.
we blijven natuurlijk ook lekker sturen in de C1, die het tot nu toe tadeloos doet..
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm