Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Ja, ik heb er ook een gekocht….. Omdat ze zo leuk zijn.
Verlengd en verhoogd, zelfbouw camper.
Aan eenden kan ik aardig sleutelen. Dit is nieuw voor mij maar gelukkig is er op dit forum veel kennis van de Estafette heb ik gezien.
715189E8-842B-49D6-B215-2E0D69B519F6 by Dirk2cv, on Flickr
Mijn werkplaats moest aangepast worden aan de hoogte van de Estafette, sinds deze week kan die naar binnen. Vandaag het motortje er uit gehaald.
Dat staat vast, gat in een zuiger en een krom stoterstangetje. Ik heb er nog 2 blokken bij. Kijken of er wat van te maken is.
C94E70C6-E03E-4F14-96D7-C0D0F2AEB76B by Dirk2cv, on Flickr
A309F562-B2C7-4B05-8621-CBC836187366 by Dirk2cv, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mooi begin. Benieuwd of het bij jou ook zo vlot gaat als bij Han
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Tof Dirk, veel plezier ermee!
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
De koets lijkt beter, let wel: lijkt!
Mottoretje is makkelijker mits je aan de dingen kunt komen.
Succes.
Als je het motortje er uit hebt kun je ook makkelijk bij de versnellingbak komen. Toen ik het motortje er uit had voor de nieuwe koppeling (natuurlijk ook een nieuwe krukaskeerring) merkte ik dat de koppelingplaat en de drukgroep erg vet waren en in de bak zat weinig olie.
Dat was dus de keerring in de bak welke om de prise as zit en die zit achter een naaldlagertje wat je er niet uit krijgt zonder het grondig te vernietigen. Het lijkt een hele klus, maar dat valt erg mee. Het hele schot waar de prise as doorheen naar binnen gaat kan er uit en die prise as wordt aan de andere kant vastgehouden met een segir ring welke achter een schotje zit dat er uit kan.
Als je de motor er toch uit hebt zou ik je willen aanraden om goed te inspecteren of die prise as goed olievrij is en bij twijfel gewoon even die oliekeerring en de naaldlager vernieuwen. Willem Belder heeft dat op voorraad.
En ga je ook de koppeling en drukgroep vernieuwen: bij mijn drukgroep liep het spul vast in het bellhouse en moest het motortje er weer uit om een paar stukjes die uitstaken van de nieuwe drukgroep even weg te slijpen. Ging om een milimetertje.
Vaak ben je te bang, maar het is simpele techniek.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
De heftruck van mijn buurman heeft ook Estafette techniek aan boord, 1300cc 810 motortje
DSC_7698 by CitroenAZU, on Flickr
Dus ook hier zitten we toch een beetje in de Estafette sfeer Dirk!
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Haha, mooi plaatje. Sterk merk! Ik heb nu drie van die blokken liggen. Qua pk’s is het niet heel indrukwekkend zo’n blokje.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Vandaag de versnellingsbak bekeken.
492FABB6-F177-4378-924A-AB809A27A311 by Dirk2cv, on Flickr
Vettig maar ik zie verder niet veel sporen van bakolie. Toch maar die plaat verwijderen?
Motorblok nummer
1213465E-9F6C-4DAC-A85B-85F3FD838A0A by Dirk2cv, on Flickr
Hier zit een enkele poelie op, het blok wat ik er bij heb heeft een dubbele, is waarschijnlijk jonger?
Mijn 2137 is van het laatste bouwjaar 1980 en heeft een enkele poelie.
Ik zou die prise as er even uithalen en de keerring vervangen. De as moet er uit en zoals ik eerder zei zit er aan de achterkant van de bak een deksel dat er uit kan en de prise as wordt vastgehouden met een segir ring.
Je moet ook het naaldlagertje bestellen want die krijg je er niet heel uit, moet je slopen.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Bedankt Han voor de uitleg. Ik ga kijken of me dat lukt.
Ik zag op de website van Willem Belder dat de enkele poelie idd van de laatste jaren is. Hij heeft voor de dubbele een modificatie voor de spanner gemaakt. 2 v-snaren ipv 1 geeft minder slijtage zegt hij.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Bij mijn Estafette bleek ik ook lekkage te hebben langs de prise as, hiervan heb ik ook de keerring vervangen maar heb wel het naaldlager er heel uit kunnen krijgen. Bij mij bleek ook het veertje van de kogel die de vierde versnelling vasthoud, gebroken te zijn. Dit komt kennelijk vaker voor.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Nuttige info, dank!
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
CitroenAZU schreef:
Even off topic, op een dergelijke Matral heb ik eind 70’er/begin 80’er jaren ook nog gereden bij de buurman/bollenboer.
Volgens mij lag een dergelijk blok ook in de R4 en de eerste generatie R5.
Het leuke van de Matral is dat hij 2 versnellingspoken heeft, 1 x vooruit/achteruit en 1 x 1/2.
Achteruitrijdend kan je dus ook opschakelen.
En weer on topic.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Renault 12 ook geloof ik.
Ik heb het schot los van de bak maar meer dan een paar centimeter beweging krijg ik er niet in. Is het een kwestie van kracht zetten of is er een andere manier?
Je moet aan de achterkant van de bak dat kleine deksel verwijderen, zit met een grote segir ring opgesloten, dus punttang. En achter dat deksel zit de prise as welke wordt tegengehouden door een kleine segir ring. Als je die ring verwijdert, trek je zo de hele prise as er uit.
http://www.myestafette.co.uk/Docs/R2136_R2137_parts.pdf
Kijk op pagina 65 voor het deksel en op pagina 69 voor de prise as en de kleine segir ring.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Aha! Dank voor het snelle antwoord Han! Top!