Hallo allen,
Vorige week voor het eerst met onze nieuwe combinatie op pad gegaan.
Citroën C4 picasso (1.6 VTI uit 2014) met een caravelair antares 375 (920kg)
Opzich prima combinatie maar op de snelweg hebben we niet heel veel over.
Regelmatig terug schakelen en dan nog weinig power. Nu waren we ook wel verwend hiervoor met een 2 liter diesel met turbo maartoch.
We zijn aan het kijken naar eventuele chiptuning.
Het rendement zal niet heel spectaculair zijn, maar wellicht voldoende voor net dat zetje extra.
Aantal PK’s zal van 120 naar 135 gaan
Aantal nM zal van 160 naar 180 gaan.
Zijn er toevallig mensen met gelijkwaardige motor die hier ervaring mee hebben? Of wat anders aan hun auto hebben gedaan met net dat zetje extra te hebben?
Als ze meer vermogen uit je VTI kunnen halen dan gaat je verbruik nog meer omhoog als het extra vermogen, het is geen turbo blok, en ja, de HDI die je had heeft erg veel trekkracht.
Je moet dat blok echt in de toeren houden, want het maximum vermogen haalt bij bij 6000 tpm en z’n maximum moment bij 4250 tpm. Om het vermogen te kunnen gebruiken moet je dus tussen de 4500 en 6000 tpm rijden en dat is echt veel meer dan je gewend bent bij een diesel. Als je dat al doet ( opschakelen boven de 5500 tpm) dan zou je eventueel die chiptuning kunnen doen, maar daar mag je echt geen wonderen van verwachten, dit is de “kleinste” benzine versie, helaas.
To err is human, not to err is divine.