Versnellingsbak made in China?
toetsenist
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 29-03-2020

Gepost: 13 mei 2021 03:55 AM

Mijn Belgische (import) Berlingo uit 2019 met 41683km op teller vind schakelen niet leuk (laatste 1000km).
De 3e versnelling laat zich wat moeilijker schakelen en ligt er soms uit en gaat er weer in.
Garantie is niet aanwezig en de Citroën garage wil voor de noodzakelijke revisie 1695 euro vragen.

Hier ben ik van geschrokken daar ik als ex vertegenwoordiger genoeg auto’s in verschillende merken gehad.
Bij ieder merk auto waren de eerste 100.000 kilometers probleemloos.
Kan iemand mij tips geven?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2284
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 mei 2021 09:08 AM
  [ # 1 ]

Uit 2019, dat is dan minder dan twee jaar? Als dat zo is, valt hij nog onder de fabrieksgarantie.

Als je de laatste 8 cijfers van de VIN geeft, kan ik op Service.Citroen opzoeken hoe dat zit met die datum.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3700
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 mei 2021 09:46 AM
  [ # 2 ]

Alle Berlingo’s komen uit dezelfde fabriek in Vigo, dat de jouwe via België is gekomen doet voor de techniek weinig en voor de garantie ook niet: Dat is “de fabriek”.  JW kan dat zien want in service..citroen staat de datum begin garantie. ( Dat is bijna altijd de datum van eerste registratie)
Heb je enig idee gekregen wat de oorzaak is? 
Als alleen de 3e versnelling slecht is is er waarschijnlijk een synchromesh versleten, dat is vreemd bij zo weinig KM’s. Maar dan merkt je daarlaat bij “tante poetst/kraakt” als je de 3e inschakelt.
Maar als alle versnellingen matig schakelen en de 3e slecht , d.w.z. je krijgt hem met moeite in de versnelling zonder extra veel bijgeluid dan zit het hem ergens in de bakbediening.

Als het garantie is/kanzijn etc.. dan laat je de dealer het oplossen. Als dat niet werkt: Dan zou ik eens naar iemand gaan die die bakken en bediening goed kent. Dat kan een Citroen specialist zijn, maar je kunt met een Berlingo net zo goed bij een Peugeot specialist terecht ( sorry, vloeken in de kerk Wink , want in Vigo rollen de Citroens, Peugeots , Opels en Toyota’s van dezelfde band met andere koplampen, badges en interieur. Maar allemaal met dezelfde techniek!.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
toetsenist
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 29-03-2020

Gepost: 13 mei 2021 11:10 AM
  [ # 3 ]

Wat waardeer ik jullie reactie !

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2284
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 mei 2021 11:24 AM
  [ # 4 ]

Via je VIN: de ORGA is 15314 dwz hij is op 13/10/2018 geproduceerd.
Verder staat er vermeld:

Begindatum Garantie >> 11-1-2019.

Daarmee zou hij nu formeel buiten de 2 jaar fabrieksgarantie vallen.

Vraag: wanneer heb je voor het eerst geconstateerd dat je dit probleem hebt, en wanneer heb je dat bij de dealer gemeld?
Als dat binnen die twee jaar is, val je gewoon in die fabrieksgarantie.

Maar ook al zou dit niet het geval zijn, kan een verkoper niet zomaar zeggen: sorry, valt buiten de garantietermijn.
Er bestaat namelijk Europese Conformiteits Regelgeving en NL wetgeving waarop je een beroep kunt doen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
toetsenist
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 29-03-2020

Gepost: 13 mei 2021 11:27 AM
  [ # 5 ]

Buiten de garantie Sad , ik neem je advies ten harte en ga de ECR benaderen, dank voor je hulp!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook