Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Vandaag mijn LPG verdamper gereviseerd. Hierbij een foto-rapportage en wat tips.
Het is een GMS 90E verdamper, ook bekend als Landi Hartog 90E.
Eerst de buitenkant en begin demontage.
Het zwarte membraan op laatste foto was lek. Als de motor liep op benzine of gas, voelde je een zuiging bij het opening onderaan de verdamper op de eerste foto. Dat hoort niet.
Verder zag het membraan er door het gat ook een beetje flubberig uit.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Verder met demonteren.
Er zat een beetje sludge in.
Verder zag het er best oké uit.
Bij laatste foto: draaischijf staat nu op kleinste opening, 2 mm.
Iemand een advies voor beste stand?
Het is een DS21H met een DX2 kop.
Je kunt ook zien dat het oude zwarte membraan niet meer strak is, het is opgerekt.
Ik kon visueel geen gaatjes ontdekken, maar dit membraan heb ik uiteraard wel vervangen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Nu demontage van de de andere kant.
Het kleinere zwarte membraan op de eerste en laatste foto moet je een kwart slag draaien om het te kunnen demonteren. Op de eerste foto kun je zien dat het een T-vormige haakje heeft dat in de sleuf van het hefboompje op de derde foto haakt.
Ook hier ziet het er best netjes uit.
Beide kamers heb ik inwendig schoon gemaakt, voor zover er aanslag en vettigheid in zat.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Montage in omgekeerde volgorde, met nieuwe membranen, rubbers en pakkingen.
De rubber afsluiters die op de twee hefbomen zaten heb ik vervangen door nieuw rubbers. Die zaten in het revisie pakket. Net als de nieuwe membranen en pakkingen.
Om het kleine rubber membraan weer in de hefboom te haken kun je met een schroevendraaier de hefboom aan de andere kant naar beneden drukken. Dan het membraan een kwart slag draaien om het in de sleuf te haken.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
En verder met montage andere kant.
Ook de rubber afsluiter onder dit hefboompje op eerste foto is vervangen.
Overigens leken beide oude afsluit rubbers nog best soepel, maar als je toch bezig bent…
Laatste foto laat nieuwe membraan en nieuwe pakking zien.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
De GMS verdamper is weer compleet.
Door deze opening kun je het membraan goed zien zitten. Nu zit het wel strak.
En bij draaiende motor (op benzine) laat het membraan nu geen lucht meer door, dus is er ook geen aanzuiging van lucht meer te voelen bij deze druk balans opening.
Ik constateer nu ook dat mijn motor op benzine wat vlotter is geworden. Mijn motor was altijd erg sloom: weinig koppel. Probleem was waarschijnlijk dat de gasslang van de verdamper naar het gasmengstuk voor de carburateur in mijn geval ook lucht aanzoog, doordat het grote zwarte membraan lek was. Die gasslang was dus een bypass voor het luchtfilter geworden. Daardoor had ik minder onderdruk in carburateur en vermoedelijk ook minder benzine aanzuiging door de carburateur…
Waarschijnlijk moet ik de benzine afstelling nu nog controleren, want de motor is de laatste tijd afgesteld met lekkend membraan.
De test met rijden op LPG moet nog gedaan worden, de LPG tank was leeg.
Al met al een leuke klus om te doen. En nu al met merkbaar positief resultaat.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Nog even een plaatje van de revisie set.
Hier gekocht:
lpgonderdelenshop.nl - Revisie set Landi Hartog 90E
Hydro
Elle va comme les pompiers!
ik heb de mijne ook gereviseerd . een Landi hartog. nagenoeg hetzelfde zo te zien.
ik heb een d super 5 ,en verbruik is 1 op 7.25 nu.
ik rijd wel heel rustig.
is dit normaal of is dit te verbeteren qua verbruik
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De GMS verdamper is de oude landi hartog JH verdamper. zijn dus gelijk.
Verrbuik moet wel beter kunnen. Ik haalde makkelijk 1 op 8.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Vandaag LPG verbruik gemeten: 24, liter op 207 km, dus dat is 1 liter op 8,5 km.
Het was ongeveer 50% 80 km/u en 50% 100 km/u. Met regelmatig optrekken na rotondes of stoplichten. Vlot gereden, maar niet geraced.
Redelijk netjes verbruik dus.
Sluit aan bij verbruik dat Bogaard noemt.
Jilcovan, misschien de vervroeging van je verdeler checken?
Dat maakte bij mij in het verleden behoorlijk uit in verbruik.
En heb je na revisie je verdamper opnieuw afgesteld?
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Jilcovan, nog ééntje om te checken:
weet je in welke stand de draaischijf met gaatjes staat?
Zie laatste foto in mijn tweede post.
Ik begrijp dat deze de gastoevoer over het hele toeren bereik regelt. Als het gaatje groot is, krijgt motor veel gas over het hele toeren bereik.
Bij mij staat die op het kleinste gaatje van 2 mm.
Je zou de stand moeten kunnen aflezen door de sludge plug te demonteren en dan het getal af te lezen dat je ziet.
Ik denk dat ik over een tijdje één standje groter (3 mm) ga proberen: mijn verhoogd stationair toerental op LPG is nog te laag en bij 100 km/u mag motor wat meer koppel hebben. Dus ik denk dat mijn LPG toevoer iets teveel afgeknepen is.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Hallo, beetje laat . Sorry . Zie het nu pas.
Maar heb een 123 ontsteking , dus geen vacuüm vervroeger .
Heb vanavond wel dat gaatje gevonden van 6 mm onder de dynamo en de boel op BDP aangevinkt.
Morgen stroboscoop lamp erop zetten , en even kijken . 12 graden daarvoor ongeveer moet ie vonken.
En dat gaatje van de verdamper ? Dat weet ik eigenlijk niet . Kan ik zeker nu niet meer zien!
,
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Jilcovan,
Mijn advies: check positie van 6 mm gaatje met een lange pen in bougie gat van cilinder 1.
Want er zijn verschillende posities mogelijk: gaatje op 12 krukas graden, 8 graden of 0 graden voor bovenste punt cilinder (dat is dus 6, 4 of 0 nokkenas graden).
Bij mijn auto uit 67 ging ik uit van 12 graden, maar er bleek een vliegwiel van een injectie motor op te zitten met het gaatje op 8 graden voor bovenste dode punt (BDP)!
Bij 123 ontsteking kun je ook checken wat de ingestelde verdeler kromme is. Die moet kloppen bij je motor type. Die vind je door de 123 verdeler te demonteren en het inbus schroefje aan onderkant los te draaien. Dan zie je een klein instel schroefje met cijfers en letters. In 123 instelling opzoeken welke code hoort bij welk motor type.
Maar uiteindelijk gaat het vooral om de vervroeging die je vind bij verhoogd toerental. Je moet even opzoeken hoeveel graden vervroeging je nodig hebt bij welk toerental. Dat moet je dan met stroboscoop afstellen.
Dus uiteindelijke afstelling doe je niet bij stationair toerental.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het veiligst is om met een pen in bougiegat 1 het BDP te bepalen en dat op het vliegwiel te markeren. Je kan daarna met de strobo en de gradenboog de voorontsteking perfect afstellen. Je hebt wel een goede toerenteller nodig omdat je afstelt bij 2000 rpm.
op LPG kan je iets meer vervroeging toepassen dan strikt noodzakelijk. Daar wordt hij ook zuiniger van.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik heb het boortje toegepast van 6 mm
komt overeen met bdp.
daarna op ongeveer 2000 Touren met de stroboscoop lamp op ongeveer 11 graden nokkenas.
hij stond veel te laat , ( 1 23 ontsteking)
hij liep stationaire nu wel veel hoger.
toen heb ik de stationaire schroef op de verdamper in gedraaid , tot hij weer acceptabel liep qua toerental.
ben geen rondje wezen rijden ivm regen.
dus ben wel benieuwd hoe hij rijd en optrekt